مزایا و معایب استفاده از ضد آفتاب مینرال (فیزیکی) و ضد آفتاب شیمیایی

در این مقاله، به ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی می پردازیم و با بررسی مزایا و معایب استفاده از هر کدام نتیجه گیری می کنیم که کدام یک بهتر است. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند با دانش و آگاهی بیشتری، ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

اشعه فرابنفش خورشید مضرات زیادی برای پوست دارد، تا آنجا‌که متخصصان توصیه می‌کنند بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب مناسب یکی از دغدغه های اصلی افراد است.

در این مقاله، به ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی می پردازیم و با بررسی مزایا و معایب استفاده از هر کدام نتیجه گیری می کنیم که کدام یک بهتر است. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند با دانش و آگاهی بیشتری، ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کرد؟

کرم ضد آفتاب

در ابتدا بهتر است دلایل استفاده از ضد آفتاب را مرور کنیم تا به اهمیت آن پی ببریم.

  1. از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
  2. خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
  3. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
  4. به حفظ رنگ پوست کمک می‌کند.
  5. پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند.

ضد آفتاب مینرال چیست؟

در ساخت ضد آفتاب مینرال (فیزیکی) از عناصر معدنی فعال مانند تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی استفاده می شود. ضد آفتاب فیزیکی مانند یک سپر فیزیکی روی لایه ی فوقانی پوست قرار می گیرد تا از برخورد اشعه های فرابنفش با سطح پوست جلوگیری کند.

مزایای استفاده از ضد آفتاب مینرال

  • ضد آفتاب فیزیکی کمتر احتمال دارد پوستتان را تحریک کند یا منجر به احساس سوزش شود. در نتیجه، برای پوست های حساس مناسب تر است.
  • برای پوست های حساس به گرما نیز (مانند آنهایی که مستعد آکنه رزاسه و قرمزی هستند) مناسب تر است؛ زیرا گرمای خورشید را همراه پرتوهای UV پراکنده می کند.
  • ضد آفتاب فیزیکی کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کند. به همین دلیل، این ضد آفتاب برای پوست های مستعد جوش، ضد آفتاب ایده آلی است.
  • عمر مفید (زمان ماندگاری) آن از ضد آفتاب های شیمیایی بیشتر است.

معایب استفاده از ضد آفتاب فیزیکی

  • این ضد آفتاب بسیار گچ مانند و کدر است. از این رو، ممکن است برای استفاده ی روزانه زیر آرایش انتخاب مناسبی نباشد.
  • اگر نوع ضد آفتاب فیزیکی روی پوستتان باشد و عرق کنید، قطره های سفیدی روی پوستتان به وجود می آید.
  • اگر به طور صحیح و به مقدار لازم از آن استفاده نکنید، به طور کامل از پوستتان محافظت نمی کند. از این رو، نور فرابنفش وارد فاصله‌ ی بین مولکول های ضدآفتاب می شود و به پوستتان نفوذ می کند.

ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

ضدآفتاب شیمیاییترکیبات ضد آفتاب شیمیایی شامل ترکیبات ارگانیکی مانند اوکسی بنزون، اوکتینوکسات، اوکتیسالات و آووبنزون می شود. این ترکبیات با اشعه های مضر خورشید وارد واکنش شیمیایی شده و آن ها را به حرارت تبدیل می کنند. به این ترتیب اشعه های UV به سطح پوست نمی رسند.

مزایای استفاده از ضد آفتاب شیمیایی

  • سبک تر است و راحت تر روی پوست پخش می شود. به دلیل این ویژگی ها، ضد آفتاب شیمیایی برای استفاده ی روزانه (مخصوصاً زیر آرایش) مناسب تر است.
  • در مقایسه با ضد آفتاب فیزیکی باید مقدار کمتری از آن را استفاده کنید؛ زیرا خطر عبور نور فرانبفش از فاصله ی بین مولکول های ضد آفتاب شیمیایی وجود ندارد.

معایب استفاده از ضد آفتاب شیمیایی

  • برای اینکه ضد آفتاب شیمیایی «طیف گسترده» باشد، در ترکیبات آن از مواد گوناگونی استفاده می کنند، از این رو، استفاده از این نوع ضد آفتاب ، احتمال تحریک و سوزش را ( به خصوص در پوست های خشک) افزایش می دهد.
  • نور فرابنفش را به حرارت تبدیل می کند، از این رو، احتمال قرمزی را در پوست های مستعد آکنه رزاسه افزایش می دهد. همچنین، این مسئله برافروختگی پوست را تشدید می کند.
  • اگر از طریق عرق کردن وارد چشم شود، آن را می سوزاند.

نتیجه گیری: ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی؟

جواب آسان است؛ هر دو نوع ضد آفتاب شیمیایی و طبیعی از پوست شما در مقابل نور خورشید به خوبی محافظت می کنند؛(البته تا زمانی که هر روز صبح به میزان لازم از آنها استفاده و در طول روز نیز آن را تجدید کنید)

 فقط کافی است ضد آفتابی را بیابید که با آن راحت باشید، یعنی آنقدر با پوستتان سازگار است که دلتان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

برای انتخاب یک ضد آفتاب مناسب پوست تان، این نکات را به خاطر بسپارید.

ضدآفتاب

در ادامه می خوانید که بر اساس مقاله ای که در سایت https://lafarrerr.com منتشر شده، کدام ضد آفتاب برای چه نوع پوستی بهتر است.

  • اگر پوستتان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید پوست حساسی دارید که به راحتی قرمز می شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
  • اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد کومدوژن زا (non-comedogenic) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
  • اگر رنگ پوستتان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ مانند پیدا نکند. بنابراین، ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای برای شما هستند.

برای اطمینان از سازگاری با پوستتان بهتر است، پیش از مصرف هر ضد آفتاب جدیدی روی تمام پوستتان، آزمون حساسیت را انجام دهید.

 SPF ضد آفتاب چقدر باید باشد؟

قاعده کلی SPF به این ترتیب است: SPF کمتر از 15 میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می دهد. محافظت از پوست SPF های بین 15 تا 30 در رده ی متوسط قرار می گیرد. و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از 30 به میزان بالایی از پوست محافظت می کنند.

به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند.

انتخاب ضد آفتاب مناسب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. کرم ضدآفتابی که SPF آن 30 است، تا 97 درصد از پوست شما محافظت می کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می کند.

ممکن است این تفاوت ها ناچیز به نظر برسند، اما اگر به نور حساسید یا سابقه ی ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می کند.

عبارت "طیف گسترده" بر روی بعضی از ضد آفتاب ها به چه معناست؟

همانطور که خواندید، SPF ضد آفتاب، در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می کند، در حالی که ضررهای آفتاب فقط به این اشعه مربوط نیست، پرتو UVA نیز در درازمدت چین و چروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می کنند.

بنابراین، بهتر است برای آنها هم فکری کرد. اینجاست که پای ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA از پوستتان محافظت می کنند و هم در برابر اشعه ی  UVB.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر