ماهان شبکه ایرانیان

۳۱۴ میلیون دانلود و آپدیت: گزارش کافه بازار از تاثیر کرونا بر رفتار کاربران

کافه بازار جزء اولین استارتاپ‌های بزرگ اکوسیستم است که سال‌هاست گزارش‌های فصلی دقیقی را منتشر می‌کند

314 میلیون دانلود و آپدیت: گزارش کافه بازار از تاثیر کرونا بر رفتار کاربران

کافه بازار جزء اولین استارتاپ‌های بزرگ اکوسیستم است که سال‌هاست گزارش‌های فصلی دقیقی را منتشر می‌کند. واکاوی این گزارش‌ها  با توجه به جمعیت بیشتر از 40 میلیونی کاربران بازار، می‌تواند اطلاعات جامع و مفیدی را به توسعه‌دهندگان یا تصمیم‌گیران ارائه کند. با این حال اکنون کافه بازار یک گزارش متفاوت را منتشر کرده است که حاکی از رفتار کاربران در دوران کرونا است. این گزارش یک بازه زمانی 45 روزه را (از ابتدای اسفند تا پایان هفته دوم فروردین) در بر می‌گیرد که با نگاهی دقیق‌ به آن می‌توان به رشد استفاده از بخش‌های گوناگون این پلتفرم توسط مردم پی برد.

آنطور که کافه بازار در گزارش خود بیان می‌کند، در اواسط اسفند که نقطه اوج گیری اخبار شیوع ویروس کرونا در کشور بود، بسیاری از مردم کلماتی مانند کرونا و کلمات مشابه را جستجو کردند. کلماتی چون کرونا، تست کرونا، سامانه مقابله با کرونا سه مورد از بیشترین جستجوی کلمات مردم پیرامون کرونا هستند. نکته جالب قرار گرفتن گزینه «بازی کرونا» در رتبه چهارم است و به نظر می‌رسد در اوج این نگرانی‌ها، عده زیادی از کاربران با روحیه بالای خود دنبال یک بازی ویدیویی پیرامون کرونا بودند. امروزه با جستجوی بازی کرونا به گزینه‌های متعددی می‌رسیم و به نظر می‌رسد بازی‌سازان و توسعه دهندگان از این قافله عقب نمانده‌اند.

نرم افزار کرونا رتبه 5ام جستجوی کاربران را در اختیار دارد و در ادامه دو مورد تب سنج کرونا و کرونا سنج در میان جستجوی کاربران دیده می‌شود، مواردی که بارها و بارها اعلام شده که واقعی نیستند و خوشبختانه جستجوی این عبارات در کافه بازار نیز به برنامه‌های جعلی نظیر تب سنج و... منجر نمی‌شود. کلمه «ویروس کرونا» نیز رتبه هشتم را در میان جستجوها در اختیار دارد.

کافه بازار در بخش دیگر گزارش خود به آمار بازدید ویدیوها در این پلتفرم پرداخته و تاکید کرده که بیش از 74 درصد رشد در این مورد دیده می‌شود. ویدیوهای آموزشی مرتبط با کرونا بیش از 3.5 میلیون دقیقه توسط مردم دیده شدند و آمار صعودی این بخش از اسفند ماه و همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز شده و تا نوروز 99 ادامه داشته است. با باز شدن برخی ادارات و تمام شدن تعطیلات، آمار بازدید ویدیوها نیز روندی نزولی پیدا کرده است.

به گزارش کافه بازار، کاربران از ابتدای اسفند ماه سال جاری، 33 درصد بیشتر از هفته‌های قبل در سال 98 برنامه‌های جدیدی به گوشی خود اضافه کرده‌اند و یا برنامه‌های پیشین خود را به روز رسانی نموده‌اند. همانطور که انتظار می‌رود برنامه‌های بخش دارو و درمان بیشترین رشد میانگین هفتگی را داشته‌اند و پس از آن برنامه‌های مرتبط با خبر و نشریات با رشد 187 درصدی همراه بودند که این مهم احتمالا برای باخبر شدن از اوضاع و احوال جهان درگیر کرونا رخ داده است.

برنامه‌های موسیقی و صدا نیز رشدی 33 درصدی پیدا کردند که عموم برنامه‌های این بخش برای گذراندن وقت در ایام شیوع کرونا و قرنطینه خانگی به کار می‌آیند. از آن سو برنامه‌های ورزشی (با تعطیل شدن مسابقات ورزشی) و سیر و سفر (با ممنوع شدن سفر و خانه نشین شدن آحاد زیادی از جامعه) و همچنین برنامه‌های آب و هوا (به علت عدم مراجعه به بیرون و شهرهای دیگر و طبعا بی‌نیازی از دانستن آب و هوای مسیر) بیشترین کاهش را داشته‌اند.

