رمضان آرام شروع شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با شیوع ویروس کرونا این گمانه وجود داشت که تأمین کالا در این ماه از سوی دولت مقدور نخواهد بود و قیمت خیلی از کالاها گران خواهد شد، اما بررسی بازار کالایی نشان می‌دهد که به غیر از حبوب، مواد پروتئینی(به غیر از مرغ) و برخی از لبنیات، قیمت سایر کالاها ثابت است. افزایش قیمت کالاهایی که عنوان شد، قبل از آغاز ماه رمضان بود. در این میان تولیدکنندگان در نشست‌هایی که با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتند، قول دادند با وجود مشکلاتی که به جهت تحریم و شیوع کرونا وجود دارد، در این ماه با قیمت مناسب و در سطح گسترده کالاهای خود را عرضه کنند.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تمهیداتی که برای بازار ماه رمضان در نظر گرفته شده است، گفت: در این ماه قیمت هیچ کالایی گران نخواهد شد و مردم با اطمینان خاطر می‌توانند، خرید کنند.

او افزود: در حالی که خیلی از کشورها به خاطر ویروس کرونا نگران تأمین کالا هستند، در ایران کالا به وفور است و هیچ محدودیت و سقف خریدی برای مردم گذاشته نشده است.

بررسی میدانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروش آنلاین هم نشان می‌دهد که تخفیف در مورد برخی از کالاها برگشته است. در ماه‌های اسفند و فروردین تخفیف 3 تا 10 درصدی اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف شد و مردم با قیمت مصرف کننده، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند، ولی در مقطع فعلی(با آغاز ماه رمضان) تخفیف تا 5 درصد در مورد خیلی از کالاها اعمال می‌شود.

یکی از مسئولان فروش در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره فروش کالا و روندی که در ایام ماه رمضان وجود دارد، گفت: عرضه کالاهای پرمصرف در فروشگاه‌ها زیاد شده و طی این مدت قفسه هیچ کالایی خالی نبوده است. او ادامه داد: شکر، خرما، مرغ، گوشت و تخم مرغ با قیمت مناسب و به‌صورت وسیع در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شده است.

او درباره برگشت تخفیف‌ها به کالاها اظهارداشت: زمانیکه تقاضا برای خرید کالاها افزایش پیدا کرد، دیگر تولیدکنندگان حاضر به ارائه تخفیف نبودند و این امر در مورد شوینده‌ها، حبوب و ماکارونی بیشتر از سایر کالاها بود. این مسئول فروش خاطرنشان کرد: با کاهش تعداد مشتریان و خریدهای هدفمند مردم، تولیدکنندگان دوباره به سمت ارائه تخفیف رفته‌اند و اکنون تخفیف تا 8 درصدی در مورد برخی از کالاها اعمال می‌شود، هر چند که سال گذشته این تخفیف‌ها به 15 درصد هم می‌رسید. کاهش تعداد مشتریان و خریداران از هفته‌های آخر فروردین ماه اتفاق افتاد. حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن زمان گفته بود که طبق ارزیابی که صورت گرفته از میزان تقاضا برای خرید انواع کالاها کم شده و مردم دیگر عطش خرید ندارند. آنگونه که به نظر می‌رسد در ایام ماه رمضان کاهش خرید مردم ادامه داشته و حتی این روند بیشتر هم شده است. مردم مانند ماه‌های اسفند و فروردین خرید نمی‌کنند و تمام خریدهایشان با حساب و کتاب است. این در حالی است که ماه‌های گذشته مردم از هر کالایی خرید انبوه می‌کردند و نگران بودند که کالایی نایاب شود.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بدون مشکل ادامه دارد و اکنون از نظر ذخایر وضعیت خیلی خوبی داریم. او ادامه داد: کشتی‌های حامل کالاهای اساسی بدون وقفه در حال کار هستند و کووید 19 مانع از جابه‌جایی کالاها نشده است.

قبادی خاطرنشان کرد: توزیع 200 هزار تن کالای اساسی در ماه رمضان اقدامی است که برای کنترل بازار صورت گرفته است، از این‌رو بررسی بازار تمام شهرها نشان می‌دهد که مردم ماه مبارک رمضان را با آرامش سپری می‌کنند. او با بیان اینکه برای حفظ آرامش بازار، نظارت‌ها گسترده شده است، تصریح کرد: به‌صورت ویژه بازار از سوی بازرسان سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی رصد می‌شود. معاون وزیر صمت ادامه داد: یکی از اقدام‌هایی که در ماه مبارک رمضان امسال انجام شد، تقویت فروش اینترنتی است، مردم می‌توانند برای خرید کالاهای پرمصرف خود از فروش آنلاین که با تخفیف همراه است، استفاده کنند.

قبادی اظهارداشت: ازفروردین ماه به سمت تقویت زیرساخت‌های فروش آنلاین کالاها حرکت کردیم، بدین جهت مردم می‌توانند با کمترین مشکل خرید آنلاین با قیمت مناسب داشته باشند. پیش از این حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت گفته بود: امسال شرایط خاصی به لحاظ شیوع کرونا در کشور حاکم است و از این رو، تمامی واحدهای صنفی و مغازه‌داران در قالب همان شیوه‌نامه‌ها و موازین بهداشتی، باید کالاها را به مردم عرضه کنند؛ در این میان پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با اغذیه بیرون‌بر از جمله‌ آش و حلیم نیز از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به واحدهای صنفی ابلاغ شده تا مردم بدون نگرانی نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود در ایام ماه مبارک رمضان اقدام کنند. او گفته بود که خرما از جمله اقلام پرمصرف در ماه مبارک رمضان است و دامنه قیمتی آن به‌عنوان یکی از کالاهای پرمصرف مردم در ماه مبارک رمضان، هم در مبادی تولید و هم برای مصرف‌کننده تعیین و در سامانه 124درج شده؛ این در حالی است که سامانه مزبور، قابلیت ثبت و رسیدگی به شکایات تخلفاتی نظیر گرانفروشی، اختفاء، احتکار، کم‌فروشی و عدم درج قیمت در خصوص انواع کالاها و خدمات را به‌صورت آنلاین دارد و از این رو، مردم در صورت مشاهده عرضه کالاها به قیمت‌های بالاتر، می‌توانند در بخش ثبت شکایت سامانه، گزارش تخلف را ثبت تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدرس خیابانی تصریح کرده بود: ماه مبارک رمضان مقطع حساس برای مسئولان حوزه تنظیم بازار کشور است، به همین منظور، دولت از مدت‌ها قبل، برنامه‌ریزی منسجمی را برای تهیه و تدارک اقلام مورد نیاز مردم صورت داده و با هماهنگی صورت گرفته با شبکه‌های توزیعی به منظور تأمین کالاها و شبکه‌های نظارتی به منظور تشدید نظارت و کنترل بازار، تلاش دارد تا همچون شب عید، ایام ماه مبارک رمضان را نیز بخوبی مدیریت کند.

در بررسی میدانی که از سطح بازار صورت گرفت، قیمت میوه با توجه به نوبرانه آن در  حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود تا هفته‌های آینده قیمت‌ها به کمتر از 10 هزار تومان در هر کیلو برسد. در جدول یک؛ قیمت برخی از میوه و سبزیجات آمده است. قیمت کالاهای مصرفی نیز از فروشگاه‌های زنجیره‌ای استخراج شده است که نسبت به ماه گذشته تغییر محسوسی نداشته است. در جدول شماره دو؛ لیست قیمتی آن آمده است.

3243434343

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان