لکسوس LF-30 با امکاناتی ساخته شده که در سال 2030 در دسترس خواهد بود
آینده لکسوس
لکسوس، خودروساز لوکس گروه تویوتا، ورود به جمع خودروسازان الکتریکی را با رونمایی از کانسپتی در نمایشگاه توکیو اعلام کرد.
خودروساز لوکس ژاپنی قرار است تا چند هفته دیگر اولین مدل الکتریکی خود را معرفی کند؛ ماشینی که احتمال داده میشود یک هچبک یا شاسیبلند کوچک باشد و از سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد.
لکسوس سپس قصد دارد در پنج سال آینده همه مدلهایش را به موتور الکتریکی مجهز کند. اما ماشینی که در توکیو نمایش داده شد آیندهای دورتر را تصور میکند. لکسوس میگوید کانسپت LF-30 را با امکاناتی ساخته است که در سال 2030 در دسترس خواهد بود.
لکسوس یک سدان لوکس و یک ماشین اسپرت را در فرمی تازه ترکیب کرده است
لکسوس میگوید که این کانسپت فرمی تازه از خودرو را نمایش میدهد: ماشینی که نه کوپه است، نه سدان و نه شاسیبلند شهری، اما امکانات هر سه را با هم دارد.
استفاده از قوای محرکه الکتریکی به طراحان اجازه داده تا این فرم تازه را خلق کنند. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخها سوار شده است و همین باعث شده حداکثر فضا در اختیار سرنشینان قرار گیرد.
LF-30 در سطح چهار، خودران است و در اکثر شرایط نیازی به راننده ندارد. در حالت خودران فرمان ماشین به داخل داشبورد رفته و رنگ جلوپنجره تغییر میکند تا عابران و ماشینهای دیگر بدانند که کنترل ماشین در اختیار هوش مصنوعی است.
لکسوس میگوید این ماشین قرار نیست فقط خودران باشد و آن را برای کسانی طراحی کرده که از رانندگی لذت میبرند. فرمان ماشین با الهام از تازونا، که در زبان ژاپنی به معنی تازیانه است، طراحی شده است و طراحان لکسوس میگویند رابطه ارگانیک بین اسب و سوارکار را شبیهسازی کردهاند.
فرمان در حالت خودران با اشاره دست راننده به داخل داشبورد میرود
اطلاعات از طریق واقعیت مجازی به راننده نمایش داده میشود و راننده به جای فشار دادن دکمه، با حرکت دست بخشهای مختلف ماشین را کنترل میکند. سرتاسر سقف شیشهای ماشین هم نمایشگری است که علاوه بر نمایش اطلاعات سفر میتوان فیلم یا تصاویری مثلا از آسمان پرستاره را در آن پخش کرد.
ایده بلندپروازنه دیگری که لکسوس با این کانسپت معرفی کرده است، پهپادی به شکل یک صفحه است که از ماشین جدا شده و در ارتفاع پایین پشت سر سرنشینان حرکت میکند تا آنها خریدها و وسایل خود را روی آن قرار دهند.
آماده برای شروع دوباره
نسل بعدی شاسیبلند میتسوبیشی براساس این کانسپت ساخته میشود
میتسوبیشی در تدارک ساخت نسل جدیدی از شاسیبلند کوچک خود، ASX است. این کارخانه در نمایشگاه توکیو کانسپتی رونمایی کرد که تصویری از این مدل جدید را که قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود نمایش میدهد.
می-تک (MI-TECH) ماشینی دو نفره و بدون سقف است تا بر جوانپسند بودن مدل جدید میتسوبیشی تاکید کند. همزمان چراغها و جلوپنجره ماشین همراه با گلگیرهای اغراقشده نشان میدهد این ماشین ظاهری خشن خواهد داشت.
میتسوبیشی با این ماشین فنآوری هیبرید-الکتریکی تازهای هم معرفی کرده است.
در فنآوری هیبرید-الکتریکی، باتریها را میتوان هم به طور مستقیم شارژ کرد و هم یک موتور بنزینی یا دیزل باتریهای ماشین را شارژ میکند. به این ترتیب ماشین میتواند مسافت بیشتری از ماشینهای الکتریکی حرکت کند.
یک ژنراتور توربینی برای چهار موتور الکتریکی ماشین الکتریسیته تولید میکند
میتسوبیشی در سیستم هیبرید-الکتریکی می-تک، به جای استفاده از موتور بنزینی یا دیزل از یک ژنراتور توربینی استفاده کرده است. این ژنراتور میتواند علاوه بر بنزین و گازوییل با سوختهای دیگر از جمله الکل و نفت سفید هم کار کند.
نیروی ژنراتور به چهار موتور الکتریکی منتقل میشود که روی هر چرخ قرار دارد. مهندسان کارخانه میگویند این سیستم هنوز در مراحل اولیه طراحی است، اما هدفشان این است که در بلند مدت از آن در شاسیبلندهای کوچک کارخانه استفاده کنند.
