به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله آنها وعدهای بود که وزارت ارتباطات در سال 93 برای تحقق بیش از 30هزار شغل در این حوزه داد، وعدهای که چند روز پیش، وزیر ارتباطات از محقق شدن آن برای سال 94 خبر داد.
محمود واعظی، در برنامهای تلویزیونی در تاریخ 16 دی اعلام کرد که حدود 100 هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه ICT ایجاد شده است. آماری امیدوار کننده که خبر از ارزش سرمایهگذاری و توجه به این حوزه را میدهد. موفقیتی که حاصل همکاری مشترک بخش خصوصی و دولتی است. نکتهای که در انتشار این آمار باید به آن دقت کرد، ریشهیابی عواملی است که باعث ایجاد این تعداد شغل شده است.
هزینه راهاندازی اولیه بسیار پایینتر نسبت به کسبوکارهای سنتی یکی از همین عوامل است که منجر به جذاب شدن این نوع کسبوکارها برای قشر تحصیل کرده شده و باعث پایین آمدن نرخ فرار مغزها و نیروی زبده تحصیل کرده هم میشود.
از طرفی دیگر هزینههای بسیار پایینتر ایجاد شغل در این حوزه به خصوص در حوزه کسبوکارهای نوین و اینترنتی در مقایسه با سایر کسبوکارها در صنایع دیگر می تواند عامل دیگری برای موفقیت در رسیدن به این تعداد شغل ایجاد شده باشد.طبق گفته حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، به طور میانگین هزینههای ایجاد یک شغل در صنایع مختلف بین 150 تا 200 میلیون تومان است که این هزینه در حوزه ICT به خصوص کسبوکارهای نوین بسیار کمتر است.
گسترشپذیری و رشد سریع کسبوکارهای این حوزه هم عامل دیگری است که ایجاد این تعداد شغل را در طول یکسال اخیر امکانپذیر کرده است. گسترشپذیری که در کسبوکارهای نوین از طریق اپلیکیشنها و بر بستر اینترنت به سرعت اتفاق میافتد.
اسنپ، یکی از همین کسبوکارها است. شهرام شاهکار مدیرعامل این مجموعه گفت که توانسته در طول دو سال اخیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فقط در تهران برای بیش از 30هزار نفر اشتغالزایی کند، ضمن آنکه در کنار فراهم کردن یک سرویس با کیفیت، راهکاری برای مسافرکشی بدون نظارت هم باشد. از این میان 35درصد رانندگان دارای تحصیلات دانشگاهی و 75درصد زیر 40 سال سن دارند.
در پایان این طور به نظر میرسد که موفقیت اخیر در ایجاد این تعداد شغل در این حوزه و بررسی عواملی که باعث آن شدهاند، اهمیت توجه بیشتر و حمایت از کسبوکارهای این حوزه را میرساند و امید است که با همین روند رشد، ضمن رشد اقتصادی، شاهد اشتغالزایی برای بسیاری از جوانان و استعدادهای دانشگاهی کشور نیز باشیم.