گزارش نوبخت از عملکرد بودجه ۹۸ در کمیسیون برنامه

خبرگزاری ایسنا: هادی قوامی با اشاره به جلسه امروز عصر(یکشنبه) کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌دار کل کشور و معاونان برای بررسی گزارش عملکرد بودجه سال 1398 گفت: تقریبا 98 درصد منابع بودجه سال گذشته تحقق پیدا کرده است، مجلس درآمد حاصل از فروش نفت را 150 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کرده بود که 50 هزار میلیارد تومان بیشتر محقق نشد و 100 هزار میلیارد تومان کسری ایجاد شده از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

وی اضافه کرد: براین اساس با لحاظ آوردن سایر منابع به عنوان جانشین منابع تحقق پیدا نکرده، می‌توان اعلام کرد که منابع دولت در سال گذشته 98 درصد محقق شده است. همچنین در بخش درآمدهای مالیاتی تقریبا 140 هزار میلیارد تومان وصول شده است، این یعنی 103 درصد در سال گذشته منابع مالیاتی دولت وصول شده که از معدود سال‌هایی است که درآمدهای مالیاتی محقق شده است و در بودجه عمرانی هم با توجه به آوردن منابع جایگزین تقریبا در بخش مصارف و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تحقق پیدا کرده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به طرح سوالات و دغدغه‌های نمایندگان در این جلسه افزود: مسائلی درباره بودجه 98 و بروز حوادث غیرمترقبه اوایل سال مانند سیل و زلزله و کرونا در پایان سال مطرح‌ و عنوان شد که این امر منابع درآمدی دولت را تحت تاثیر قرار داده است و همچنان منابع درآمدی و وضعیت مصارف دولت را در سال 99 تحت تاثیر قرار داده و بنابراین با توجه به بودجه سال 99 احتمالا امسال کسری‌هایی خواهیم داشت و پیدا کردن منابع جانشین برای آن یکی از اولویت‌های مطالبه شده نمایندگان از نوبخت بود.

قوامی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این جلسه ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه با کمک وزارت اقتصاد و دارایی این روزها بخشی از این کمبود سرمایه را از طریق فروش دارایی‌های دولت در بازار بورس تامین می‌کنند و مسلما بخشی از کسری بودجه دولت از همین راه که کانال مطمئنی هم هست، جبران می‌شود. فروش دارایی‌های دولت در بورس مانند استفاده از منابع بانک مرکزی نیست که منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود، شاخص‌هایی هم که در این جلسه برای تورم ارائه شد نشان می داد، روند رشد تورم در سال 98 کاهشی بوده زیرا در شهریور ماه تقریبا 42 درصد تورم بود که در اسفند ماه به 32 درصد رسید یعنی نرخ تورم ده درصد نسبت به شهریور ماه کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: خالص اشتغال حدود 400 هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد که امیدواریم با توجه به شرایط امسال تدابیری اتخاذ شود تا مشکلات و فشارها بر بازار کشور و اوضاع اقتصادی به حداقل برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان