ویژه‌های مشرق

خوب شد ناو ایرانی آسیب دید، نه آمریکایی/ برکناری وزیر صمت، صرفا ژست سیاسی بود

برخی رسانه ها و فعالین اصلاح طلب پس از سانحه‌ای که برای شناور ارتش رخ داد، همصدا با رسانه های فارسی زبان وابسته به رژیم سعودی و انگلیس و آمریکا به پایکوبی مشغولند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**خوب شد ناو ایرانی آسیب دید، نه آمریکایی

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «منطقه پر از تنش است، خوشبختانه خطای انسانی موجب آسیب به ناو خودی شد و موجب آسیب به یک ناو سرگردان آمریکایی در آن نزدیکی نشد. شرایط ایران و آمریکا، هر روز دستخوش تغییر است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با اشاره به مسئله تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نوشت: «برای ایرانیان خسته از تنش، آزادی هم‌وطنانشان به هر دلیل که بوده برایشان مطلوب‌تر است...و در بند نگه‌داشتن زندانیان طرف نیز دردی از دردهایشان نمی‌کاهد».

برخی رسانه ها و فعالین اصلاح طلب آشکارا به «بلندگوی ترامپ» در ایران تبدیل شده اند. این طیف پس از سانحه ای که برای شناور ارتش رخ داد، همصدا با رسانه های فارسی زبان وابسته به رژیم سعودی و انگلیس و آمریکا به هلهله و پایکوبی مشغولند.

رسانه های اصلاح طلب در سال های گذشته به ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» (مادر داعش) تبدیل شده بودند و لوگوی روزنامه خود را با لباس هیلاری ست می کردند.

این طیف پس از شکست داعش توسط مدافعان حرم به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، این مسئله را کم اهمیت جلوه داده و مدعی شدند که سپاه قدس باید اقدامات منطقه ای خود علیه تروریسم را متوقف کرده و این مسئله را به وزارت خارجه به ریاست ظریف بسپارد.

وقتی ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کرد، اصلاح طلبان او را یک دیوانه خطاب کردند. اما در ادامه همین طیف اصلاح طلب مدعی شد که باید با ترامپِ دیوانه و مزاحم به مذاکره بنشینیم و نتیجه «برد-برد» کسب کنیم.

دقیقا مشابه نتیجه برد-برد در برجام. برجامی که به واسطه اجرای آن «هسته ای رفت ولی تحریم ها باقی ماند».

نویسنده یادداشت مذکور که از دیپلمات های سابق نیز می باشد و اکنون اعضای خانواده اش در آمریکا به سر می برند، مدعی شده است که مردم ایران از تنش با آمریکا خسته شده و دستگیری جاسوسان آمریکایی دردی از مردم دوا نمی کند.

طیف تندروی اصلاح طلب یکی از بانیان اصلی وضع موجود است. اما همواره تلاش دارد تا با دادن آدرس غلط به افکارعمومی، از زیر بار مسئولیت فرار کرده و تقصیرها را به گردن دیگران بیندازد.

**برکناری وزیر صمت، صرفا «ژست سیاسی» بود

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «کاری نداریم که وزیر صمت از ابتدا برای این کار مناسب بود یا نه و آیا توانست خوب عمل کند یا خیر، اما بیشتر به‌نظر می‌رسد این برکناری نوعی ژست سیاسی باشد که با عامل گرانی خودرو برخورد کرده‌ایم، در حالی که وزیر عامل گران شدن خودرو نیست و نقش چندانی ندارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مردم از وضع زندگی خود راضی نیستند و نگرش خوبی به این وضعیت ندارند. البته این عدم بهبود وضعیت زندگی مردم هم به تحریم‌های بین‌المللی و سیاست‌های درازمدت در داخل کشور بازمی‌گردد».

در ابتدا تصور مردم این بود که علت اصلی برکناری وزیر صمت، نابسامانی بازار خودرو بوده است. اما در ادامه افشای علت عزل توسط وزیر معزول در قالب نامه نگاری به رئیس جمهور و سپس واکنش رئیس دفتر رئیس جمهور ثابت کرد که علت برکناری وزیر صمت، هر چه بوده، مشکلات مردم و گرانی خودرو نبوده است.

پیش از این برخی کارشناسان تاکید داشتند که دولت به دنبال ایجاد وزارت بازرگانی است. وزارتخانه ای که به عقیده صاحبنظران باید آن را وزارت واردات و رانت خواری نامید.

لازم به ذکر است که دو وزیر قبلی روحانی در وزارت صمت، روسای ستادهای انتخاباتی روحانی در سال 92 و 96 بودند، نعمت زاده با وجود سن بالا و داشتن بیش از 20 شرکت خصوصی، هنری نشان نداد. محمد شریعتمداری وزیر بعدی نیز در آستانه استیضاح قرار داشت که بلافاصله به عنوان وزیر رفاه و کار معرفی شد و از مجلس هم رای آورد.

به گفته کارشناسان برکناری وزیر صمت آن‌هم به دلیل عدم لابی‌گری او برای تشکیل وزارت بازرگانی را می‌توان مساوی تغییر رویکرد دولت از تولید به واردات قلمداد کرد، چرا که رضا رحمانی وزیر برکنار شده وزارت صمت پیش‌تر ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت و در فاصله سال‌های 1395 تا 1397 قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید بوده است. در عین حال حسین مدرس‌خیابانی (سرپرست جدید این وزارتخانه) حدود 17 سال در وزارت بازرگانی در مسؤولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار و عضو هیئت‌ مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران مشغول به کار بوده است.

** نگاه امنیتی، شجاعت مدیران را سلب می کند

«مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «در یک نگاه کلان، متأسفانه در کشور ما به‌دلیل نگاه‌های متصلب و انقباضی که در برخی رده‌ها وجود دارد، بسیاری از نیروهای توانمند از عرصه مدیریت حذف می‌شوند. این امر باعث عقیم و ناکارآمد شدن مدیریت‌ها شده و خصلت‌های ناپسندی مانند چاپلوسی را رواج می‌دهد. همچنین این نگاه‌های امنیتی شجاعت مدیریتی را از مدیران سلب می‌کند».

جریان اصلاح طلب کلا با قانون و قانونمداری و رعایت ضوابط و مقررات میانه خوبی ندارد. این طیف در ماجرای حقوق های نجومی، این مدیران متخلف را ذخایر نظام! نامیده و آنان را نوابغی جا می زد که از سر لطف در پست های مدیریتی حضور یافته و لیاقت آنان را بیش از اینها می دانست.

این طیف در ماجرای دستگیری مفسدان دانه درشت اقتصادی نیز اعتراض کرده و این مفسدان را کارآفرینان برتر جا می زند. اصلاح طلبان مدعی بودند که اگر با مفسدان دانه درشت اقتصادی برخورد قضایی صورت گیرد، طیف سرمایه دار دیگر رغبتی برای سرمایه گذاری در امور کشور پیدا نمی کند.

اصلاح طلبان همچنین همواره مدافع تمام قد جاسوسان بوده و دستگیری آنان را اقدامی اشتباه و خسارت بار جا می زدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان