سخنگوی وزارت خارجه: واشنگتن دیگر عضو برجام نیست

خبرگزاری تسنیم: سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

موسوی در ابتدا گفت: با وجود شرایطی که نظام بین‌الملل درگیر آن است، دیپلماسی ادامه دارد و وزیر خارجه و معاونین و همه دست اندرکاران سیاست خارجی ما در داخل و خارج فعال هستند. امروز رییس جمهور در اجلاس عدم تعهد که در آذربایجان برگزار می‌شود به صورت ویدیو کنفرانس شرکت می‌کند و موضوع این نشست کرونا است.

آمریکا دیگر عضو برجام نیست

سخنگو در ادامه با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران و تلاش آن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان گفت: به سالگرد خروج آمریکا از برجام نزدیک می‌شویم. آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند و هم توافق و هم قطعنامه را زیرپا گذاشتند و دیگر عضو آن نیستند. فهرست بلندی از عدم پایبندی آمریکایی‌ها به توافقات و معاهدات بین‌المللی وجود دارد. مجدد یادآوری می‌کنم که رویکرد آمریکایی‌ها رویکرد خطرناکی است و نظم بین‌الملل را به هم می‌ریزد. آمریکا نشان داده که به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و اخیرا شاهد بودیم که این رژیم بودجه سازمان بهداشت جهانی را در این شرایط وقیحانه قطع کرد.

وی ادامه داد: آمریکا با خروج غیرقانونی خود از برجام خواسته است همه دستاورد‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را از بین ببرد. بعد از خروج تحریم‌هایی را اعمال کردند و موفق نشدند و ما با همکاری با کشور‌های دیگر این تلاش آن‌ها را بی اثر کردیم. آمریکا قطعنامه 2231 را نقض کرد و عضو برجام نیست. ما با اعضای دیگر برجام در ارتباط هستیم و مطمئنیم که موفق نخواهند شد. این تلاش آن‌ها خلاف قوانین بین‌الملل است و بعید است دنیا به این موضوع تن دهد.

موسوی در خصوص رفتن موضوع قطعنامه و موضوع مربوط به برجام به شورای امنیت و کیفیت واکنش ایران گفت: امیدواریم کار به انجا‌ها نکشد، ولی به فرض محال اگر اتفاق بیفتد پاسخ ایران مقتضی و قاطع خواهد بود.

جنجال یک رسانه درباره اتهام جاسوسی به سفیر آلمان در ایران

وی در خصوص اتهام جاسوسی به سفیر آلمان در ایران توسط یک رسانه گفت: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند بر اساس گزارش‌های خود کسی را به چیزی متهم کند. گزارش‌های رسانه‌ای مبنای قضاوت ما نخواهد بود.

روند آستانه روند زنده‌ای است

سخنگوی وزارت خارجه درباره روند آستانه که با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه درباره مسائل سوریه در جریان است گفت: روند آستانه روند زنده‌ای است و ادامه دارد و وقفه در آن بخاطر شیوع کرونا در دنیا است. هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه معتقدند که این روند تنها گزینه‌ای است که می‌تواند منطقه و سوریه را از این وضعیت نجات دهد. امیدواریم که بعد از این شرایط کرونا نشست سران در ایران برگزار شود. اما اگر روند نامیمون کرونا ادامه داشته باشد شاید به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کنیم. اگر هم موقعیت بهتر شود شاید بتوانیم حضوری برگزار کنیم.

برخی به دنبال برهم زدن مناسبات بین ایران و افغانستان هستند

وی در خصوص اتفاق اخیر درباره اتباع افغانستانی گفت: در تماس نزدیک با مقامات افغانستانی هستیم. مرزبانی ما این موضوع را رد کرده و چنین اتفاقی از سمت آن‌ها نیفتاده است. برخی به دنبال برهم زدن مناسبات بین ایران و افغانستان هستند. ما امیدواریم که دولت فراگیر ملی در افغانستان شکل بگیرد و این موضوع به حاشیه بردن تلاش‌های ایران در زمینه فوق است. اتباع و ملت افغانستان برای ما محترم هستند. بنظرم اطلاعات اولیه که مرزبانی داده درست بوده است. انشالله این موضوع با شفاف سازی فیصله خواهد یافت.

در حال تکمیل...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان