سدان 750 آی (BMW 750 i) را باید اتومبیلی لوکس و گران قیمت دانست که مهندسان بیامو برای تولید و حفظ و ارتقاء کیفیت آن تلاش فراوانی میکنند.
هم اکنون نسخههایی از 750 آی در بازار ایران وجود داشته و این خودرو لقب لوکسترین سدانِ موجود در بازار ایران را به یدک میکشد. این محصول در بازارهای اروپا و آمریکا قیمتِ زیادی دارد و هرکسی توان خرید 750 آی را نخواهد داشت. در بازار ایران نیز شرایط بدتر از اروپا و آمریکا بوده و 750 آی قیمتی فضایی و دور از دسترس دارد.
طراحی/ امتیاز: 5 از 10
در بحث طراحی بیامو 750 آی (BMW 750 i) ابتدا نگاهی به جلوپنجره جدید آن میاندازیم. درباره جلوپنجره مزبور باید گفت که واقعاً شرمآور بوده و شما نیاز دارید که در زمان مراجعه به پارکینگی پر از محصولات سری 7 کمپانی بیامو برای تشخیص مدل 2020 اتومبیل 750 آی به جلوپنجره خودروهای گوناگون خیره شده و به دنبال یک جلوپنجره دو تکه، ارهای و متصل به پیشانی سری 7 باشید.
در حقیقت 750 آی از جلوپنجرهای زشت و شرمآور نسبت به سایر محصولات سری 7 بیامو استفاده کرده و جذابیتِ آنها را ندارد. طراحی و شکل چراغها هم باریک بوده و از لامپهای LED در آنها استفاده شده است. هنگام باز کردن درب 750 آی جدید، چراغهای یادشده روشن شده و حس و حالِ یک سدان لوکس و پرچمدار را به شما خواهند داد. کنارههای 750 آی با نوارهای کرومی بلند و جذابی تزئین شدهاند.
از نوارهای مزبور برای تزئین دریچه هوای پشت چرخهای جلو استفاده شده و همه این اقدامات باعثِ خلق یک شخصیت جذاب و جدید برای 750 آی شده است.
جلوپنجره با سایر قسمتهای بدنه 750 آی هماهنگی خوبی دارد. چراغهای جلو بسیار زیبا بوده و نور لیزری و تزئین آبی رنگ LEDهای آن نظر شما را جلب خواهد نمود. به طور کلی کمپانی بیامو از نوارهای کرومی زیبا و درجه یک برای طراحی 750 آی جدید استفاده کرده؛ اما مقدار کاربردِ این عنصرِ زیبا را در کنارهها و سپر عقب 750 آی کاهش داده است.
در مجموع ظاهر بیرونی مدل 2020 خودروی 750 آی بسیار خشمگین به نظر میرسد. این اتومبیل بسیار شبیه به بیامو 8 ام جیتیئی (BMW M. 8 GTE) بوده که در مسابقات رالی استقامت حضور دارد.
در کابین 750 آی از مواد با کیفیت استفاده شده است. در این محصول شاهد استفاده از چرمهایی با کیفیت و دوختی بسیار زیبا هستیم. محیط داخلی 750 آی ترکیبی از تِمهای فلزی، چوبهای زیبا و... است.
کیفیت مواد به کار گرفته شده در کابین 750 آی بسیار بالا بوده و قطعاً اتومبیلی که قیمت آن 126 هزار دلار است؛ باید طراحی عاقلانه، ساده و در عین حال زیبا و حساسی را به خریداران خود نمایش دهد.
طراحی محیط داخلی 750 آی بد نیست؛ اما در مجموع باید گفت که سبک طراحی کابین سری 7 محصولات بیامو در برابر دو رقیب اصلی آن یعنی مرسدسبنز کلاس اس (Mercedes-Benz S-Class) و آئودیای 8 (Audi A. 8) حرفی برای گفتن ندارد.
در کلاس اس (S-Class) صفحه نمایشی گستره را پیشروی خود داریم که به شکل موجی و بسیار زیبایی در کابین قرار داده شده است. در کلاس اس دریچههای هوا بسیار زیبا بوده و ترکیبی از چوب و فلز را شاهد هستیم. در آئودیای 8 (A 8) هم دو صفحه نمایش لمسی آیندهنگرانه را خواهید دید.
آئودیای 8 فضایی جدید و جذاب داشته و شما هنگام نشستن در آن به دنبال کشف شگفتیهای آئودی خواهید بود. اما سری 7 بیامو محیطی خستهکننده را پیشروی شما قرار داده و برای برخورداری از محیط یادشده باید پول زیادی پرداخت کنید.
بیامو 750 آی مدل 2020 امتیاز چشمگیری در بخش طراحی از ما نمیگیرد؛ اما خوشحال هستیم که بیامو این اتومبیلِ گران قیمت را با 7 رنگ گوناگون و گزینههای فراوانِ سفارشیسازی طراحی داخلی و خارجی عرضه میکند. مشتریان 750 آی جدید میتوانند تِم محیط داخلی اتومبیل خود را سفارشیسازی کرده و از 13 رنگ گوناگون و شش بسته سفارشی بیامو استفاده کنند.
راحتی / امتیاز: 10 از 10
ممکن است که کابین 750 آی خستهکننده باشد؛ اما خوشبختانه محیطی بسیار راحت و دلچسبی برای گذرانِ زمان است. صندلیهای جلو را میتوان در 20 حالت مختلف تنظیم کرده و از گرمایش سه حالته، ماساژور هشت حالته با سه سطح مختلف و سیستم تهویه سه گانه بهره برد.
اگر پشت فرمان 750 آی احساس راحتی نکنید؛ پس در هیچ اتومبیلی احساس راحتی و آرامش نخواهید داشت! نکته جالب و تأثیرگذار صندلیهای مزبور را باید کمک به حفظ تعادل راننده دانست. این صندلیهای لوکس مانند نمونههایی از اتومبیلهای اسپرت عمل کرده و میزبانِ خوبی برای سرنشینان بیامو 750 آی هستند.
صندلیهای عقب نیز بسیار لوکس و جذاب بوده و برای کنترل آنها میتوان از بسته لاکچری 3900 دلاری بیامو استفاده کرد. صندلیهای مزبور متوسط بوده و بین آنها شاهد قرارگیری یک کنسول با انبوهی از امکانات کنترلی هستیم. صندلیهای عقب را میتوان در شش حالت تنظیم کرد. شما قدرتِ کنترل گرمایش و تهویه سه کاناله صندلیهای عقب را دارید.
همچنین میتوانید از حافظه صندلیهای عقب و ماساژوری با کیفیتی مشابه صندلیهای جلوی بیامو 750 آی استفاده کرده و کاملاً راحت باشید. علاوه بر این توان استفاده از سیستم سرگرمی صندلیهای عقب را خواهید داشت.
برای کنترل تمام امکانات مرتبط به سرنشینانِ بیامو 750 آی میتوانید از یک تبلت 7 اینچی سامسونگ استفاده کنید. تبلت مزبور را کمپانی بیامو برای شما در نظر گرفته و به این ترتیب شما را مات و مبهوتِ امکاناتِ یکی از لوکسترین محصولات خود خواهد کرد.
از صندلیهای 750 آی عبور کرده و به سر و صدای محیط داخلی آن میپردازیم. در این اتومبیل تقریباً صدای باد، جاده و لاستیکها را حس نخواهید کرد! پیشرانه 4.4 لیتری V. 8 و مجهز به توربوشارژ دوقلوی بیامو هنگام شتابگیری و فشار دادنِ پدالِ گاز به خوبی عمل کرده و هیچ صدایی از آن به گوش نمیرسد.
از یک سدان لوکس و بزرگ انتظار میرود که فضاهای زیادی جهت قرار دادن وسایل و بارِ سرنشینان خود داشته باشد. بیامو 750 آی دقیقاً به همین شکل بوده و خوشبختانه فضای ذخیرهسازی مناسبی را برای سرنشینان خود فراهم آورده است.
کنسول مرکزی 7 فضای ذخیرهسازی کوچک و بزرگ دارد. یک پدِ شارژ بیسیم میزبانِ تلفن همراه هوشمند شما خواهد بود. فضای صندوق عقب 18.2 فوت مکعب بوده و به راحتی میتوان چهار چمدان بزرگ را در آن جای داد.
فناوری / امتیاز: 10 از 10سری 7 را باید پرچمدار کمپانی بیامو دانست و به همین دلیل شاهد استفاده از فنآوری و تجهیزات پیشرفته در 750 آی هستیم.
صفحه نمایش لمسی 750 آی بسیار خوش رنگ و مدرن بوده و 10.3 اینچ انداره دارد. سیستم «iDrive 7» دوست داشتی بیامو با گرافیکی خاص میزبان شماست. سیستم مزبور و فرایند استفاده از آن ساده نیست؛ اما به نظر میرسد که بیامو گامی رو به عقب برداشته و جهت سادهسازی آن از ویژگیهای نسخه 2010 سیستم «iDrive» استفاده کرده باشد.
سیستم «iDrive» به دکمههای کنترلی روی کنسول و... اتکای بیشتری داشته و اکنون تنظیم سیستم ناوبری و میزان صدا بسیار آسان و بدون مشکل انجام میشود. سیستم جدید بیامو بدون شک مدرنتر از گذشته بوده و طیف وسیعی از امکانات 750 آی را میتوان با استفاده از آن کنترل کرد. ولی باید توجه کرد که برخی از ویژگیهای مناسب و ایدهآل نسخه قدیمی سیستم یادشده، برروی نسخه جدید وجود نداشته و دیگر آنها را نمیبینیم.
در 750 آی میتوان از 16 بلندگوی هارمن کاردن (Harman Kardon)، صفحه نمایش آمپر و اطلاعت 12.3 اینچی، صفحه نمایش لمسی 10.3 اینچی، سیستم ناوبری، اپل کارپلی (Apple CarPlay)، کروز کنترل، گرمکن فرمان، تهویه چهارگانه، شارژر بیسیم و... بهرهمند شد.
علاوه بر امکانات مذکور میتوان فهرستی از امکانات و تجهیزات اختیاری را برای پرچمدارِ لوکس بیامو سفارش داد. میتوان 3900 دلار به بیامو پرداخت کرد و از پوشش سرامیکی براق و بادوامِ سیاه رنگ در اطراف کنسول مرکزی بهره برد.
همچنین یک روکش آفتابگیر پانوراما با روشنایی خاص LED و صندلیهایی با سیستم تهویه و ماساژ مجزا و حرفهای در انتظار شماست. بستههای مذکور بسیار لوکس و جذاب بوده و تجربه رانندگی با 750 آی را دلچسبتر میکنند؛ اما شما میتوانید با پرداخت 750 دلار از گرمکن استاندارد صندلیها، گرمکن فرمان و صندلیهای عقب برخوردار شوید.
همچنین میتوان سیستم دید در شب، چراغهای لیزری جلو LED، سیستم صوتی مجهز به 16 بلندگوی «bowers & wilkins» و سیستم سرگرمی اختصاصی صندلیهای عقب را سفارش داد.
عملکرد / امتیاز: 6 از 10
پیشرانه دوست داشتنی بیامو 750 آی (BMW 750 i) 4.4 لیتری، V. 8 و مجهز به توربوشارژ دوقلو بوده و توانی معادل با 523 اسببخار و گشتاوری 553 پوند فوتی دارد. پیشرانه مذکور 60 اسببخار و 37 پوند فوت گشتاور از پیشرانه مرسدسبنز اس 560 فورماتیک (4 Mati 560 Mercedes-Benz S-Classc)، 70 اسببخار و 66 پوند فوت گشتاور از پیشرانه V. 8 جدید آئودیای 8 ال (Audi A. 8 L) و 107 اسببخار و 111 پوند فوت گشتاور نسبت به لکسوس الاس 500 (Lexus LS 500) قدرتمندتر است.
پیشرانه مذکور برای سدانی با وزن 5 هزار پوند بسیار ایدهآل است. ولی 750 آی با توجه به ابعاد و فناوریهای مورد استفاده در آن، تنها 4722 پوند وزن داشته و سبکتر از استانداردهای معمول است. علت این امر را باید استفاده از آلومینیوم و منیزیم تقویت شده به همراه فیرکربن و... دانست.
وزن کم باعث شده که قدرت پیشرانه و شتاب اولیه 750 آی افزایش یافته و این محصول در 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این رقم در آئودیای 8 (Audi A. 8) و مرسدسبنز اس 560 (560 Mercedes-Benz S-Classc) به 4.5 ثانیه میرسد.
بیامو 750 آی از سیستم استاندارد تمام چرخ محرک و گیربکس هشت سرعته زِد اف (ZF) استفاده میکند. سیستم تمام چرخ محرک، گیربکس و پیشرانه 750 آی به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده و در شرایط مختلف عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش میگذارند.
بیامو 750 آی وزن کمتری داشته و به همین خاطر سرعت و شتاب بیشتری دارد. اما ظاهراً وزن این اتومبیل در برخی از نقاط بیشتر از حد معمول بوده و به همین دلیل فرمان و شاسی عملکرد مطلوبی ندارند. به بیان سادهتر، وزن زیادی به محورهای جلو و عقب منتقل شده و به همین دلیل محور جلو عملکرد مطلوبی ندارد.
این مشکل را دقیقاً در بیامو ایکس 5 (BMW X. 5) هم شاهد بوده و به این ترتیب قضاوت درباره عملکرد 750 آی کمی سخت میشود. بیامو باید بداند که نسبتِ تقسیم وزن 50.50 بسیار خوب است؛ اما در یک سدان لوکس و پرچمدار باید کمی کوتاه آمده و بی خیالِ تئوریهای خود شود.
البته سیستم چهار چرخ محرک بیامو هم مقصر است. در سرعتهای بالا و هنگامی که به شکل مستقیم در حال حرکت هستید؛ همه چیز خوب و ایدهآل بوده و اتومبیل کاملاً پایدار خواهد بود. اما اگر بخواهید با 750 آی به جهات گوناگون گردش کنید؛ شما هیچ حسی نسبت به فرمان ندارید. در واقع 750 آی برای تجربه یک رانندگی تهاجمی و سریع مناسب است؛ اما بیامو شما را در خیلی از مواقع ناامید خواهد کرد.
شما نمیتوانید «Integral Active Steering» را بدون «Active Comfort Drive system» تجربه کنید. باید از سیستم تعلیق تطبیقی، دوربینهای اسکن جادهای، سیستم تشخیص ناهواری و برجستگیهای سطح جاده استفاده کنید تا در نهایت یک سواری راحت را با بیامو 750 آی داشته باشید.
به هر حال علیرغمِ نبودِ چابکی و عملکرد خیرهکننده دیگر محصولات بیامو در سری 7 محصولات این کمپانی، یک سواری راحت و دلچسب را تجربه خواهید کرد.
ایمنی / امتیاز: 10 از 10
سدانِ پرچمدار بیامو همان گونه که از فناوریهای مختلفی برای فراهم آوردن آرامش سرنشینان خود استفاده میکند؛ به بهترین و جدیدترین سیستمهای ایمنی مجهز شده و در این محصول میتوان ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل تطبیقی و... را به شکل استاندارد و در نسخه 102650 هزار دلاری بیامو 750 آی در اختیار داشت.
اگر خواهانِ امنترین و باهوشترین بیامو جادهها هستید؛ فقط باید 1700 دلار پرداخت کرده و از سیستم «Assistant Pro Pro Driving Active» برخوردار شوید. این سیستم شامل رانندگی نیمه خودکار، افزایش و کاهش خودکار سرعت در بزرگراهها، دستیار «Extended Traffic Assistant» و... است.
در 750 آی تمام نکات ایمنی رعایت شده و این محصول از چراغهای جلو استاندارد و LED استفاده میکند. چراغهای مذکور بسیار روشنتر و کارآمدتر از چراغهای معمولی بوده و مناسب به نظر میرسند؛ اما قدرتِ کمتری نسبت به همتایان اروپایی خود دارند.
قیمت / امتیاز: 4 از 10
قیمت مدل 2020 بیامو 750 آی ایکس درایو (BMW 750 i. Xdrive 2020) از 102650 دلار شروع شده و به 126145 دلار میرسد. ما به خریداران بیامو 750 آی استفاده از 75 درصدِ امکانات و تجهیزات سفارشی بیامو را توصیه میکنیم.
مشتریان اتومبیل مزبور با پرداخت 1700 دلار از سیستمهای «Active Driving Assistant Pro» و «Extended Traffic Jam Assistant» بیامو برخوردار میشوید. آنها باید 4900 دلار پرداخت کنند تا صندلیهای عقب به سیستم تهویه، ماساژور و... مجهز شوند. همچنین آنها باید 3900 دلار دیگر برای ماساژور صندلی جلو، پوشش سرامیکی کنسول، آفتابگیرهای عقب و... پرداخت کنند.
برای برخورداری از بسته «Autobahn» باید 4100 دلار پرداخت کرد که شامل «Active Comfort Drive» و... است. هزار دلار باید برای چراغهای لیزری جلو، 2700 دلار برای سیستم سرگرمی صندلیهای عقب، 3400 دلار برای سیستم صوتی «bowers & wilkins» و 1300 دلار برای رینگهای 20 اینچی پرداخت کنید.
رقیب اصلی 750 آی ایکس درایو را باید مرسدسبنز اس 560 فورماتیک دانست که قیمت آن 104350 دلار است. اگر به سیستم چهار چرخ محرک احتیاجی ندارید؛ میتوانید اتومبیل مزبور را با قیمت 101350 دلار هم تهیه کنید.
محصولات آئودی و لکسوس هم مقرون به صرفهتر بوده و برای خرید لکسوس الاس 500 و مجهز به سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه V. 6 باید 78670 دلار پرداخت کنید. همچنین قیمت نسخه پایه آئودیای 8 ال با پیشرانه V. 8 تنها 96800 دلار است.
منبع: motor 1، autoblog، carbuzz
ترجمه: امین نقی زاده