میتسوبیشی امیدوار است بتواند با عرضه مدلهای جدید سالهای بحرانی دهه گذشته را پشت سر گذاشته و دوباره به دوران اوج خود بازگردد.
این شرکت در سال 2016 اعتراف کرد که در اعلام مصرف سوخت ماشینهایش تقلب کرده است.
پس از ضربهای که این رسوایی به فروش شرکت زد، میتسوبیشی به ائتلاف خودروسازی نیسان-رنو پیوست و حالا با استراتژی تازه برای ساخت ماشینهای شاسیبلند امیدوار است دهه آینده میلادی را با موفقیت آغاز کند.
علاوه بر نسل جدید ASX، میتسوبیشی تا سه سال آینده نسل تازهای از شاسیبلند بزرگتر آوتلندر را هم به بازار عرضه خواهد کرد.
هیجان در فضای کوچک
واک واک در زبان ژاپنی به معنی هیجان و خوشحالی است
سوزوکی سال آینده صدمین سال تاسیس خود را جشن میگیرد. این کارخانه با دو کانسپت در نمایشگاه توکیو، ایده خود برای دومین سده فعالیتش را نمایش داد.
سوزوکی هر دو ماشین را با ایدهای به نام 'واک واک' ساخته که در زبان ژاپنی به معنی هیجان و خوشحالی است.
کانسپت اول به نام واک SPO یک ماشین کوچک اسپرت با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. ظاهر این ماشین با الهام از یکی از مدلهای مشهور دهه شصت کارخانه به نام فرونته طراحی شده است.
واک SPO در حالت عادی یک سدان است، اما در صورتی که راننده به فضای بیشتری نیاز داشته باشد، با فشار یک دکمه صندوق عقب ماشین بالا آمده و ماشین به یک استیشن تبدیل میشود. طراحان سوزوکی میگویند به این ترتیب شکل ماشین همراه با نیاز خانواده تغییر میکند.
چیدمان اتاق سوزوکی هاناره را میتوان با نیاز یا سلیقه مشتری تغییر داد
کانسپت دوم هاناره نام دارد. هاناره در معماری ژاپنی به کلبههای کوچکی گفته میشود که با بزرگتر شدن خانواده، در کنار خانهها ساخته میشود.
هاناره یک اتاق خودران است که با موتور الکتریکی حرکت میکند. ماشین با الهام از سوزوکی کری طراحی شده که از ماشینهای محبوب کارخانه در اوایل دهه هفتاد میلادی بود.
پنجرههای ماشین کوچک است، اما نمایشگر بزرگی در داخل دارد و میتوان چیدمان داخل اتاق را با توجه به نیاز مشتری تغییر داد.
بعید است هیچکدام از این دو کانسپت مبنای ساخت مدلی جدید در کارخانه باشد، اما مدیران سوزوکی میگویند فنآوریهایی که در این ماشینها نمایش داده شده به مرور در محصولات شرکت استفاده خواهد شد.
پیوستن فیات-کرایسلر به گروه PSA، بزرگترین شراکت در صنعت خودرو در بیست سال گذشته است
شراکت بزرگ
گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و شرکت PSA، مالک کارخانههای پژو، سیتروئن و اُپل اعلام کردهاند به دنبال یکپارچه کردن فعالیتهای خود هستند.
شرکتی که با پیوستن این دو خودروساز به یکدیگر شکل میگیرد، چهارمین خودروساز بزرگ جهان با ارزش 50 میلیارد دلار خواهد بود که سالانه هشت میلیون و 700 هزار دستگاه ماشین تولید میکند.
فیات-کرایسلر که سالها است به دنبال شریک است، چند ماه پیش درتلاش برای پیوستن به کارخانه رنو ناکام بود. قرار است دو کارخانه پنجاه درصد از سهام شرکت تازه را در اختیار داشته باشند.
یک کاسه کردن سرمایههای دو شرکت به آنها اجازه میدهد در هزینههای ساخت ماشین صرفهجویی کنند و سرمایه کافی برای توسعه فنآوریهای تازه مانند ساخت ماشینهای الکتریکی و خودران را تامین کنند.
این شراکت به فیات-کرایسلر اجازه میدهد با استفاده از منابع و فنآوریهای PSA از موقعیت بحرانی خود در بازار اروپا نجات پیدا کند. PSA هم که به دنبال بازگشت به بازار آمریکا است میتواند از شبکه وسیع فیات-کرایسلر در آمریکای شمالی استفاده کند.
این شراکت خالی از ریسک نیست. دولت فرانسه و کارخانه دولتی دانگفنگ چین از سهامداران اصلی PSA هستند و ممکن است انگیزههای سیاسی مانع از اجرای برنامههای اقتصادی شرکت تازه شود. همچنین هر دو خودروساز حضور ضعیفی در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان دارند و معلوم نیست به هم پیوستن آنها چه تاثیری در کسب و کارشان در این بازار داشته باشد.