به گزارش ایسنا، از مدتها قبل با تغییر ضوابط واردات خودرو، ورود خودروهای بالای 2500 سیسی ممنوع شده بود. این در شرایطی بود که در جریان واردات خودرو طی سالهای اخیر تعدادی خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی به گمرک و بنادر وارد شدند که با تغییر ضوابط و مقررات در لیست خودروهای دپو شده قرار گرفته و امکان ترخیص پیدا نکردند.
بر این اساس در مصوبه 29 بهمن ماه سال گذشته برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و براساس بند (2) آن تاکید شد که ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سیسی امکان پذیر نبوده و مشمول این مقررات نمیشود.
این که چه ضوابطی در رابطه با خودروهای بالای 2500 سیسی وجود داشته و آیا تاکنون اقدامی در رابطه با متروکه شدن آنها انجام شده یا خیر، موضوعی است که میرمعینی - عضو هیات مدیره و معاون بهرهبرداری و فروش سازمان اموال تملیکی - در رابطه با آن توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده است.
بنا به گفته وی، در رابطه با متروکه شدن خودروها و تحویل آنها به سازمان اموال تملیکی مسائل و موانعی وجود داشت که مهمترین دلیل آن ممنوع الورود شدن این وسائط نقلیه به داخل سرزمین اصلی بوده است. از سوی دیگر دلیل عدم امکان تعیین تکلیف خودروهای زیر 2500 سیسی، عدم صدور مجوز استاندارد است. برای اخذ مجوز استاندارد نیاز به اوراق فنی و وجود نمایندگی معتبر است، اما با توجه به این که سازمان اموال تملیکی واردکننده این خودروها نیست، لذا امکان صدور مجوز بر اساس ضوابط از سوی سازمان استاندارد امکان پذیر نخواهد بود و این موضوع باعث دپوی این اموال در انبارهای سازمان و گمرک میشود که کسر مدل، افت قیمت و خارج شدن از حیز انتفاع را به همراه دارد.
میرمعینی ادامه داد: براین اساس مقرر شد مراتب جهت استحضار و صدور اوامر طی گزارشی برای هیات وزیران ارسال شود تا در صورت امکان راهکار اجرایی تعیین تکلیف اموال دولت خارج از ضوابط ابلاغی استاندارد بررسی شود.
عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی با اشاره به این که خودروهای بالای 2500 سیسی متروکه میشوند و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند، گفت: قبلا این خودروها به دلیل ممنوعیت به سازمان تحویل نمیشدند اما در نهایت توانستیم بر اساس قانون نسبت به تحویل آنها دستورات لازم را اخذ کنیم و اکنون دو هفتهای است که طی بخشنامه صادره خودروهای بالای 2500 سیسی به سازمان اموال تملیکی تحویل میشوند.
تکلیف خودروهای بالای 2500 سیسی مناطق آزاد
اما در حالی باید خودروهای بالای 2500 سیسی متروکه شوند که در گزارش اخیر گمرک در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده، اعلام شده بود که از حدود 227 دستگاه موجود در گمرک خرمشهر 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سیسی هستند که نسبت به ترخیص 144 خودرو جهت تردد در منطقه آزاد و بار رعایت مقررات مربوطه اقدام شود.
بر این اساس درمورد خودروهای اروندی که بالای 2500 سیسی هستند نیز اقدام شده است که میرمعینی درباره آنها توضیح داد: مناطق آزاد طبق مقررات خود مدیریت شده و مجوزهای خاص دارند، از این رو ترخیص خودروهای بالای 2500 سیسی در این مناطق فقط جهت تردد در مناطق آزاد است و در سرزمین اصلی این اتفاق نخواهد افتد.
وی یادآور شد: خودروهای بالای 2500 سیسی که در گمرک باقی مانده و امکان تردد در سرزمین اصلی را ندارند متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار میگیرند که در نهایت به شرط صادرات در مزایدههای عمومی مطرح خواهند شد و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف میشوند.