پژمردگی بازار گل در توفان کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، یکی از این بازارها که همواره بدون حاشیه و اخبار در حال تولید، تلاش و روحیه‌بخشی به‌جوامع بوده، بازار گل‌وگیاه است. بازاری که اکنون متحمل آسیب‌های فراوانی از تداوم شیوع بیماری کرونا شده است. گفته می‌شود بازار گل هلند به‌عنوان تخصصی‌ترین بازار گل جهان و الهام‌بخش گلکاران، روزانه میلیون‌ها شاخه انواع گل را امحا می‌کند. این در حالی ا‌ست که تا پیش از این، هلند به‌تمامی کشورهای جهان به‌ویژه همسایگان خود صادرات چشمگیری داشته است. بازار گل ایران نیز از این زیان جهانی بی‌نصیب نمانده و گل‌های زیادی در این مدت نابود شده‌اند. در روزهای اخیر، کارشناسان بهداشتی نیز اعلام کرده بودند که بوییدن گل‌وگیاه می‌تواند در انتقال بیماری کرونا عملی پرخطر محسوب شود. با توجه به این هشدارها و همچنین نزدیک‌شدن به ماه مبارک رمضان، انتظار می‌رود بازار گل ایران همچنان در رکودی عمیق به‌سر ببرد.

شیوع کرونا باعث شده است روزانه میلیون‌ها شاخه گل، در بازار مرکزی گل هلند از بین برود. در طول یک قرنی که از عمر بازار گل هلند می‌گذرد، این نخستین‌بار است که گل‌وگیاه در این کشور با چنین سرانجامی مواجه شده‌اند. بازار گل هلند در حالی فصل لاله، نماد ملی این کشور را آغاز کرد که به‌دلیل رکود بازار و عدم‌وجود تقاضا، تولیدکنندگان گل روزانه میلیون‌ها شاخه از این گل و انواع دیگر را نابود می‌کنند. در پی شیوع کرونا در اروپا و شدت‌گرفتن اپیدمی این بیماری در قاره سبز، مرز کشورها بسته و عبورومرور ممنوع اعلام شد. با افزایش سختگیری‌ها و ترغیب مردم به‌ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی، جشن‌ها، مهمانی‌ها و مواردی از این قبیل تعطیل شد که این امر کاهش تقاضای گل را به‌همراه داشت. به گزارش آسوشیتدپرس، یک تولیدکننده گل هلندی از کاهش‌85درصدی فروش گل در این مقطع زمانی خبر داده است که انواع گل را شامل می‌شود. روند طی‌شده در بازار گل هلند، کاملا بر نمونه داخلی آن منطبق است. بازار گل ایران در حال آماده شدن برای مهم‌ترین مقطع فروش سالیانه خود در بازه‌زمانی اسفند و فروردین‌ بود. کاشت انواع گل افزایش یافته و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در حال بستن قراردادهای پرسودتری بودند. به‌ویژه همزمانی اعیاد شعبانیه با عید نوروز، این انتظار را ایجاد کرده بود که تقاضا برای گل در فروردین‌ماه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود. اما این بار، زمان‌بندی و قیمتگذاری نبود که برای بازار گل تصمیم می‌گرفت؛ بیماری کرونا که تمامی صنوف و مشاغل را درگیر خود کرده بود، این بار به‌بازار گل زد و ریشه آن را برای مدت‌زمانی طولانی خشکاند.

