تهران چقدر بافت فرسوده دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره وقوع زلزله در پایتخت اظهار داشت: 3 خطر زلزله، سیلاب و فرونشست همیشه تهران را تهدید می‌کند و وقوع این حوادث دور از ذهن نیست. 

وی با اشاره به وقوع زمین لرزه 5.1 ریشتری شب گذشته در دماوند، گفت: به دلیل هم‌زمان شدن وقوع زمین لرزه با شیوع کرونا، دغدغه و مشکلات مردم دوچندان شد، چرا که حضور در فضاهای باز به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی با دغدغه مواجه است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: خطر سیلاب تهران با رعایت تمهیدات و انجام لایروبی مسیل‌ها توسط شهرداری تهران مدیریت شد و خوشبختانه امسال حادثه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم. 

وی گفت: رعایت اصول مهندسی ساختمان‌ها و بناها در پیشگیری از خطرات زلزله بسیار حائز اهمیت است، ولی باید توجه داشت که 3 هزار  268 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار بافت ناپایدار در پایتخت وجود دارد که در صورت زلزله می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد. 

نژادبهرام خاطرنشان کرد: نفوذناپذیری زمین، ناپایداری سازه و ریزمقیاس بودن سه شرطی است که در مورد بافت فرسوده و ناپایدار درنظر گرفته شده است، به طوری که اگر دو مورد از این موارد وجود داشته باشند، بافت ناپایدار و اگر هر سه مورد در بخشی لحاظ شود، بافت شهری، فرسوده نام می‌گیرد. 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بیان داشت: طی دو سال گذشته اقدامات مؤثری جهت نوسازی بافت فرسوده در پایتخت انجام گرفته و ارائه بسته‌های تشویقی مانند تسهیلات بانکی توسط شهرداری و دولت از جمله اقدامات جهت تسریع نوسازی بافت فرسوده بوده است. 

وی اظهار کرد: وقوع زلزله هر لحظه امکان‌پذیر است و ایجاد این پدیده در پایتخت دور از ذهن نیست، بنابراین در سه بخش پیشگیری، مقابله و تمهیدات پس از زلزله باید اقدامات مؤثر را انجام داد. 

وی گفت: شب گذشته شهرداری بخش‌های مختلف آن از جمله خدمات شهری و آتش‌نشانی به حالت آماده‌باش درآمد، ولی باید توجه داشت که طبق مصوبه مجلس، مدیریت ستاد بحران تهران که پیش از این برعهده شهردار پایتخت بود، به وزارت کشور منتقل شده و شهرداری نیز با تمامی ظرفیت، امکانات لازم را انجام می‌دهد. 

تأثیر پلازهای شهری در کاهش خسارات زلزله

نژادبهرام عنوان کرد: باید تاب‌آوری شهری در مقابله با زلزله در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هماهنگی مشترک با سایر بخش‌ها اجرایی شود که برای بخش قبل از وقوع بحران، توسعه فضاهای باز شهری همچون ایجاد پلازها در دستورکار قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه پلازهای شهری امکان تجمع شهروندان را پس از وقوع زلزله فراهم می‌کند و مکان امن برای شهروندان محسوب می‌شود، گفت: گروه‌های محلی مانند گروه دوام در شهر تهران فعال شده و شکل گرفته است، ولی به نظرم به دلیل توسعه برج‌ها در پایتخت، تشکیل این گروه‌ها در برج‌های تهران نیز حائز اهمیت است و اقدامی پیشگیرانه محسوب می‌شود. 

 تشکیل کمیته ویژه مقابله با زلزله در شورای شهر

وی از پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه مقابله با زلزله در شورای شهر خبر داد و گفت: این کمیته می‌تواند شامل نمایندگانی از کمیسیون شهرسازی،‌ اجتماعی و خدمات اجتماعی شورای شهر باشد که در حال تهیه نامه‌ای در این زمینه به محسن هاشمی رئیس شورای شهر هستم. 

اثرات مخرب اضطراب آفرینی

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید از اضطراب‌آفرینی در شرایط کنونی پرهیز کرد، گفت: وقوع زلزله نگران‌کننده است و به کارگیری ادبیات برخی از افراد که می‌تواند سبب تحریک احساسات مردم شود، تنها آرامش آنها را نشانه گرفته و باید در رفع اضطراب مردم اقدام کرد. 

وی گفت: شیوع کرونا و مسائل مربوط به قرنطینه و فشار اقتصادی تحریم‌ها هریک سبب دغدغه شهروندان شده و تحریک احساسات مردم، شرایط را برای شهروندان سخت‌تر می‌کند. 

نژادبهرام در پاسخ به این پرسش که احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند چقدر است، گفت: اطلاعی در این موضوع ندارم. ستاد بحران پس از زلزله تشکیل و استان‌های معین نیز انتخاب شده است، ولی آنچه مشخص است این بوده که مردم باید با این واقعیت که زلزله همیشه ممکن است به وقوع بپیوندد کنار بیایند و تنها با رعایت تمهیدات لازم می‌توان از خسارات احتمالی ناشی از این بلیه طبیعی جلوگیری کرد. 

 وی در پایان گفت: 12 میلیون نفر جمعیت در روز و 10 میلیون جمعیت به طور متوسط در پایتخت وجود دارد که زلزله می‌تواند زندگی همه این افراد را در معرض خطر قرار دهد، لذا رعایت تمهیدات لازم در این راستا ضروری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان