گلبول‌های قرمز کوچک می‌توانند نشانگر زیستی سرطان باشند

تحقیقات جدید محققان انگلیسی ممکن است به کشف نشانگر زیستی جدیدی برای تعدادی از سرطان‌های مختلف منجر شده باشد.

گلبول‌های قرمز کوچک می‌توانند نشانگر زیستی سرطان باشند

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "اکستر"(Exeter) ممکن است نشانگر زیستی جدیدی برای تعدادی از سرطان‌های مختلف کشف کرده باشند.

این تحقیق نشان می‌دهد، افرادی که گلبول‌های قرمز آنها به طرز غیرطبیعی کوچک است، احتمال بروز سرطان در آنها دو برابر بیشتر از کسانی است که آزمایش خون آنها طبیعی است.

"میکروسیتوز"(Microcytosis) وضعیتی است که در آن گلبول‌های قرمز بیمار به طرز غیرمعمولی کوچک است که به دلیل عوامل مختلفی همچون کم‌خونی یا فقر آهن ایجاد می‌شود.

در گذشته، تحقیقات محققان نشان داد که میان "میکروسیتوز" و سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و کلیه، ارتباط وجود دارد.

ولی این برای اولین بار است که وضعیت خون برای استفاده به عنوان یک نشانگر زیستی گسترده برای انواع سرطان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محققان دانشگاه "اکستر" در این تحقیق بیش از 100 هزار بیمار ناشناس انگلیسی را مورد بررسی قرار دادند که حدود 12 هزار نفر آنها مبتلا به "میکروسیتوز" بودند.

به طور کلی، طی یک پیگیری یک ساله، چهار درصد از بیماران دارای "میکروسیتوز"، مبتلا به سرطان مبتلا بودند.

این در حالی است که در این بازه زمانی، تنها دو درصد از بیماران بدون "میکروسیتوز" دچار سرطان بودند.

این مطالعه نشان داد که سرطان‌ روده بزرگ، ریه، لنفوم، کلیه و معده بیشترین ارتباط را با "میکروسیتوز" داشتند. البته هیچ ارتباطی میان سرطان پستان و "میکروسیتوز" در داده‌ها مشاهده نشد.

"ریان هاپکینز"(Rhian Hopkins) محقق اصلی پروژه اظهار کرد، تحقیقاتی که در مورد تشخیص اولیه سرطان انجام می‌شود، در کاهش بار این بیماری ویرانگر بسیار مهم است.

وی ادامه داد، شناسایی نشانگرهای خطرناک مانند "میکروسیتوز" که با طیف وسیعی از سرطان‌ها مرتبط است، می‌تواند تاثیر مهمی در مراقبت‌های اولیه داشته باشد.

"ویل همیلتون"(Will Hamilton) از دیگر محققان پروژه گفت: از گذشته، سلول‌های گلبول قرمز با سرطان روده بزرگ مرتبط بوده‌اند. ولی این مطالعه نشان داد که این سلول‌ها با طیف وسیع‌تری از سرطان‌ها مرتبط هستند و می‌توانند سرنخی برای پزشکان برای تشخیص چندین سرطان باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان