کمپانی Bayerische Motoren Werke در 7 مارس سال 1916 تاسیس شد و تولید خودروهای لوکس و مصرفی را آغاز کرد. این شرکت از آن زمان تاکنون یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو برای جاده و پیستهای مسابقه است. به طور کلی شرکت BMW به عنوان یک خودروساز لوکس به شهرت رسیده و در طول یک قرن گذشته، وسایل نقلیه باکیفیت، ایمن، قابل اعتماد و قدرتمندی ساخته است. در ادامه شما با 10 محصول برتر BMW آشنا شده و تاریخسازی آلمانیها در صنعت خودروسازی را شاهد خواهید بود.
BMW E. 9مدل E. 9 از محصولات کمپانی BMW در رتبه دهم لیست ما جای گرفته است. مدل E. 9 در سال 1968 و به عنوان یک کوپه GT به تولید رسید. تولید E. 9 پس از یک دهه متوقف شده و از سال 1975 دیگر به شرایط ایدهآل بازنگشت و به فراموشی سپرده شد.
این اتومبیل در زمان حضور در بازار جزء خودروهای درجه یک بوده و به دلیل عملکرد بهتری که نسبت به M. 30، 16 داشت؛ یکی از بهترین اتومبیلهای جهان برای مسابقات قهرمانی European Touring و Deutsche Rennsport-Meisterschaft بود. نسخههای مختلفی از E. 9 با تفاوت در ظاهر بیرونی و عملکردهای گوناگون توسط کمپانی BMW به تولید رسیده است.
BMW E. 39 M. 5رتبه نهم لیست ما به BMW E. 39 M. 5 اختصاص داده شده است. مدل E. 39 M. 5 را باید نسخه کلاسیک و پدر حقیقی M. 5های امروزی دانست و به عقیده اکثر کارشناسان خودرو، نقطه عطفی در تاریخ BMW و به اوج رساندن آن بود. مدل E. 39 M. 5 در سال 1999 و با مدل 2000 عرضه شد و اولین خودروی BMW در کلاس M.
بود که از پیشرانه هشت سیلندر استفاده میکرد. پیشرانه V. 8 تنفس طبیعی E. 39 M. 5 را با نام S. 62 شناخته و 394 اسببخار قدرت داشت. پیشرانه مذکور نمونهای از توانمندی مهندسان آلمانی بوده و شتاب صفر تا 100 مدل E. 39 M. 5 را به 5 ثانیه میرساند.
BMW Z. 3 M. Coupeمدل Z. 3 M. را باید اتومبیلی کوپه یا رودستر دانست که عملکرد و کارایی بهتری از Z. 3 و Z. 4 داشت. مدل Z. 3 M. کوپه در سال 1998 به تولید رسید؛ اما عمر کوتاهی داشت و پس از چهار سال و در سال 2002 تولید آن متوقف شد. مدل Z. 3 M. کوپه از توان پیشرانهای 3.2 لیتری با کد S. 50 استفاده کرده و قدرت آن به محور عقب انتقال داده میشد. این اتومبیل برای جاده ساخته شده بود؛ اما عملکرد خوبی در بازار نداشت.
BMW 850 CSIمدل 850 CSI را باید یک تغییر بزرگ در سری 8 از محصولات کمپانی BMW دانست و عملکرد فوقالعاده آن قابل ستایش است. در واقع هدف از ساخت و توسعه 850 CSI تولید نسخههای اولیه M. 8 بود. در مدل 850 CSI از پیشرانهای مشابه با اتومبیل BMW 850 i.
استفاده شده و آلمانیها موتور 5.6 لیتری V. 12 با کد S. 70 B. 56 را برای آن انتخاب کرده بودند. مدل 850 CSI به پیشرانه V. 12 مجهز شده و به همین دلیل یکی از اتومبیلهایی بود که کارایی بالایی داشته و از گیربکسی 6 سرعته و دستی برای انتقال قدرت به چرخها استفاده میکرد.
اما مدل 850 CSI یکی از محصولات کمیاب BMW شد و مقررات جدید آلایندگی هوا اجازه تولید پیشرانه S. 70 B. 56 را نداد؛ بنابراین BMW در سال 1996 با 850 CSI خداحافظی کرد.
BMW E. 36 M. 3مدل E. 36 M. 3 از محصولات BMW را باید نسل دوم M. 3 دانست که از سال 1992 تا سال 1999 به تولید رسید. در این اتومبیل از پیشرانه شش سیلندر با توانایی 321 اسب بخار استفاده شده است. این اتومبیل برای اولین بار به عنوان سدانی ورزشی معرفی شد و به همین دلیل اکثر خریداران و مشتریان محصولات BMW سردرگم شدند.
بسیاری معتقد بودند که E. 36 M. 3 اتومبیلی برای استفاده روزمره است. ولی عدهای تصورات دیگری در سر داشتند. اما به طور کلی مدل E. 36 M. 3 را باید اتومبیلی دانست که توانایی حضور در پیست مسابقه را داشته و در شرایط گوناگون عملکرد قابل تقدیری خواهد داشت.
BMW M. 1قرار بود که مدل M. 1 به عنوان مغز متفکر BMW و لامبورگینی در بازار حضور داشته باشد. ولی در دهه 1970 میان لامبورگینی و BMW شکرآب شد و BMW تصمیم گرفت که به شکل انفرادی و بدون لامبورگینی پروژه M. 1 را به سرانجام برساند. مدل M. 1 در سال 1978 به عنوان یک خودروی مسابقهای و با تلاش مهندسین ایتالیایی و آلمانی معرفی شد.
اختلافات BMW با لامبورگینی خط تولید M. 1 را از تورین ایتالیا به مونیخ آلمان انتقال داد و سرانجام M. 1 برای همیشه در آلمان ماندگار شد. مدل M. 1 به پیشرانه شش سیلندر مجهز شده و از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده میکرد. این اتومبیل کوپهای دو درب بوده و قدرت پیشرانه را به محور عقب انتقال میدهد.
BMW M. 3برای ساخت مدل M. 3 از محصولات کمپانی BMW از مواد سبک استفاده شده و به جای جوشکاری برای اتصال برخی از قسمتهای بدنه آن از چسب و پیچ و مهره استفاده شده است. مدل M. 3 از پیشرانه توربو دوقلو و نوع جدید و سبکی از فیبرکربن استفاده کرده و خودرویی چابک و قدرتمند است. استفاده از M. 3 در پیست مسابقه هیچ اشکالی ندارد و علاوه بر آن شما میتوانید با M. 3 یک رانندگی قانونی را تجربه کرده و از سیستم ناوبری آن برای رانندگی در جادههای گوناگون بهره ببرید.
BMW 2002اتومبیل BMW 2002 بخشی از پروژه سری 02 کمپانی BMW است؛ اما در سال 2002 به تولید نرسیده و BMW آن را در سال 1973 و در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت آلمان معرفی کرده بود. این اتومبیل اولین مدل از محصولات BMW بود که از توربوشارژ استفاده میکرد.
مدل 2002 درست قبل از بحران نفتی سال 1973 عرضه شد. در آن دوره تعدادی از کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عرضه نفت را متوقف کرده و قیمت نفت حدود 400 درصد افزایش یافت. کمپانی BMW تنها 1672 دستگاه از مدل 2002 را به تولید رساند.
BMW M. 535 i. مدل M. 535 i. را باید یکی از اولین اتومبیلهای سدانِ کمپانی BMW دانست که معرفی آن باعث شد که این کمپانی به فکر تولید و توسعه خودروهای اسپرت باشد. مدل M. 535 i. نسخه اسپرت و توسعه یافته 535 i. بوده و تنوعی در سری 5 (E 12) کمپانی BMW است. مدل M. 535 i. تنها E. 12 بود که از پیشرانه شش سیلندر خطی استفاده کرده و در تاریخ BMW جاودانه است.
BMW 507مدل 507 از محصولات BMW یکی از بهترین اتومبیلهای تاریخ کمپانی BMW است. این اتومبیل در سال 1956 تولید شد. عمر 507 کوتاه بود و BMW در سال 1959 تولید آن را متوقف کرد. مدل 507 محصولی جادهای بود و براساس برنامهریزیها باید تعداد زیادی از آنها برای فروش به ایالاتمتحده آمریکا صادر میشد.
اما هزینه ساخت 507 به شدت بالا بوده و قیمت آن بسیار زیاد بود؛ بنابراین تنها 252 دستگاه از 507 به تولید رسید و به یکی از نادرترین خودروهای تاریخ تبدیل شد. مدل 507 خودرویی 2 درب و کانورتیبل بوده و از پیشرانه OHV V. 8 به همراه گیربکس 4 سرعته دستی بهره میبرد.
منبع: hotcars
ترجمه: امین نقی زاده