بازی‌های استراتژی نیز با رشد 53 درصدی همراه شده‌اند و پس از آن بازی‌های خانوادگی (برای تجربه آنها در جمع‌های کوچک خانواده قرنطینه شده در خانه) و بازی‌های ماجرایی (به علت سرگرم کننده بودن و درگیر کردن مخاطب با داستان غنی) بیشترین رشد را پیدا کرده‌اند. بازی‌هایی مانند شبیه سازی و آموزشی و اکشن کمترین رشد را در این روزها داشته‌اند و به نظر می‌رسد مخاطبین دوست داشتند لااقل در امر بازی‌های ویدیویی از مسائل آموزشی دور باشند.

207 میلیون دانلود برنامه از اول اسفند تا پایان 15 فروردین ماه 99 در کافه بازار رخ داده و 107 میلیون بازی نیز در همین بازه زمانی دانلود شده است. نکته جالب اینجاست که بیشترین رشد دانلود بازی‌ها به روزهای آخر تعطیلات نوروز با آمار 22 میلیون بار دانلود برمی‌گردد و مشخص نیست چرا همزمان با اتمام تعطیلات، دانلود بازی‌ها بیشتر شده است. این مساله در بخش برنامه‌ها نیز تکرار شده و روزهای پایانی نوروز 99 بیشترین آمار دانلود برنامه‌ها با 38 میلیون بار دانلود شکل گرفته است. به نظر می‌رسد مردم به واسطه بلاتکلیفی که بعد از این ایام تعطیلات برای مدارس و ادارات و... در پیش روی خود می‌دیدند، ترجیح داده‌اند تا بیشتر از پتانسیل فضای مجازی بهره ببرند.

برنامه‌های مرتبط با «درمان» بیشترین رشد نصب را داشته‌اند و در این بین اپلیکیشن‌ پزشکت با 2668 درصد رشد بیشترین رشد را داشته است، بیلبوردهای شهری این اپلیکیشن و تبلیغات گسترده آن در سطح شهر جواب داده است.

اپلیکیشن ماسک که به تازگی معرفی شده در بین برنامه‌های با ضریب رشد بالا قرار می‌گیرد و برنامه‌ای همچون گهواره نیز 12 درصد رشد را در این روزها تجربه کرده است. برنامه سفیران سلامتی نیز از دیگر اپلیکیشن‌های سلامت محور است که توانسته رشد خوبی را در این روزها تجربه کند. ناگفته نماند برنامه رسمی ستاد مقابله با کرونا نیز توانسته یک میلیون نصب فعال در روز داشته باشد و از این حیث رکوردشکنی نماید.

از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها با شیوع کرونا به دورکاری روی آورده‌اند و از همین رو کافه بازار به رشد اپلیکیشن‌های مرتبط با دورکاری نیز پرداخته است. بر اساس آماری که این مجموعه منتشر ساخته برنامه Adobe Connect بیشترین بخت و اقبال را در بین کاربران کافه بازار داشته و رشد 391 درصدی را در این ایام تجربه کرده است. پس از ادوبی کانکت، برنامه‌های Cloud Zoom Meetings و تمام کننده و اسکایپ رشد داشته‌اند که وجود یک اپلیکیشن ایرانی در بین این موارد، موضوع قابل توجهی است، هرچند به نظر می‌رسد بخش آموزش از راه دور این اپلیکیشن ارائه خدمات بوده که در این ایام بیشتر دیده شده چرا که مواردی چون دروس مدارس و کنکور گرفته تا آشپزی و موسیقی در این اپلیکیشن به صورت از راه دور آموزش داده می‌شود.

در بخش بازی‌ها نیز بازی ماشین سواری دریفت بی‌نهایت 2 118 درصد رشد داشته و پس از آن بازی ادبازی یا همان پانتومیم رشد خوبی پیدا کرده، یک بازی خانوادگی که می‌تواند لحظات قرنطینه خانگی را بهتر سازد. علاقه کاربران به بازی‌های مسابقه‌ای در ادامه لیست پررشدترین دانلود بازی‌ها ادامه داشته و دو عنوان Real Flying Car و Dog Run (که تقریبا در همین سبک و سیاق است) به ترتیب سومین و چهارمین بازی موبایلی هستند که در این ایام رشد بالای 50 درصدی داشته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان