نقد فیلم استخراج Extraction &#۸۲۱۱; داستانی اکشن با حضور کریس همسورث و گلشیفته فراهانی

این فیلم تماما اکشن که از عنوان آن نیز مشخص است، را می‌توان نسخه‌ای از فیلم «مردی در آتش» با قهرمانی سفیدپوست دانست

این فیلم تماما اکشن که از عنوان آن نیز مشخص است، را می‌توان نسخه‌ای از فیلم «مردی در آتش» با قهرمانی سفیدپوست دانست. تایلر با بازی کریس همسورث برای نجات پسر یکی از مردهای پول‌دار هند از دست رییس دلالان مواد مخدر استخدام شده است. درست است که استخراج Extraction زیرکانه‌ترین فیلمی نیست که در طول قرنطینه می‌توانید تماشا کنید، اما این فیلم پرتحرک‌ترین و هیجان‌انگیزترین محصول جدید شبکه نت‌فلیکس است.
این فیلم به کارگردانی کارگردان فیلم «اونجرز: آخر بازی»، سم هارگریو، و براساس ایده‌ای از تهیه‌کنندگان، جو و آنتونی روسو، با الهام از رمان نوشته این دو برادر به نام Ciudad، ساخته شده است. نکته جالب این‌ است که اسم برادرهای روسو بر روی پوستر فیلم بزرگ‌تر از نام کارگردان آن نوشته شده است. و البته حضور بازیگر شخصیت ثور، کریس همسورث که همیشه در حال مبارزه، دویدن و پریدن است نیز یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های فیلم است.

استخراج

می‌دانم بسیاری از شما با من مخالفید اما من از «اونجرز: آخر بازی» متنفر بودم، مخصوصا از پایان فیلم. حالا دو سال پس از اکران این فیلم، با شیوع ویروس کرونا و وضعیت بحرانی فعلی جهان، به نظر می‌رسد در دنیای پس از بشکن تانوس به سر می‌بریم.
حالا این تیم فیلم‌سازی با اثری جدید برگشته‌اند. البته هارگریو در گذشته صحنه‌های درگیری فیلم «بلوند اتمی» ساخته دیوید لیچ را طراحی کرده بود. می‌توان گفت هارگریو در هنگام طراحی صحنه‌های اکشن فیلم «بلوند اتمی» ایده بزرگترین صحنه اکشن استخراج Extraction به ذهنش رسید: صحنه اکشن یازده و نیم دقیقه‌ای بدون کات که مهم‌ترین اتفاق فیلم است.
در «بلوند اتمی» شارلیز ترون در حال درگیری با آدم‌های مختلف راه خود را در پله‌ها باز می‌کند و قبل از فرار کردن از آپارتمان آن‌جا را کاملا بهم می‌ریزد و سپس سوار ماشینی می‌شود و به سرعت از آن‌جا دور می‌شود. همه این اتفاق‌ها طوری طراحی شده است که برداشتی در یک مرحله به نظر می‌رسد. در استخراج Extraction هار‌گریو و همسورث سعی کرده‌اند آن صحنه را ارتقا دهند، اما موفق نشدند، با این‌حال نتیجه‌ای که گرفتند به همان اندازه تاثیرگذار است. دوربین به صورت دیوانه‌واری تایلر ریک (همسورث) را در خیابان‌های شهر داکا دنبال می‌کند.

گلشیفته فراهانی

ریک همان شخصیت آشنای فیلم‌های اکشن را دارد، تنها چیزی که از گذشته این شخصیت می‌دانیم چندین فلش‌بک کوتاه درباره پسر فوت شده‌اش است. با این وجود شخصیتی آسیب‌دیده و خوش‌قیافه جزو ثابت ژانر اکشن است. در واقع این‌ حقیقت که به جنبه‌های شخصیت‌های دیگر داستان نیز پرداخته شده است نکته جالبی است. در یک ساعت اول فیلم استخراج Extraction همسورث تنها شخصیت سفیدپوست فیلم است، سپس سروکله دیوید هاربر در چند صحنه پیدا می‌شود. هار‌گریو دلیلی برای تغییر دادن لهجه استرالیایی بازیگرش ندیده است. او همچنین به بازیگران هندی فیلم این آزادی را داده است که به زبان خود صحبت کنند.
مسئول این عملیات (با بازی گلشیفته فراهانی) به ریک می‌گوید: “فکر می‌کنی اگر همیشه با زندگیت قمار کنی آخرش به آن چیزی که می‌خواهی می‌رسی و خودت را به کشتن می‌دهی.” البته قبل از این صحنه ریک را دیدیم که از بالای صخره بلندی به درون آب می‌پرد و پس از آن صحنه‌ای از آینده را نیز دیدیم که در آن تیر مرگباری به ریک اصابت می‌کند. فراهانی این بازیگر ایرانی، یکی از بازیگران موفق سینمای جهان است، اما در طول دو ساعت این فیلم تنها کاری که می‌کند راهنمایی دادن به قهرمان فیلم استخراج Extraction است تا این‌که در لحظه‌های پایانی به صحنه درگیری‌ می‌آید و دو گلوله‌ سرنوشت‌ساز را شلیک می‌کند و هلیکوپتری را نیز منفجر می‌کند.

استخراج

ریک دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و به هر صورتی که شده جانش را از مخمصه نجات می‌دهد و به روش‌های خلاقانه با دشمنانش مبارزه می‌کند. او می‌تواند همان‌طور که دست یکی را میپیچاند به دیگری شلیک کند و هر دو را از پا بیندازد. و یا با بلند کردن و چرخاندن یکی از آن‌ها، بقیه را نیز به زمین بزند.
البته از هار‌گریو که استاد صحنه‌های اکشن است نباید چیزی غیر از این انتظار داشت. هار‌گریو با همکاری فیلم‌بردار، نیوتون توماس سیگل (فیلم‌بردار فیلم «رانندگی»)، صحنه‌های اکشن پر از اتفاقاتی سریع استخراج Extraction را طوری به تصویر کشیده است که مخاطب به راحتی می‌تواند داستان را دنبال کند. درست است که صحنه درگیری‌های ریک صحنه‌های شلوغی است اما نظم در محیط برقرار است.
ماموریت ریک پیدا کردن و برگرداندن اووی ماهاجان (با بازی رودراکش جاوسوال)، پسر بزرگترین دلال سابق هند است، که توسط امیر اسیف (با بازی پریانشو پینیولی) مرد قدرتمندی که حتی اختیار ارتش را به عهده دارد، ربوده شده است. اما این تمام قصه نیست، کسی که ریک را برای نجات پسرش استخدام کرده است به مامور امنیتی خود ساجو (با بازی رندیپ هودا) دستور داده است که به محض رهایی اووی از دست اسیف، او را از ریک بگیرد. در اینجاست که شاهد صحنه فیلم‌برداری شده در یک برداشت هستیم.

استخراج

در واقع این کاترین بیگلو بود که برای اولین‌بار از این تکنیک در فیلم «روز‌های عجیب و غریب» استفاده کرد و پس از آن کارگردانان زیادی از این روش در فیلم‌های خود استفاده کردند. این روش به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن دقیقا مانند بازی‌های کامپیوتری است که از دید شخصیت اصلی شاهد روند داستان هستیم.
فیلم‌نامه استخراج Extraction نوشته جو روسو نیز مانند داستان یک بازی کامپیوتری است، از درگیری با نوجوانان خیابانی گرفته تا رسیدن به رییس اصلی. و در این حین مقابله ریک با ارتش هند که به دستور آسیف قصد نابودی او و اووی را دارند.
داستان رمان نوشته برادران روسو، Ciudad، در قاره‌ای دیگر اتفاق می‌افتد، و این نکته که آن‌ها توانسته‌اند به راحتی کل داستان را از آمریکای جنوبی به آسیای جنوبی منتقل کنند نشان می‌دهد که اطلاعات آن‌ها در مورد هر دو مکان چقدر کم است. تنها چیزی که برای آن‌ها و بسیاری از مخاطب‌های آن‌ها اهمیت داشته است، ماجرای اکشن و هیجان‌انگیز فیلم است. با همه این‌ها، اگر تنها ورزشی که این روزها می‌کنید بلند شدن از روی مبل و رفتن به آشپزخانه است، پس بهتر است با تماشای این فیلم حداقل یکم ضربان قلبتان را بالا ببرید.
این مطلب از نوشته پیتر دبروگ در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان