باشگاه خبرنگاران: قیمت تمامی اقلام سبد خانوار از شمال تا جنوب شهر تفاوتهای عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازهها و هزینههای حمل و نقل را دلیلی برای این گرانیها مطرح میکنند.
شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت طلبی برخی مغازه داران یا با مثل «هر چقدر پول بدهید همانقدر آش میخورید» جست و جو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمتها سودی نصیبشان نمیشود.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازه داران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار میرود، درحالی که طبق قانون مغازه داران حق ندارند بیش از 35 درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.
حال به سراغ مسئولان ذیربط میرویم تا از دلایل تفاوت عجیب و قریب قیمت میوه و راهکارهای تعادل بازار با خبر شویم:
ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه
اصغر یاوری عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، انحصار میوه را یکی از عوامل گران فروشی و اختلاف قیمت میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز باغداران به نقدینگی در زمان برداشت، سلف خران اقدام به خرید محصول و نگه داری در انبارها و سردخانهها میکنند که بدین ترتیب بار انحصارا در دست چند نفر است.
وی افزود: در مواقعی که بازار انحصارا در دست سلف خران است، با رصد بازار عرضه و به تناسب قیمت تغییر میکند.
یاوری ادامه داد: سلف خران و دلالان میزان عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش یا افزایش میدهند به طوری که با دپو در سردخانه و انبارها و توزیع قطر چکانی میکنند.
به گفته این مقام مسئول، با وجود اختلاف قیمت میوه از شمال شهر تا جنوب شهر انتظار میرود که بازرسان وزارت صمت برسیهای لازم را انجام دهند تا فروش محصولات بر مبنای احتساب 35 درصد سود عرضه میشود.
عضو اتحادیه بارفروشان میدانمرکزی کمبود نظارتها را یکی دیگر از عوامل گران فروشی محصول دانست و گفت: کمبود نظارت و سودجویی عوامل واسطه و دلالان عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار میرود که مسئولان ذی ربط باید با اعمال نظارتهای دقیق از سودجویی افراد جلوگیری کنند.
عرضه میوههای لاکچری یکی از دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به دلایل عمده اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار اظهار کرد: افزایش هزینههای حمل و نقل، وجود واسطه و دلال بازی در امر خرید و فروش و نبود زیرساختهای لازم موجب شده اختلاف قیمت از شمال تا جنوب شهر، و عمده فروشی تا خرده فروشی متفاوت باشد.
وی افزود: اگر تشکلهای مستقل صفر تا صد بازار را ساماندهی کنند، دیگر شاهد اختلاف قیمت و اجحاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده نیستیم.
خان محمدی یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت میوه در بازار عمده فروشی تا خرده فروشی را نبود کشاورزی قراردادی دانست و گفت: در بخش کشاورزی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی یا ایجاد زنجیرههای تولید نشده که همین امر معضلات جدی را در بازار به همراه داشته است به طوری که دلالان با شناخت بازار و سو استفاده از موقعیتها پس از خرید محصول از تولیدکننده و نگه داری در انبار و مدیریت عرضه، قیمتها را به نفع خود تغییر میدهند.
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود قدرت خرید خانوار در مغازههای شمال شهر و عرضه میوههای لاکچری، قیمت با نوساناتی روبروست، در حالی که با ایجاد زنجیرههای تولید شاهد چنین معضلاتی نیستیم.
تفاوت کیفیت تنها عامل گرانی میوه
اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: کیفیت محصول تنها عامل اختلاف قیمت میوه در مغازههای شمال تا جنوب شهر است، در غیر این صورت فروش کالا با یک کیفیت گران فروشی تلقی میشود.
وی افزود: با وجود عرضه میوههای کیفی در شمال شهر ناشی از کشش بازار بدیهی است که قیمت کمی بالاتر باشد.
کارگر ادامه داد: اگر مشخص شود که محصول تولیدی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، از این رو نباید با قیمتهای بالاتری در بازار عرضه شود.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت کالاها بنا بر کیفیت تولیدی متفاوت است، بیان کرد: طبق فاکتور مغازه داران مجازند تا سقف 35 درصد سود بر اجناس خود لحاظ کنند.
متولیان تنظیم بازار پاسخگوی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر باشند
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به علل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: متولیان تنظیم بازار با اعمال نظارت دقیق باید از فاصله عمده فروشی تا خرده فروشی جلوگیری کنند.
وی افزود: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر بنا به دلایل متعدد اعم از گرانی حمل و نقل، کیفیت محصول، سودجویی عوامل واسطه و دلال، اجاره مغازه و... است، در حالی که مغازه داران طبق قانون تنها 30 درصد سود باید روی اجناس خود لحاظ کنند.
شادلو ملاک بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار اصلیترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت محصولاتی همچون پیاز در برخی مواقع دُر نایاب شود.
طبق روال همه ساله قیمت میوه در فصل بهار به دلیل آنکه ذخیره محصولات انباری روبه پایان است و محصولات پیش رس بدست نیامده، با نوساناتی در بازار رو به رو میشود. با توجه به بارشهای متناوب نگرانی از حیث تولید محصولات باغی نداریم.