تداوم رکود بازار گل به‌رغم بازگشایی

به‌دلیل اجبار اغلب اصناف به‌تعطیلی در روزهای اوج‌گیری کرونا، تا شنبه همین هفته، به‌ندرت یک واحد گل‌فروشی را پیدا می‌کردید که همچنان در حال فعالیت باشد. اگر هم بود، خالی از مشتری و تنها برای آنکه چراغی روشن باشد گشوده شده بود. ترس و نگرانی از بیماری کرونا، از اسفندماه سال گذشته مردم را از بازار گل فراری داده و مشتریان اندکی را برای آن باقی گذاشته بود. به‌ویژه از آنجا که بیماری جدید، دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، ترس از سرایت کرونا از طریق بوییدن گل‌ها، برمیزان تقاضای بازار گل تاثیر مستقیم داشته است. با این حال اکنون گل‌فروشی‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند اما همچنان خبری از استقبال مشتریان بهاره این بازار نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان گل‌وگیاه  با اشاره به‌زیان بخش‌‌های تولید و توزیع گل، تداوم رکود در این بازار را پیش‌بینی می‌کند. اکبر شاهرخی با بیان اینکه بخش توزیع گل‌وگیاه کار خود را از شنبه همین هفته همراه با سایر اصناف آغاز کرده تاکید می‌کند: این بخش به‌دلیل تعطیلی بلندمدت، عملا دچار زیان بوده است؛ بسیاری از توزیع‌کنندگان مبالغ زیادی برای خرید گل در آستانه عیدنوروز که با اعیاد شعبانیه همراه شده بود، پرداخت کرده یا حتی چک داده بودند اما به‌دلیل تعطیل‌شدن واحدها، گل‌های خریداری‌شده روی دست آنها ماند و تبدیل به زیان شد. او می‌افزاید: با این حال در صورت باز بودن واحد هم انتظار نمی‌رفت شاهد فروش چندانی باشیم. زیرا به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، نه‌تنها مجلسی برپا نمی‌شد بلکه افراد از مراجعه برای خرید هم واهمه داشتند. با این حال واحدها گشایش یافته‌اند اما همچنان بازاری برای گل دیده نمی‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان گل  تصریح می‌کند: تا چند روز آینده ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که طبق روال عادی فروش گل در این ماه کاهش دارد و امسال نیز کرونا مزیدبر علت شده است و گمان نمی‌کنم مردم مراسم افطار یا مهمانی برگزار کرده و برای آن گل سفارش بدهند.

زیان بزرگ تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه‌فروشندگان گل‌وگیاه، بخش تولیدی را متحمل زیان بیشتری می‌داند. شاهرخی می‌گوید: گلخانه‌ها تعداد بسیار بالایی گل برای آستانه عید و فصل بهار کاشته بودند که به‌دلیل قرنطینه و تعطیلی بازار، این گل‌ها در گلخانه خراب شدند و تولیدکنندگان نه‌تنها فروش و سودی نداشتند بلکه هزینه مضاعفی را هم برای تخلیه و پاکسازی گلخانه‌ها پرداخت کردند. او اظهار می‌کند: آماری که اخیرا تنها از تولیدکنندگان تهران به‌دست من رسیده‌، حاکی از زیان 1000 میلیارد تومانی در بخش تولید گل‌وگیاه است؛ با این حال هنوز زیان تولیدکنندگان محلات و شمال به ما اعلام نشده که در صورت محاسبه، رقم بسیار بزرگی خواهد بود و به‌اطلاع عموم می‌رسد. شاهرخی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صنف گل‌وگیاه اقدام به‌تعدیل کارگران کرده است یا خیر، اعلام کرد: ما به همه واحدها بخشنامه کردیم که هیچ کارگری را اخراج نکرده و حقوق قانونی آنها به‌طور کامل پرداخت شود؛ با این حال شرایط مساعدی در این حوزه حاکم نیست و واحدها در حال ضرر و زیان هستند. گفتنی ا‌ست به‌رغم تاکید رئیس اتحادیه‌فروشندگان گل‌وگیاه، به‌دلیل آنکه تعداد کارگران روزمزد در این حوزه بالاست، شرایط اخیر، بیکاری عده زیادی از این قشر را به‌دنبال داشته است. شاهرخی همچنین در پاسخ به این سوال  که آیا کمک‌های مالی دولت شامل حال شما هم می‌شود، ابراز می‌کند: ما خودمان هم در بازار دستی داریم و می‌دانیم شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای ا‌ست که دولت پولی برای خرج کردن ندارد. با این حال چشممان به‌کمک دولتی هم هست. ما به‌ویژه از دولت تقاضا می‌کنیم در بخش مالیات‌ها، بیمه‌های کارگری و بیکاری و مواردی از این دست به ما کمک کند. اکنون مشخص نیست سرنوشت بازاری که چشم امید تعداد زیادی از کارگران و تولیدکنندگان به‌فروش عیدانه و بهارانه آن بوده است، چه خواهد شد. در مدت اخیر صنوف بسیاری مجبور به‌تعدیل کارگران، کوچک‌ کردن فعالیت‌ها و یا اعلام ورشکستگی شده‌اند. امید می‌رود دولت و بخش‌خصوصی با اهتمام به‌حوزه تولید گل‌وگیاه ایران که در زمینه صنعتی، نوپا شناخته می‌شود آن را از خطر نابودی نجات دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان