کانسپت بنتلی امکانات ماشینهای این کارخانه در سال 2035 را نمایش میدهد
آینده ماشینهای لوکس
بنتلی صد سالگی خود را با نمایش ماشینی جشن گرفت که به گفته این کارخانه ایدهای از مدلهایش در سال 2035 را نمایش میدهد.
کانسپت EXP 100 GT ماشینی کاملا خودران با قوای محرکه الکتریکی است. ظرفیت ذخیره انرژی باتریهای ماشین پنج برابر بیشتر از باتریهای کنونی است و شارژ آنها تا 80 درصد تنها 15 دقیقه طول میکشد.
باتریها به چهار موتور الکتریکی نیرو میدهد که میتوانند سرعت این بنتلی را در کمتر از دو و نیم ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت است و ماشین با هر بار شارژ میتواند تا 700 کیلومتر حرکت کند.
صندلیهای ماشین را میتوان با سه چیدمان مختلف تنظیم کرد
با اینکه ماشین الکتریکی است و بر خلاف مدلهای کنونی به جلوپنجره برای خنک کردن موتور نیازی ندارد، طراحان کارخانه همچنان جلوپنجره ماشین را به عنوان امضای بنتلی حفظ کردهاند. این جلوپنجره حالا صفحهای نورانی است که با چراغها ترکیب شده است. ماشین نزدیک شدن راننده را تشخیص میدهد و با رقص نور به او خوشآمد میگوید.
کانسپت با احترام به حفظ محیط زیست ساخته شده و در بخشهای مختلف آن از مواد بازیافتی استفاده شده است. از جمله رنگ ماشین از سبوس برنج گرفته شده و تودوزی از چرمی مصنوعی است که با پسمانده کارخانههای شرابسازی ساخته میشود. داخل ماشین هم با ترکیبی از چوب 5000 ساله و مس بازیافتشده، تزیین شده است.
ماشین میتواند تا چهار سرنشین داشته باشد و چیدمان صندلیها در سه حالت مختلف تغییر میکند. کنترل ماشین را یک هوش مصنوعی برعهده دارد که "منشی مخصوص بنتلی" نامیده شده است. این هوش مصنوعی به مرور زمان عادتها و سلیقه راننده و سرنشینان را یاد گرفته و طبق آن بخشهای مختلف را تنظیم میکند.
بنتلی اعلام کرده است تا سال 2023 همه ماشینهایش را علاوه بر موتورهای درونسوز با قوای محرکه هیبرید هم خواهد ساخت. اولین مدل کاملا الکتریکی بنتلی قرار است در سال 2025 به بازار عرضه شود.
هربرت دیاس، مدیر فولکسواگن (چپ) و جیم هکت مدیر فورد همکاری دو شرکت را در مراسمی در نیویورک اعلام کردند
پیوند الکتریکی
پس از ماهها گمانهزنی، دو کارخانه فورد و فولکسواگن رسما همکاری خود را برای ساخت ماشینهای الکتریکی و خودران اعلام کردند.
براساس توافق دو کارخانه، فولکسواگن پلتفرم الکتریکی خود را در اختیار فورد قرار خواهد داد. کارخانه آمریکایی قرار است 600 هزار دستگاه ماشین الکتریکی با این پلتفرم بسازد.
فولکسواگن در عوض در یکی از شرکتهای زیرمجموعه فورد سهیم میشود که در حال ساخت فنآوری خودران است. این شرکت که نامش آرگو است با دریافت حدود دو میلیارد و ششصد میلیون دلار سرمایه از فولکسواگن به یکی از بزرگترین شرکتهای ساخت فنآوری خودران جهان بدل میشود.
فولکسواگن دو میلیارد و 600 میلیون دلار در فنآوری خودران فورد سرمایهگذاری میکند
فورد با این همکاری روند عرضه ماشینهای الکتریکی به بازار اروپا را سریعتر میکند. خودروسازان برای فرار از جریمه سنگین اتحادیه اروپا، تا سال آینده فرصت دارند میانگین تولید دیاکسید کربن محصولات خود را به 95 گرم در هر کیلومتر کاهش دهند.
این در حالی است که ساخت ماشینهای الکتریکی هنوز بسیار گرانتر از ماشینهای معمولی است و برای کارخانهها سود ندارد. از سوی دیگر ساخت ماشینهای خودران هم نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی دارد که هیچ خودروسازی به تنهایی قادر به تامین آن نیست. این دو عامل باعث شده خودروسازان برای سرشکن کردن هزینهها با یکدیگر همکاری کنند.
جنرال موتورز برای ساخت ماشینهای خودران در حال همکاری با هوندا است و دایلمر و بامو هفته گذشته اعلام کردند که تحقیقات خود برای ساخت خودران را به صورت مشترک پیش خواهند برد.
آخرین دستگاه بیتل که در کارخانه فولکسواگن در مکزیک تولید شد
خداحافظ بیتل
با خروج آخرین دستگاه بیتل از خط تولید کارخانه فولکسواگن در مکزیک، تولید این ماشین رسما پایان یافت.
بیتل، که در ایران با نام فولکس قورباغهای مشهور است، اولین بار بیش از هشتاد سال پیش و در سال 1938 تولید شد. ماشین به سفارش آدولف هیتلر در آلمان ساخته شد که هدفش ماشیندار کردن مردم با هزینهای کم بود.
با استقبال جهانی از بیتل پس از جنگ جهانی دوم، این ماشین به پرفروشترین محصول کارخانه بدل شد. تولید بیتل تا سال 2003 ادامه داشت و تا آن زمان بیش از 25 میلیون و 500 هزار دستگاه از آن تولید شد.
فولکسواگن در سال 1998 نسل جدیدی از بیتل را با برداشتی مدرن از مدل کلاسیک به بازار عرضه کرد. نسل سوم و کنونی ماشین یک سال بعد و در سال 2011 به بازار عرضه شد.
با وجود شهرت نام بیتل، فروش این ماشین در سالهای اخیر به شدت کاهش یافت. با توقف تولید این مدل، کارخانه فولکسواگن در مکزیک بر ساخت مدلهای شاسیبلند جدید برای بازار آمریکای شمالی تمرکز خواهد کرد.