چگونگی شرایط مرخصی کارگران در زمان کرونا

یک کارشناس حوزه کار درباره شرایط مرخصی کارگران در زمان کرونا توضیحاتی داد.

چگونگی شرایط مرخصی کارگران در زمان کرونا

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار در گفت و گو با خبرنگارحوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:دولت با وجود اصراری که در خصوص تعطیلی کار‌ها در کشور و کاهش تعداد کارمندان و کارگران در محل کار داشت شرایط ویژه‌ای برای استفاده از مرخصی و بهره‌مندی از حقوق و مزایا اعلام نکرد.

او با بیان اینکه در بخش دولتی مرسوم است اگر به دستور دولت کار‌ها تعطیل شود ساعت کاری کاهش یابد، گفت: حقوق و مزایا معمولاً در بخش دولتی مطابق با آنچه ماهیانه پرداخت می‌شود برای کارمندان‌در نظر گرفته شده است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: برای مشمولین قانون کار این اتفاق رخ می‌دهد و کارگران می‌توانند از شرایطی که در بخش دولتی و برای کار مردان مرسوم است استفاده کنند.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه مشمولین قانون کار باید مزایا و دستمزد هرگونه تعطیلی و کاهش ساعت کار را خود به دوش بکشند، افزود: اگر کارگران سر کار حاضر نشوند و یا ساعت کمتری در محیط کار باشند به همان اندازه از حقوق و مزایای آن‌ها کاسته خواهد شد که این یک اجحاف در حق مشمولین قانون کار است.

او تصریح کرد: بر اساس ماده 64 قانون کار کارگران در کل سال 26 روز می‌توانند مرخصی بگیرند که با احتساب 4 جمعه در مجموع یک ماه می‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه از ابتدای اسفندماه که تعطیلی‌ها در کشور کلید خورد و دولت دستور عدم فعالیت بنگاه‌ها را صادر کرد، کارگران مطابق قانون کار مرخصی نداشتند.

او خاطرنشان کرد:کارگران از شرایط مرخصی استحقاقی کرونا برخوردار نبودند و به دستمزد آن‌ها آسیب رسید افرادی هم که از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شدن بیمه آن‌ها ارسال نشد و قراردادشان با مشکل مواجه شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان