همه چیز درباره وکالت تعویض پلاک خودرو در سال ۱۳۹۹

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو و هزینه صدور وکالت نامه تعویض پلاک خودرو از جمله موضوعاتی که است که برای شخص حقوقی و حقیقی در زمان نقل و انتقال سند و معامله، وجود دارد. افرادی که اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو آن ها منقضی شده است، بایستی ابتدا در دفاتر اسناد رسمی، تمدید کرده و سپس به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنند.

همه چیز درباره وکالت تعویض پلاک خودرو در سال 1399

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو و هزینه صدور وکالت نامه تعویض پلاک خودرو از جمله موضوعاتی که است که برای شخص حقوقی و حقیقی در زمان نقل و انتقال سند و معامله، وجود دارد. افرادی که اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو آن ها منقضی شده است، بایستی ابتدا در دفاتر اسناد رسمی، تمدید کرده و سپس به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنند.

بخاطر کرونا و تعطیلی مراکز تعویض پلاک و دفاتر ثبت اسناد در سراسر کشور، وکالت نامه تعویض پلاک خودرو که دست مردم بود، بی اعتبار شده و با توجه به تعطیلی 2 ماهه  این مراکز، اعتبار بسیاری از این وکالت نامه ها، به اتمام رسیده است.

با  این حال، مساله تمدید وکالت نامه تعویض پلاک خودرو 99 ربطی به پلیس ندارد و موضوعی  حقوقی است و کاری برای صاحبان این وکالت نامه تعویض پلاک خودرو نمی تواند بکند.

البته قرار است در پایتخت، ارتباطی بین پلیس و دفاتر اسناد رسمی ایجاد شود تا هزینه تمدید وکالت نامه تعویض پلاک خودرو بر موکلان تحمیل نشود. هنوز تا لحظه انتشار این گفتار، تصمیم گیری نشده است. اگر پس از بهار 99 این گفتار را ملاحظه می کنید، اوضاع را از police.ir استعلام کنید.

مشکل انقضای وکالت نامه تعویض پلاک خودرو با توجه به اوضاع کرونایی کشور، از چالش های تعویض پلاک خودرو در بهار 99 بود که گویا این مشکل رفع شده است. رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو پلیس راهور ناجا در سال 98 گفته بود که فروشندگان و خریداران خودرو، از دادن و گرفتن وکالت تعویض پلاک، خودداری کنند.

 

یکی از مشکلات معاملات وکالتی خودرو، همین مشکل تعویض پلاک است که مشکلات عدیده  ای را برای هموطنان در 31 استان کشور ایجاد کرده  است.

مراحل نقل و انتقال خودرو چه بنزینی و چه دو گانه سوز و با هر مدلی، در 3 فرآیند صورت میگیرد. البته هزینه  های انتقال سند خودرو 99 بر اساس مدل و سال ساخت و داخلی و وارداتی بودن آن متفاوت است که در گفتاری در روزیاتو به آن اشاره شده است.

اولین مرحله نقل و انتقال خودرو، تنظیم قرار داد است.

مثل هر معامله ای، خریدار و فروشنده خودرو باید مبایعه نامه ای را بین خود تنطیم کنند. در این مبایعه نامه، باید مشخصات کامل خریدار و فروشنده، ادرس، شماره ملی، مشخصات خودرو شامل مدل، رنگ،وسایل موجود و اکسسوری ها، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن خودرو، مشخص شود.

تعهدات طرفین شامل قیمت تمام شده، نحوه و مراحل پرداخت قیمت مورد معامله، زمان تحویل خودرو، زمان تحویل بیمه شخص ثالث و کارت سوخت و انتقال سند آن ها مشخث شود. نحوه و زمان تعویض پلاک خودرو، تکلیف فروشنده به پرداخت بدهی های خودرو مثل عوارض شهرداری و مالیات مشخص شود.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو برای نقل و انتقال، فاز بعدی است. بهتر است فروشنده و خریدار، پیش از حضور در دفاتر اسناد رسمی، با حضور در مراکز تعویض پلاک و ارائه مدارک، نسبت به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید  اقدام کنند. مدارک شناسایی و برگه سبز و بنچاق به نام فروشنده و برگ کمپانی و  معاینه فنی مورد نیاز است.

اگر به هر دلیلی، فروشنده و خریدار یا هر دو، نتوانند و یا نخواهند که با همدیگر، جهت تعویض پلاک مراجعه کنند، با مراجعه به دفترخانه، نسبت به تنظیم وکالت نامه برای تعویض پلاک اقدام می کنند.

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو ، وکالتی است که با امضاء فروشنده، خریدار ، به عنوان نماینده و وکیل وی (بدون نیاز به حضور فروشنده) به مراکز تعویض پلاک مراجعه و مراحل ذکر شده را طی کرده و بعد از این که تعویض پلاک خودرو انجام شد، مجددا به همراه فروشنده، برای تنظیک سند قطعی خودرو، به دفترخانه  مراجعه می کنند.

توجه داشته باشید که در این حالت، فروشنده دوبار در دفتر خانه حاضر  می شود. وکالت فروش خودرو با وکالت تعویض پلاک خودرو فرق می کند. وکالت فروش خودرو، وکالتی است که بعد از امضا در دفترخانه، نیازی به حضور فروشنده خودرو در مراکز تعویض پلاک و پس از آن در دفتر خانه نمی باشد. هزینه تنظیم این نوع حالت، از حالت قبلی بیش تر است.

با نظر به مسئولیت صاحب پلاک خودرو و امتیازات منفی در فوانین جدید، بهتر است که در صورت تنظیم هر گونه وکالت خودرو، اول فروشنده ضمن توافق با خریدار، درخواست درج مهلت تعویض پلاک در وکالت نامه تنظیمی کرده و سپس، ضمن تقاضا از مسئولین دفترخانه، از اعطای حق توکیل به خریداری، اجتناب ورزد.

وکالت نامه تعویض پلاک خودرو و وکالت نامه فروش خودرو، از نظر اعتبار، محدودیت دارد.

مدارک مورد نیاز تنظیم وکالت فروش و سند قطعی نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

  • فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی آنها باید در دفاتر اسناد رسمی حاضر شود
  • کارت ملی و شناسنامه طرفین یا وکیل ارائه شود.
  • سند مالکیت خودرو ارائه شود. توجه کنید که اگر فروشنده، نخستین مالک خودرو می باشد، ارائه برگ کمپانی و یا برگه گمرک و در صورتی که فروشنده، مالک نخست نباشد، ارائه آخرین بنچاق دفترخانه الزامی است.
  • شناسنامه خودرو که برگ سبز صادر شده توسط مراکز تعویض پلاک می باشد، تسلیم شود.
  • برگه تاییدیه نقل و انتقال خودرو که توسط مراکز تعویض پلاک صادر می شود، ارائه شود. برای تنظیم وکالت فروش، نیاز نیست.
  • اصل برگ مفاصا حساب عوارض خودرو که توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری یا شهر صادر شده، ارائه شود.
  • اصل کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث معتبر ارائه شود.

تجربه های خود را درباره دریافت وکالت نامه تعویض پلاک خودرو در سال 99 در استان محل سکونت با ما به اشتراک بگذارید.

 

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان