فروشگاه اینترنتی «بازلیا» با ارسال یک بیانیه خبری برای دیجیاتو اعلام میکند که رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است. این فروشگاه اینترنتی خود را به عنوان پلتفرمی معرفی میکند که امکان خرید و فروش امن کالا را در ایران فراهم کرده است.
آذر ماه سال گذشته بود که دیجیاتو با انتشار خبری اعلام کرد یک فروشگاه اینترنتی جدید به نام «بامن شاپ» قرار است فعالیت خود را در کشور آغاز کند. این فروشگاه اینترنتی حالا با نام جدید بازلیا فعالیت خود را با رویکرد «ایجاد پلتفرمی امن و مطمئن» شروع کرده است.
بازلیا در اپلیکیشن آپ.
در آن زمان شنیده میشد که «آپ» سرمایهگذار این فروشگاه اینترنتی است اما روابط عمومی آپ به دیجیاتو گفت که «عدهای از سهامداران آپ در این فروشگاه سرمایهگذاری کردهاند نه خود شرکت آپ». حالا میتوان دید که در اپلیکیشن آپ نیز جایگاهی برای این فروشگاه در نظر گرفته شده است.
بازلیا در بیانیه رسمیاش، هویت خود را اینگونه تشریح کرده است:
«بازلیا بازار یا بستری آنلاین برای خرید و فروش انواع و اقسام کالاهاست. این نوع کسب و کار یا فروشگاه مجازی، مشتری را مستقیما و بدون هر گونه واسطهای به فروشنده وصل میکند و خود بهعنوان تسهیلگر یا رابط بین دو طرف عمل میکند. بدین ترتیب، کسب و کارهای خانگی یا فروشندگان کالا، بهراحتی و مستقیما محصولات خود را به خریداران سراسر کشور عرضه میکنند.»
بازلیا با تاکید بر «راهکار پرداخت امن و مطمئن»، اعلام میکند که در یک ماه و نیم گذشته بیشتر از 300 هزار مشتری از سراسر کشور داشته است. بر اساس بیانیه بازلیا، به نظر میرسد که این فروشگاه اینترنتی صرفاً میخواهد نقش یک پلتفرم مارکتپلیس یا بازارگاه را بازی کند و فروشندگان مستقیماً محصول را برای خریدار ارسال میکنند. اگرچه این پلتفرم اینترنتی در بیانیهاش به دیجیکالا اشاره مستقیمی نداشته است، اما تفاوت اصلی نحوه فعالیت بازلیا و دیجیکالا نیز در همین نکته است. در بیانیه بازلیا میخوانیم:
«نوع کسب و کار بازلیا از نوع سازمان به مشتری یعنی B2C است، بدین معنا که فروشندگان از طریق پلت فرم بازلیا، کالاها و محصولات خود را به مشتریهای خود عرضه و ارسال میکنند. در بازلیا، خریدار میتواند قبل از خرید، در حین خرید یا حتی بعد از خرید خود، با فروشنده در ارتباط باشد که این موضوع می تواند مدت زمان تحویل کالا به مشتری را بسیار کم کند و مدت زمان تحویل کالای درون شهری تنها را حتی به یک ساعت برساند.»
در واقع، بازلیا در دفاع از روند کاری خود که برخلاف دیجیکالا، از مرکز پردازش بهره نمیبرد، اعلام میکند که این روش باعث میشود تا سرعت رسیدن کالا به دست مشتری سریعتر باشد.
اما این فروشگاه اینترنتی چگونه امنیت را تضمین میکند؟ بازلیا در همین رابطه اعلام کرده که در فرآیند ثبت سفارش، پرداخت بهصورت آنلاین صورت میگیرد و وجه پرداختی تا زمان تحویل کالا به مشتری، نزد بازلیا بهصورت امانت باقی میماند: «همین ویژگی فضایی امن و مطمئن برای پرداخت و خرید اینترنتی را ایجاد کرده است که نهتنها باعث اطمینان خاطر مشتری میشود، بلکه با تسهیل فرایندها و بازاریابی مناسب، افزایش فروش را برای فروشندگان به همراه دارد.»
این پلتفرم اینترنتی همچنین عقیده دارد که مزیت رقابتی بازلیا برای فروشندگان این است که مدت زمان تسویه فروشندگان را به یک پنجم «دیگر Market Placeهای حوزه کسب و کار اینترنتی» کاهش داده است و با این روند، فروشندگان برنامهریزی بهتری برای تسهیل کسب و کارشان خواهند داشت.
این فروشگاه اینترنتی همچنین میگوید که روند کاریاش باعث رقابت بیشتر در میان فروشندگان خواهد شد:
«از دیگر ویژگیهای بازلیا میتوان به ایجاد فضای رقابتی مناسب بین فروشندههای کالاها اشاره کرد. در بازلیا، فروشنده برای افزایش فروش خود محصولات باکیفیتتری ارائه کرده و با سرعت بالایی، پاسخگوی مشتریان است. نتیجهی این کار، فروش بیشتر برای فروشنده و دریافت کالاهای باکیفیتتر با سرعت تحویل مناسب برای خریدار است.»
اگرچه بازلیا رویکرد متفاوتی از دیجیکالا را در پیش گرفته اما از اسفند 97 که بامیلو به کار خود پایان داد، دیجیکالا رسماً هیچ رقیب بزرگی در ایران نداشت و بیشتر با فروشگاههای کوچک یا فروشگاهها در تلگرام و اینستاگرام رقابت میکرد. حالا باید دید کاربران بیشتر به رویکرد کدام فروشگاه اینترنتی علاقه نشان خواهند داد و جایگاه بازلیا در آیندهی تجارت الکترونیک ایران چه خواهد بود.