ب ام و M5 کامپتیشن بازگشت امیدوار کنندهای را از خود به نمایش گذاشته که نشان از موفقیت بخش موتور اسپرت ب ام و در طراحی و ساخت این خودرو داشته است.
این خودرو دیگر تنها به عنوان یک مجموعه آپشن جدا به فروش نمیرسد، بلکه به صورت یک نسخه جداگانه در لیست فروش محصولات کمپانی باواریایی قرار گرفته است.
نسخه کامپتیشن جایگزین ام5 استاندارد نیست بلکه در کنار آن به فروش میرسد. با پرداخت 7300 دلار بهای بیشتر، شما مقداری افزایش توان خروجی پیشرانه، تنظیمات سفتتر سیستم تعلیق و تزئینات ظاهری بیشتر به دست خواهید آورد.
پیشرانه V8 تویین توربوشارژ به حجم 4.4 لیتر قادر به تولید 617 اسب بخار قدرت است که 17 واحد نسبت به نسخه استاندارد ب ام و M5 افزایش نشان میدهد.
بیشینه گشتاور پیشرانه بدون تغییر باقی مانده و معادل 750 نیوتن متر است؛ با این تفاوت که این بیشینه گشتاور اینک در دامنه گستردهتری از دورهای موتور در دسترس قرار گرفته است.از 1800 تا 5860 rpm.
این مشخصات فنی نشان میدهد که ب ام و M5 کامپتیشن از مرسدس E63 S قویتر است اما گشتاور کمتری تولید مینماید.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت نسخه استاندارد ب ام و M5 برابر 2.8 ثانیه است و ما انتظار داشتیم با وجود 10 کیلوگرم وزن کمتر کامپتیشن حداقل یک دهم ثانیه زودتر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد اما بهترین زمانی که کامپتیشن کسب نمود، معادل 3.00 ثانیه است.
در آزمون یک چهارم مایل، ب ام و کامپتیشن M5 با 11 ثانیه و 209 کیلومتر برساعت از خط پایان گذشت؛ رکورد ام5 استاندارد نیز برابر 10.9 ثانیه در سرعت 208 بر ساعت است؛ همچنین کامپتیشن 0.6 ثانیه زودتر به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت دست یافت.
شکی نیست که قوای محرکه ب ام و کامپتیشن M5 برتر از نسخه استاندارد است؛ با این اوصاف میتوان عملکرد نسبتا ضعیفتر آن را در شتابگیری اولیه، به تایرهای پیرلی pz4 آن نسبت داد.
به هر حال ب ام و M5 کامپتیشن کاملا وحشیانه، سریع و چالاک احساس میشود. سیستم چهار چرخ محرک آن حسی اطمینانبخش را به انسان منتقل میکند که تا پیش از این هیچ یک از ام5ها از آن برخوردار نبودند.
با وجود سامانه چهارچرخ محرک، شتابگیری اولیه بسیار خوشایند شده و عبور از پیچها بدون هیچگونه ناله و شکایتی صورت میپذیرد.
مقداری وقفه در عملکرد پیشرانه در دورهای زیر 3000 احساس میشود که تنها در حالت تعویض دستی دندهها میتوان به آن پی برد اما بعد از آنکه توربوشارژرها به کار افتادند، تمایل زیادی برای چسباندن دور موتور به انتها پیدی خواهد آمد.
ب ام و M5 کامپتیشن همچنین از یک سامانه اگزوز اسپرت با قابلیت تغییر صدا برخوردار است که میتواند صدای خروجی از پیشرانه را با غرش بیشتر و مهیجتر همراه نماید.
تغییرات سیستم تعلیق منجر به نتایج مثبتی شده است؛ فنرهای ب ام و کامپتیشن M5 حدود 10 درصد از ام5 استاندارد سفتتر است. کمک فنرهای تطبیقپذیر نیز متناسب با آن تقویت شده است.
اتصالات جلوبندی نیز با انواع محکمتر جایگزین شده است. استفاده از میل تعادلهای اصلاح شده و اتصالات محکمتر موجب شده تا بخش جلوی خودرو از ثبات بالاتری برخوردار شود.
اتصالات موتور به بدنه (دسته موتورها) نیز با انواع باکیفیتتر جایگزین شدهاند. در بخش عقب خودرو نیز از میل تعادلهای سنگینتر استفاده شده است.
حین رانندگی با کامپتیشن، با خودرویی استوارتر از ام5 استاندارد مواجه خواهید شد. با وجود تغییرات سیستم تعلیق، از میزان راحتی سواری در حالت کامفورت چندان کاسته نشده است اما در حالت اسپرت، به طور واضح سواری خودرو اگرچه سفت و خشکتر است اما باز هم بیش از اندازه آزاردهنده نیست. فرمانپذیری خودرو هم اندکی دقیقتر شده است.
شتاب جانبی ام5 کامپتیشن برابر 1.00 جی بوده و مسافت مورد نیاز برای توقف کامل آن از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت معادل 46.3 متر است.
سیستم چهار چرخ متحرک با قابلیت ارسال بیشتر نیرو به چرخهای عقب نیز به طور استاندارد در اینجا حضور داشته و به خوبی از عهده انجام وظایف خود بر میآید. عملکرد این سیستم به ویژه در حالت 4WD Sport بسیار خوب و اطمینان بخش است.
در پایان به نظر میرسد که اگر چه تغییرات اعمال شده بر روی ب ام و M5 کامپتیشن نسبت به ام5 استاندارد اندک به نظر میرسد اما حدس میزنیم که پرداخت بهای بیشتر و به دست آوردن خودرویی کاملتر چیزی است که مشتریان ام5 خواهان آن باشند؛ اگر قرار است یک M5 خریداری کنیم چرا بهترین نسخه آن را صاحب نشویم؟