بلومبرگ: چیپ های ARM جایگزین تراشه های اینتل در کامپیوترهای مک می شوند

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با پردازنده های ARM وارد بازار کند

بلومبرگ: چیپ های ARM جایگزین تراشه های اینتل در کامپیوترهای مک می شوند

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده اپل قصد دارد در سال 2021 کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با پردازنده های ARM وارد بازار کند. طبق پیش بینی ها این شرکت در چارچوب پروژه ای به نام Kalamata سه پردازنده جدید را برای کامپیوترهای مک در دست توسعه دارد که همگی شان بر پایه چیپ A14 طراحی شده اند؛ همان تراشه ای که قرار است در آیفون پرچمدار امسال مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق گزارش بلومبرگ اولین پردازنده از این سری 12 هسته پردازشی خواهد داشت؛ هشت هسته Firestorm که انجام وظایف سنگین را بر عهده می گیرند و چهار هسته کم مصرف از سری Icestorm.

البته مدت هاست که شایعه شده اپل میخواهد پردازنده های ARM مختص به خود را توسعه دهد تا آنها را جایگزین چیپ های اینتل مورد استفاده در مدل های فعلی مک کند. شایعات در این باره نخستین بار در سال 2012 میلادی منتشر شد و از آن زمان تاکنون خبرهای تایید نشده فراوانی در رابطه با عرضه کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM در سال های 2020 یا 2021 به دست آمد. البته گزارش بلومبرگ در تایید گزارش قبلی مینگ-چی کو منتشر شده که براساس آن سیستم های مک مبتنی بر ARM احتمالا در سال 2021 وارد بازار می شوند اما این احتمال وجود دارد که به خاطر شیوع کووید 19 اپل برنامه های زمانی خود را تغییر دهد.

در هر حال اپل با مهاجرت از چیپ های اینتل به معماری ARM میتواند کنترل بیشتری روی سخت افزار خود داشته باشد. بد نیست اشاره کنیم که اینتل به سختی میتواند عملکرد چیپ های تولیدی خود را در هر نسل آنها به میزان قابل توجهی بهبود بدهد و اپل با مهاجرت به معماری ARM این فرصت را پیدا خواهد کرد که هزینه تولید چیپ های مورد نیاز خود را بین 40 تا 60 درصد کاهش دهد.

بلومبرگ در گزارش خود برخی جزئیات تکنیکی را هم در این باره منتشر کرده که در ادامه گزیده ای از آنها را می خوانید:

  • طرح های مربوط به سه چیپ مک بر اساس پردازنده A14 هم اکنون در دست توسعه هستند و کار روی یکی از این سیستم روی چیپ ها که برپایه پردازنده آیفون سال بعد طراحی شده از همین حالا آغاز شده است. بلومبرگ ارزیابی کرده که اپل مشغول برنامه ریزی است تا چیپ های لپ تاپ و موبایل خود را در یک چرخه توسعه نگه دارد.
  • طبق گزارشات چیپ های جدید مک توسط شرکت TSMC روی فرایند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می شوند. اولین چیپ از این سری هشت هسته پر مصرف و دست کم چهار هسته کم مصرف خواهد داشت. چیپ A12Z که در آیپد پرو فعلی به کار رفته هشت هسته دارد: چهار هسته پر مصرف و چهار هسته کم مصرف.
  • این سیستم روی چیپ علاوه بر CPU به یک پردازنده گرافیکی نیز مجهز شده است
  • کامپیوترهای مک مبتنی بر پردازنده های ARM همچنان سیستم عامل macOS را اجرا خواهند کرد و خبری از iOS در آنها نخواهد بود. این در واقع همان رویکردی است که مایکروسافت با پردازنده های ARM کوالکام در مورد لپ تاپ های ویندوزی اتخاذ کرد.
  • بلومبرگ پیش بینی کرده که اولین کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM نسبت به مک بوک های فعلی ضعیف تر خواهند بود چراکه چیپ های تولیدی اپل در ابتدا نمی توانند به لحاظ عملکردی با محصولات اینتلی مورد استفاده در مک بوک پروها، آی مک ها و مک پرو برابری کنند.

اما اولین سوالی که بعد از این خبر به ذهن خطور می کند این است که سازگاری نرم افزار macOS با سخت افزار جدید کامپیوترهای مک چقدر خواهد بود؛ چراکه سازگاری از جمله نقاط ضعف لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر ARM است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر