سال گذشته کمپانی رولزرویس نخستین SUV خود را با نام کالینن (Cullinan) معرفی کرد.
این فرزند خلف درواقع تلاشی است برای تصاحب عنوان لوکسترین شاسیبلند دنیا توسط نامی که هماکنون مجللترین سدانها را میسازد.
ظاهر کالینن کاملاً عناصر بصری شناختهشده یک رولزرویس را به نمایش میگذارد و باطن آن همانند تمامی ساختههای این برند اصیل، بدون هیچ محدودیتی طبق سلیقه خریدار قابل شخصیسازی است.
جالبتر آنکه، برخلاف سایر همخانوادههایش میتواند بسیار کاربردی باشد و روی سطوحی غیر از آسفالت نیز به ماجراجویی بپردازد.
علاوه بر مشخصات ظاهری و فنی، اولین قدبلند رولزرویس ویژگیهای جالبتوجه دیگری هم در دل دارد که برای دانستنشان باید نگاهی دقیقتر بدان انداخته و زیر پوستش بروید.
در ادامه نگاهی به 10 مورد از این ویژگیها میاندازیم.
الماس
نام کالینن را از الماس 3160 قیراتی کالینن که بزرگترین الماس دنیا بوده و در منطقهای به همین نام در آفریقای جنوبی کشف شده، گرفتهاند.
این معبد سال 1905 میلادی برای ادای احترام به رئیس وقت، توماس کالینن (Thomas Cullinan)، به "کالینن" تغییر نام داد.
چهره
شاکله جعبهای و پیروی کامل کالینن از سبک طراحی دیگر محصولات رولزرویس نظرات مثبت و منفی زیادی را به همراه داشته است.
امروزه این چهره خصوصاً در بازار انگلستان مخالفان سرسختی دارد! تا جایی که به کالینن القاب تاکسی سیاه، ونِ پستچیها و... را نسبت میدهند و کاملاً آن را کهنه و تکراری میدانند.
این حجمه منفی پیشتر درباره نسل اول پورشه کاین و بنتلی بنتایگا هم وجود داشت و باید دید آیا دیگر ویژگیهای فوقالعادهاش با گذر زمان از شدت آن میکاهند یا خیر.
ماندگار
کالینن فقط یک مرکب اشرافی برای استفادههای خاص نیست و پیش از تولید، در ارتفاعات اسکاتلند، طبیعت ایالات متحده، بیابانهای کشورهای عربی و کوهستانهای اتریش بیش از 19000 کیلومتر آزمایشات نفسگیر و طاقتفرسای دوام و پایداری را پشت سر گذاشته است.
شاید برایتان جالب باشد رولزرویس برای انجام این آزمایشات حتی با نشنال جئوگرافی نیز همکاری نزدیکی را کلید زد و از تجارب آنها در سفرهای خارج جاده و طبیعتگردی بهره جست.
همهجارو
تعبیه شاسی پیشرفته آلومینیومی، سامانه چهار چرخ محرک هوشمند، فرمانپذیری محور عقب، ارتفاع 1835 میلیمتری بدنه، تعلیق بادی پیشرفته اقتباسی از مدل فانتوم که بهصورت لحظهای به شتابگیری، اشارات فرمان، حسگرها و دوربینها پاسخ میدهد، دکمه اختصاصی آفرود که همهچیز را برای گذر از مسیرهای بیابانی، کوهستانی و ناهموار آماده میکند و تجهیزات خاص رولزرویس ازجمله صندلیهای جداگانه عقب با امکانات ویژه در کالبد کالینن موجب شده تا خریدار بتواند گشتوگذارها و سفرهای جذاب داخل و خارج جاده را در لوکسترین و راحتترین حالت ممکن تجربه کند.
کاربردی
کالینن با وجود طول 5341 میلیمتری و عرض 2000 میلیمتری بواسطه بهرهگیری از صندلیهای تاشوی برقی سه نفره عقب، درب پنجم دوتکه، صندوق بار بزرگ که حجم آن با خواباندن صندلیها به 597 لیتر میرسد، افزایش ارتفاع کف صندوق برای سهولت جابجایی وسایل و نیز حالت رانندگی تک دیفرانسیل میتواند برای امور روزمره و خانوادگی و رفتوآمدهای غیر تجملاتی هم مورد استفاده قرار گیرد؛ البته اگر بتوانید با مصرف سوخت بالای آن کنار بیایید!
منحصربهفرد
نخستین قدبلند رولزرویس با تجهیز به مواردی همچون سقف تمام چرم، صندلیهای مجزای عقب با تنظیم تمامبرقی، خروجی انواع پورتها، میز کار و نمایشگر اختصاصی برای هریک از سرنشینان، حائل شیشهای بین صندلیها و محفظه بار، عایقبندی اختصاصی ردیف عقب، یخچال و ست مخصوص نوشیدنی بین صندلیها، وایفای هاتاِسپات، سیستم صوتی و پخش صدای بسیار حرفهای، قابلیت تعبیه هرگونه پوشش موردعلاقه خریدار و مواردی از این دست حقیقتاً برداشت نوینی از مفهوم شاسیبلند لوکس ارائه میکند.
گران
بنتلی بنتایگا بهعنوان یکی از لوکسترین شاسیبلندهای دنیا بهایی 229 هزار دلاری دارد، اما کالینن پا را بسیار فراتر از این گذاشته و با حدود قیمت سنگین 325 هزار دلاری نهتنها حدود 100 هزار دلار از بنتایگا گرانتر است، بلکه بهخودیخود و بهعنوان عضو جدید کارزار شاسیبلندهای لوکس و مجلل نیز بیش از اندازه گرانقیمت به نظر میرسد!
سریع
شاید در نگاه اول ابعاد بزرگ و وزن خشک 2753 کیلوگرمی تصویری تنبل از کالینن بسازد، اما باید گفت: قلب 6.75 لیتری 12 سیلندر این خودرو 563 اسب بخار قدرت در دور 5000 و 850 نیوتنمتر گشتاور در دور 1600 تحویل میدهد که گرچه ضعیفتر از بنتایگا است، اما به هر حال شتاب اولیه 5.2 ثانیهای و سقف سرعت 250 کیلومتر بر ساعت (محدودیت الکترونیکی) را به ارمغان میآورد که برای چنین جثهای کاملاً راضیکننده به نظر میرسد.
خوش اشتها
پیشرانه V12 این قدبلند متعصب در یکصد کیلومتر شهری، جادهای و ترکیبی به ترتیب 22.4، 11 و 15 لیتر بنزین مصرف و به ازای هر کیلومتر از مسیر حرکت 341 گرم دیاکسید کربن آزاد میکند!
با این ارقام نام کالینن در جدول آلایندگی EPA در گروه هفتم و سطح M. جای میگیرد و وضعیتی مشابه سوپراسپرتها دارد.
متوازع
به محض باز شدن درها با یک لمس ساده، ارتفاع کالینن 5 سانتیمتر (2 اینچ) کاهش مییابد تا سرنشینان به راحتی سوار و پیاده شوند و ارتفاع زیاد خودرو آزارشان ندهد.
از طرفی، نوع خاص درها (موسوم به Coach Doors) خصوصاً در ردیف عقب نقش بسزایی در سهولت ورود و خروج افراد با قامت مختلف ایفا میکند.