منتقدین وسایل نقلیه برقی همواره به این نکته اشاره دارند که خودروهای الکتریکی بسیار گرانتر از همتایان بنزینی و دیزلی خود هستند و در حال حاضر این مسئله حقیقت دارد. اگرچه در سالهای اخیر، اوضاع بهطور چشمگیری تغییر کرده است.
در اوایل این هفته، خبرها حاکی از سرمایهگذاری 558 میلیون دلاری کمپانی دایملر در اروپا، بهمنظور تولید باتریهای لیتیوم یون، برای مجموعه وسایل نقلیهی الکتریکی آیندهاش بود. چندین کارخانهی عظیم تولید باتری با نام Gigafactory در سراسر اروپا در سالهای آتی ساخته میشوند و 9 کارخانهی باتریسازی بزرگ نیز در چین در حال ساخت هستند.
توسعهی پرشتاب کارخانههای باتریسازی، منجر به این شد که تحلیلگران بلومبرگ، اعلام کنند تولید باتری بهصورت جهانی از امسال تا سال 2021 دو برابر خواهد شد و خبرگزاری MIT Technology Review اشاره کرده است که بهاحتمال فراوان، تا سال 2030 وسایل نقلیهی الکتریکی ارزانتر از خودروهای دارای پیشرانهی موتور احتراق داخلی خواهند بود.
در فاصلهی زمانی امسال تا سال 2021 هزینهی تولید انرژی الکتریکی به ازای هر کیلووات ساعت پایه برای باتریها از 542 دلار تا 139 دلار کاهش مییابد و دلیل این امر، افزایش تولید باتری در 10-15 سال آینده عنوان شده است.
در همین چند سال گذشته، بسیاری از اینکه صنعت خودرو به سمت وسایل نقلیه الکتریکی یا هیدروژنی میرود ناآگاه بودند و نمیدانستند کمپانیهای پیشرو در حال توسعهی مدلهای هیدروژنی خود هستند. البته این مطلب بهطور فزایندهای در حال روشن شدن است و توافق عموم مردم، وسایل نقلیهی الکتریکی را در جایگاه نخست انتخاب وسایل نقلیهی سراسر دنیا، در دهههای پیش رو قرار میدهد.