مهمترین عامل فروش شگفتانگیز پراید در کشور ما چیست؟ چرا همه از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو ناله میکنند و در عین حال به راحتی خرید و فروش میشود؟ خب قطعا همه جوابها یک چیز است؛ پراید ارزانترین اتومبیل ایرانیهاست. بله قیمت پایین میتواند فروش یک اتومبیل را برای سازندگان آن تضمین کند. حتی اگر ابتداییترین امکانات ایمنی و رفاهی را در آن تعبیه نکنند، باز هم قیمت پایین، مثل یک فرمول جادویی باعث فروش بالای آن اتومبیل میشود. البته بد نیست بدانید این فرمولی نیست که سایپاییها کشف کرده باشند، بلکه شرکتهای بزرگ اتومبیلسازی جهان هم همیشه به فکر طراحی و ساخت اتومبیلهای ارزانقیمت بودهاند و هستند. تنها تفاوت آنها این است که برای آنها ارزان بودن مساوی با حذف امکانات یک اتومبیل نیست. حالا با ما همراه شوید تا شما را با چند اتومبیل ارزان قیمت مثل پراید در کشورهای دیگر آشنا کنیم.
تاتا نانو در هند
خودروهای ارزانقیمت کارکرده همیشه بازار خوبی دارند. اگر
اپلیکیشن دیوار را روی موبایلتان داشته باشید و «پراید» را در بخش جستوجوی این اپلیکیشن سرچ کنید میبینید که هزاران آگهی برای فروش این اتومبیل ثبت شده است. معادل پراید در کشور هند، اتومبیلی به نام «تاتا نانو» است. شرکت خودروسازی «تاتا موتورز» هند ارزانترین خودروی 4 در جهان را میسازد. مدل «تاتا نانو» یک خودروی کممصرف و ارزانقیمت است که در کارخانه «بنگال غربی» ساخته میشود. این خودروی کوچک با طول حدود 3 متر میتواند 4 سرنشین را جابهجا کند. قیمت فوقالعاده پایین این نانو باعث شده تا مدیران این شرکت با شعار «هر خانواده هندی یک نانو» بازار داخلی را تحت سیطره خود قرار دهند. بدنه نانو از ورق فلزی مقاوم و درهای ضد نفود ساخته شده است.
این خودروی 2 سیلندر در هر 100 کیلومتر تنها 3 لیتر بنزین مصرف میکند و حداکثر سرعت آن 105 کیلومتر در ساعت است. موتور نانو با حجم 624 سیسی مثل محصولات فولکس واگن در پشت خودرو قرار گرفته و وزن خودرو را به طرز چشمگیری کاهش داده است. ظرفیت 15 لیتری باک با میزان مصرف این اتومبیل همخوانی دارد. با این حال نانو به دلیل بعضی معایب و همچنین ظاهر معمولیاش هنوز میان خانوادههای هندی چندان محبوب نیست.
آتوس در کره جنوبی
پراید در اصل محصولی از کشور کره جنوبی و برای کارخانه کیاموتورز است، البته سالهاست که کرهایها اتومبیلی به شکل پراید ما در کشور خودشان ندیدهاند. اما آنها اتومبیل ارزانقیمت و کممصرف دیگری هم دارند که محصول شرکت هیوندای است. داستان طراحی و عرضه خودروهای کوچک شهری در شرکت هیوندای از سال 1997 و با عرضه مدل «آتوس» آغاز شد. طول این اتومبیل حدود 3.5 متر و عرض آن هم حدود 1.5 متر است. 2 نسل از این اتومبیل به بازار عرضه شد. شرکت هیوندای، نسل اول را بین سالهای 1997 تا 2002 و نسل دوم را بین سالهای 2002 تا 2004 تولید کرد. بعد هم اتومبیلی به نام «هیوندای گتز» و از سال 2008، «هیوندای آی10» جای آتوس را گرفتند. هیوندای آی10 با قیمت استثنایی خود خیلی زود در صدر فهرست فروش این شرکت قرار گرفت. «آی 10» خودروی هاچبک 5 در جزو محصولاتی بود که در سالهای بعد به روز شد و در نمایشگاه خودروی دهلی در سال 2011 مدل هیبریدی آن زیر نور فلاش خبرنگاران به همه معرفی شد.
فیات 500 در ایتالیا
فیات 500 هم یکی از معروفترین اتومبیلهای ارزان قیمت و کوچک دنیاست که به فیات «چینکوئهچنتو» نیز شناخته میشود. ایتالیاییها برای عبور از خیابانها و کوچههای تنگ و باریکشان نیاز به یک خودروی ریزاندام داشتند که فیات 500 توانست این خواسته آنها را برآورده کند. آنچه ما بیشتر از فیات 500 شنیدهایم، درباره اتومبیلی است که از سال 2007 به بعد تولید شده. اما بد نیست بدانید که قدمت این اتومبیل بیشتر از این حرفهاست و این خودرو را شرکت معظم فیات بین سالهای 1957 تا 1975 تولید کرده. طراحان، طول فیات 500 را حدود 3 متر و عرض آن را حدود 1.3 متر درنظر گرفتهاند. همانطور که گفته شد، ما فیات 500 را با مدلهای 2007 به بعد میشناسیم که در آن تغییراتی صورت گرفت. به هر حال فیات 500 یک موفقیت نسبی برای کارخانه ایتالیایی فیات به شمار میرود و تاکنون هزاران دستگاه از آن تولید شده است.