آیا اصرار بر احراز هویت حضوری وجود دارد؟ + سند

خبرگزاری فارس: حال و هوای خوب این روز‌های بورس، سیل نقدینگی 2500 هزار میلیارد تومانی اقتصاد را به تدریج روانه بازار سرمایه کرده است. به طوری که طبق اظهارات حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس روزانه 1500 میلیارد تومان پول جدید وارد این بازار می‌شود.

بازار سبز پوش و پربازده بورس آن هم در فصل رکود کرونایی اقتصاد، وسوسه خوبی شده تا مردم به این بازار هجوم بیاورند. علاوه بر آن هم‌زمانی ورود سهامداران عدالت به بازار سرمایه باعث شده توسط دفاتر پیشخوان دولت و بانک‌ها برای احراز هویت مردم در سامانه سجام و دریافت کد بورس در شرایط حساس کرونایی برای مردم مشکلاتی را ایجاد کند.

برای دریافت کد معاملاتی بورسی، لازم است ابتدا احراز هویت متقاضیان سجام به شکل حضوری یا طبق وعده وزیر به شکل غیر حضوری صورت گیرد، به همین دلیل تجمع مردم در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و دفاتر کارگزاری‌های بورسی صورت گرفت، در حالی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بر فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط‌های مختلف تاکید دارد.

این موضوع باعث شد در هفته‌های اخیر معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در نامه‌ای از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد درخواست کند تا احراز هویت در سامانه سجام به صورت تمام الکترونیکی و غیر حضوری انجام شود.

طبق نامه محمد علی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد که 6 اردیبهشت ماه ارسال شده، سازمان بورس مخالف احراز هویت غیرحضوری است و در این زمینه از خود مقاومت نشان می‌دهد.

محتوای نامه شیوه ساده احزار هویت در شرایط کنونی را نیز قید کرده و به مراقبت‌های کرونایی تاکید دارد.

آیا اصرار بر احراز هویت حضوری وجود دارد؟ + سند

آیا اصرار بر احراز هویت حضوری وجود دارد؟ + سند

 

با این وصف این پیشنهاد با ملاحظات و ان قلت‌های فراوانی همراه شد، اما با ورود وزیر اقتصاد شرایط متفاوت شد. پس از آن زمزمه موافقت اولیه با این مسئله صورت گرفت و 15 اردیبهشت ماه رئیس سازمان بورس در گفتگو با فارس اعلام کرد: احراز هویت سامانه سجام غیرحضوری می‌شود.

وی گفته بود: به زودی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمهیداتی فراهم می‌کند که احراز هویت مشتریان بورسی در سامانه سجام به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود.

بلافاصله یک روز بعد، یعنی 16 اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه شورای عالی بورس اعلام کرد: به خاطر ازدحام و شلوغی زیاد در دفاتر پیشخوان دولت امروز مصوب شد تا احراز هویت تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند، به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود.

طبق مصوبه امروز شورای عالی بورس از فردا (چهارشنبه گذشته) تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی لغو می‌شود.

از زمانی که وزیر اقتصاد اعلام کرده نه تنها خبری از ثبت نام غیرحضوری نیست و بلکه روند اظهارنظر مسئولان مربوطه نیز در این زمینه نشان می‌دهد مراکزی که ثبت نام و احراز هویت حضوری انجام می‌دهند در حال افزایش است.

تصویر پایین مربوط به سامانه سجام است که همچنان افراد باید برای احزار هویت به مراکز اعلام شده مراجعه کنند و تغییری نکرده است.

آیا اصرار بر احراز هویت حضوری وجود دارد؟ + سند

حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت نیز با اشاره به افزایش مراکز حضوری احراز هویت متقاضیان سجام، گفته است: برای آسایش هم‌وطنان پس از ثبت‌نام متقاضیان ورود به بورس در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام، باید احراز هویت این افراد در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و یا دفاتر کارگزاری‌ها و برخی بانک‌های منتخب انجام شود که امروز 2000 مرکز برای احراز هویت مشتریان سجام در کشور در نظر گرفته شده است و از هفته آینده بانک‌های شهر، مؤسسه مالی اعتباری ملل، بانک پارسیان و بانک آینده نیز خدمات احراز هویت مشتریان سجام را انجام می‌دهند و به زودی همه شعبه‌های بانک ملی و بانک سپه هم خدمات احراز هویت مشتریان سجام را انجام خواهند داد.

به گزارش فارس، البته سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت عنوان کرده طبق وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی از این هفته احراز هویت مشتریان سجام به صورت غیرحضوری هم اضافه می‌شود، اما تاکنون این مدل عملیاتی نشده است.

همچنین علیرضا ماهیار مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به ساز و کار احراز هویت غیرحضوری و الکترونیکی سجام اشاره کرده و گفته است: احراز هویت غیرحضوری سجام با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی و با همکاری معاونت علمی و فناوری جمهوری اسلامی و تیم‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

وی گفته است: این تکنولوژی‌ها در اختیار اپراتور‌های احراز هویت قرار داده می‌شود و تا چند روز آینده اپراتور‌ها اطلاعات لازم را از طریق سایت سجام به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند. بعد از درج اطلاعات لازم در زمینه احراز هویت غیرحضوری در سایت سجام، سهامداران می‌توانند از طریق اپراتور‌ها اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

در حال حاضر بیش از 5 روز از وعده دژپسند وزیر اقتصاد می‌گذرد و هنوز در این زمینه خروجی مناسب مشاهده نمی‌شود و مردم برای دریافت کد بورسی و احراز هویت مجبور هستند به بانک‌ها و مراکز پیش بینی شده مراجعه کنند که به افزایش مبتلایان به کرونا نیز دامن زده و موثر است.

به گزارش فارس، یک مقام مسئول وزارت اقتصاد در این رابطه به فارس گفته است: احراز هویت شرایط حساسی است که نیاز به دقت نظر دارد و دو پیشنهاد در این رابطه وجود دارد، اول آنکه از روش احراز هویت غیرحضوری برای راستی آزمایی کد ملی و شماره تلفن همراه و شماره حساب افراد استفاده شود که در برخی کار‌ها مانند تسهیلات یک میلیون تومانی به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: راهکار دوم استفاده از احراز هویت هوشمند با استفاده از موبایل و برقرار تصویر، صوت یا نظایر آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان