رونق خودروهای شاسی بلند اس یو وی در حال بیرون کردن خودروهای سواری کوچک و بزرگ است. یاهو فاینانس مینویسد به نظر میرسد یک بیماری مسری در صنعت خودرو شایعه شده و تعداد زیادی از خودروها در حال مرگ هستند.
رونق خودروهای شاسی بلند اس یو وی در حال بیرون کردن خودروهای سواری کوچک و بزرگ در 2019 است. خودروهایی مانند شورلت ولت و فورد فوکس در حال نابودی هستند.
در 2020، همه مدلهای تولید انبوه که پلاک آنها دههها عمر دارد از شورلت ایمپالا تا مدلهای جدیدتر فیات 500 به گورستان خودروها میروند.
در اینجا لیست مدلهایی را میآوریم که در 2020 از صحنه خارج خواهند شد. (این لیست شامل خودروهایی میشود که مرگ آنها اعلام شده، ولی فروششان در سال جدید ادامه دارد و همچنین مدلهایی که در 2021 هم ثبت سفارش خواهند داشت).
1- فیات 500
این خودروی دو دره ایتالیایی وقتی در 2020 وارد بازار آمریکا شد، قرار بود راه نجاتی برای خودروسازی آمریکایی کرایسلر باشد که تا به حال خودش هیچ خودروی کوچک تاثیر گذاری نساخته بود.
ولی این خودرو نتوانست انتظارات را برآورده کند، چون آمریکاییها علاقه خود را به خودروهای بسیار کوچک از دست داده اند. فیات 500 از بازار آمریکای شمالی کنار گذاشته میشود.
2- جگوار XJ
این خودرو آخرین بار در 2011 طراحی دوباره شد و سالها پس از تولیدش در بازار دوام آورد. سدانهای بزرگ محبوبیت خود را در میان خریداران لوکس از دست میدهند، چون این افراد این روزها مخصوصاً اس یو وی را ترجیح میدهند. این بدان معناست که روزهای XJ به پایان رسیده است.
3- بیوک کاسکادا
این خودرو که دارای سقف تاشو است، مانند دو خودروی قبلی فرصت چندانی نداشت و خیلی زود محبوبیت خود را از دست داد. جنرال موتورز اعلام کرد پس از سال 2019، تولید این خودرو را متوقف میکند.
4- لینکلن MKC
لینکلن یک مدل لوکس فورد است که جای خود را به مدلهای خاطره انگیز تری مثل اویاتور و کورسیر میدهد. کورسیر نام نوعی اس یو وی است که جایگزین MKC میشود.
5- شورلت ایمپالا
این سدان بزرگ زمانی از اهمیت بالایی در صنعت خودروی آمریکا برخوردار بود، ولی علیرغم طراحی دوباره آن در همین دهه نتوانست با افول بخش خودروهای بزرگ مقابله کند. تولید یکی از رقیبان اصلی آن، فورد تالوس هم اخیراً متوقف شده است.
6- کادیلاک CT6
این خودرو هم در همان سکوی ایمپالا ساخته شد و تماشاچیان زیادی نداشت. خریداران لوکس به اس یو ویها روی آورده اند.
قرار بود تولید این دو خودرو در ماه ژوئن متوقف شود، ولی جنرال موتورز تولید آنها را تا ژانویه 2020 برای متعادل کردن زمانبندی تولید ادامه داد.
7- تویوتا پریوس C.
وقتی تویوتا مدل پریوس C. را در نمایشگاه خودروی دیترویت در 2012 معرفی کرد، دورنمای خودروهای هیبریدی کم مصرف روشنتر بود. قیمت بنزین در آن زمان 3.60 دلار در هر گالن بود.
ولی با کاهش قیمت به زیر 3 دلار طی تنها چند سال، علاقه به خودروهای هیبریدی از بین رفت.
8- ایننفینیتی QX30
این خودروی کوچک در 2017 رونمایی شد، ولی هیچ وقت نتوانست با خریداران ارتباط برقرار کند؛ بنابراین این خودرو کلاً دچار چالش بوده است. فروش مدلهای لوکس نیسان در آمریکا در 10 ماه اول 2019 نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشت.
9- فورد فلکس
این خودرو یک درس برای صنعت خودروسازی بود: همیشه همه اس یو ویها برنده نیستند. فورد در ماه اکتبر اعلام کرد پس از مدل 2019، فلکس را از تولید خارج میکند. تنها 11 سال از معرفی این خودرو گذشته است.
منبع: اسپوتنیک