یکی از مدیران ارشد آمازون روز جمعه به خاطر اخراج دو کارمند که به رفتار آمازون با کارمندان اعتراض کرده بودند، از سمت خود استعفا داد.
«تیم بری» (Tim Bray)، مهندس نرم افزار پس از پنج سال کار در آمازون این شرکت را ترک کرد و دلیل استعفای خود را «نگرانی» از تصمیم آمازون در اخراج کارمندانی که به رفتار آمازون با کارگران اعتراض کرده بودند اعلام کرد.
«بری» که با سمت نایب رئیس آمازون وب سرویس (AWS) در این شرکت فعالیت میکرد، با انتشار پستی در وبلاگ خود تحت عنوان «خدانگهدار آمازون» به اخراج دو نفر از کارمندان آمازون که به مواضع این شرکت در قبال تغییر اقلیم اعتراض کرده بودند و همچنین رفتار نامناسب با کارگران انبار در بحران کرونا اشاره کرده است.
«تیم بری» پیش از استعفا از گروهی در آمازون که برای تغییر سیاستهای آمازون در قبال تغییر اقلیم فعالیت می کردند، پشتیبانی میکرد و ماه آوریل نامهای را با پشتیبانی 8 هزار 700 امضا به جف بزوس مدیر عامل آمازون ارسال کرد و خواهان تدوین یک برنامه جامع برای تغییر سیاست های این شرکت در قبال تغییرات اقلیمی شد.
آمازون چند کارگر انبار را نیز به خاطر اعتراض به وضعیت انبارهای این شرکت در دوران کرونا اخراج کرده است. آمازون هنوز به خاطر اخراج یکی از کارگران بخش انبار به دلیل سازماندهی اعتراضات زیر تیغ انتقادات شدید است.
کارگران آمازون از شهرهای مختلف آمریکا خواهان ارتقا اقدامات امنیتی آمازون در دوران کرونا هستند و تاکنون در چند شهر دست به اعتراض و تظاهرات زدهاند. آمازون در واکنش به اعتراضات میگوید تلاش زیادی برای تمیز نگه داشتن محیط کار و اطمینان از پیروی کارمندان از قوانین پیشگیرانه انجام داده است.
بری میگوید: «در آخر مشکل بزرگ تر به واکنش آمازون به کووید 19 بر نمیگردد، مشکل این است که آمازون با کارگران انبارهای خود مثل رباتهایی قابل تعویض که کارشان فقط بسته بندی کالاهاست، برخورد میکند.»
آمازون در واکنش به شدت گیری اعتراضات کارکنان، راه های ارتباط داخلی میان آنها را محدود کرده تا در سازماندهی راه پیماییها و اعتراضات تداخل ایجاد کند.