اگر نگاهی به لوگوی شرکتهای خودروسازی مختلف دنیا بیاندازید، خواهید دید با وجود اینکه همگی در یک زمینه مشترک در حال فعالیت هستند، اما از نمادهای بسیار متنوعی برای معرفی و شناساندن خود استفاده میکنند که هریک از تاریخ، افکار و باورها و سلایق کاملاً متفاوت مربوط به یک شخص، یک ملت یا منطقهای خاص نشأت میگیرند.
معمولاً این نشانها را با توجه به رنگبندی، اجزای تشکیل دهنده و بهطورکلی ویژگیهای ظاهریشان به خاطر میسپاریم، اما آیا تا به حال از خود پرسیدهاید مفهوم یا فلسفه طراحی لوگوی فلان خودروساز چیست؟!
در فرادید طی مجموعه مطالبی به این سوال پاسخ میدهیم.
فِراری
شرکت خودروسازی فِراری (Ferrari) نخستین بار سال 1939 میلادی با نام Auto Avio Costruzioni توسط اِنزو فِراری (Enzo Ferrari) بهعنوان زیرشاخه مسابقهای آلفارومئو تأسیس شد، اما فعالیت خود بهعنوان یک خودروساز مستقل را سال 1947 میلادی در مودنا (Modena) ایتالیا با ارائه نخستین خودرو با برند "فِراری" آغاز کرد.
لوگوی اصلی فِراری به شکل مستطیل یا یک سپر با پس زمینه زردرنگ است که درواقع رنگ اصلی و نماد تاریخی و فرهنگی شهر مودنا است.
در قسمت بالایی سه رنگ سبز و سفید و قرمز را میبینیم که همان پرچم ایتالیاست که به پهلو روی این قاب زردرنگ مینشیند.
مهمترین قسمت لوگو اسب جهنده مشکیرنگی است که دقیقاً در مرکز جای گرفته و پیشینه جالبی دارد.
فرانچسکو باراکا (Francesco Baracca) یکی از خلبانان شناختهشده نیروی هوایی ایتالیا بود که در جنگ جهانی دوم کشته شد و خانواده وی بواسطه آشنایی قبلی و موفقیتهای ملی و بینالمللی فِراری در مسابقات اتومبیلرانی، از اِنزو خواستند تا نشان اسب جهنده مورد علاقه فرانچسکو را در خودروهایی که با برند خودش روی خط تولید میبَرد استفاده کند.
بدین ترتیب همان اسبی که سالها روی هواپیماهای باراکا خودنمایی میکرد به اصلیترین نماد فِراری تبدیل شد.
در لوگوی سپری فِراری همچنین دو حرف S و J نیز به چشم میخورد که مخفف Scuderia Ferrari به معنی آشیانه فِراری بوده که همان نام رسمی تیم فرمول یک این خودروساز است.
لامبورگینی
خودروسازی لامبورگینی سال 1963 میلادی توسط فروچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini) فقید در منطقه سنتآگاتا (Sant'Agata) ایتالیا متولد شد.
فروچیو که یکی از تراکتورسازان بنام آن منطقه بود، در جریان ملاقات خود با اِنزو فراری پیرامون مشکل کلاچ فِراری 250 خود با برخورد بسیار بد و تحقیرآمیز وی روبرو شد و تصمیم گرفت چیزی بسازد که پوزه فِراری را به خاک بمالد.
لوگوی اصلی لامبورگینی به شکل یک سپر با زمینه مشکیرنگ و حاشیه زرد مایل به طلایی است که نوشته Lamborghini در بالای آن هر بینندهای را میخکوب میکند.
در مرکز این سپر یک گاو وحشی زردرنگ درحال دست و پنجه نرم کردن میبینیم که فلسفه وجودی آن علاقه وافر فروچیو به مسابقات گاوبازی اسپانیا و گاوهای وحشی آنها است.
رنگ زرد درواقع پیشینه غنی لامبورگینی و خاص بودن ساختههایش را به تصویر میکشد و مشکی نماد قدرت، پرستیژ و لوکس بودن است.
جدای از اینها بعضا گفته شده که لامبورگینی بواسطه کینهای که از اِنزو در دل داشت، تلاش کرد با استفاده از یک ترکیب جدید روی شاکلهای مشابه با لوگوی فِراری، رقابتش با این اسب سرکش را به تصویر بکشد!
مازراتی
کمپانی مازراتی سال 1914 میلادی توسط آلفیری مازراتی (Alfieri Maserati) و البته با کمک برادرانش بیندو (Bindo)، کارلو (Carlo)، اِتوره (Ettore) و اِرنِستو (Ernesto) که همگی از اوایل قرن بیستم دستی در صنعت خودروسازی داشتند، در بولونا (Bologna) ایتالیا تأسیس شد، اما دفتر مرکزی آن هماکنون در شهر مودنا قرار دارد.
مازراتی در ساختههای خود به هنر و طراحی بدون تاریخ ایتالیایی اهمیت زیادی میدهد و خودروهایش همواره ترکیبی هنرمندانه و ماندگار از ویژگیهای لوکس و خُلق و خوی اسپرت و افسارگسیخته هستند.
لوگوی اصلی این خودروساز یک سرنیزه سه شعبه قرمز رنگ و نوشته Maserati در قابی بیضیشکل با پس زمینه سفید بوده و یک حلقه سورمهای رنگ دور آن را فرا میگیرد.
در توضیح این لوگو باید گفت: در منطقه اِمیلیا رومانا شهر بولونا، میدانی بنام پیازا ماگوره (Piazza Maggiore) وجود دارد که یادگاری از قرن پانزدهم میلادی و نمادی از دوران کهن ایتالیاست و تندیس الهه اقیانوس یا همان نپتون (Neptune) با سرنیزه سهشعبهاش در مرکز آن خودنمایی میکند.
برادران مازراتی چند سال پس از تأسیس کمپانی دقیقا در 1920 میلادی و از آنجایی که نپتون در فرهنگ روم باستان نمادی از قدرت و توانایی است، به پیشنهاد یکی از دوستان خانوادگی خود بنام مارکس دیهگو دِاسترلیش (Marquis Diego de Sterlich) از سرنیزه او در محصولات خود استفاده کردند.
آلفارومئو
آلفارومئو سال 1910 میلادی توسط نیکولا رومئو (Nicola Romeo) و شرکایش اوگو اِستلا (Ugo Stella) و الکساندره داراچ (Alexandre Darracq) در شهر تورین (Turin) ایتالیا تأسیس و دقیقاً از یک سال بعد یعنی 1911 میلادی وارد مسابقات اتومبیلرانی شد.
نام اصلی این کمپانی در ابتدا A.L.F.A (مخفف Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) بود و نیکولا رومئو پس از دست گرفتن سکان هدایت در 1915، با افزودن نام خانوادگی خود آن را به Alfa Romeo تغییر داد.
لوگوی اصلی آلفارومئو طی قرن اخیر تغییرات زیادی به خود دیده، اما آنچه امروزه بهعنوان نشان اصلی آن میشناسیم یک دایره با حاشیه نقرهای است که در بالای آن نام کمپانی با فونت نقرهای و پس زمینه سورمهای به چشم میخورد.
کمی پایینتر یک دایره نقرهای دیگر وجود دارد که طرحی از یک صلیب قرمز و یک مار سبز غولپیکر تاجدار را که در حال خوردن یک انسان است به تصویر میکشد.
متأسفانه مدارک مستدلی مبنی بر فلسفه طراحی و انتخاب این لوگو توسط مؤسسان شرکت در دسترس نیست، اما در برخی منابع آمده که طرح اولیه صلیب و مار که از همان ابتدا مورد استفاده قرار گرفت یکی از نمادهای خانواده ویسکونتی (Visconti)، تأثیرگذارترین و شناختهشدهترین خانواده شهر میلان در آن زمان است!
فیات
فیات (Fiat) بهعنوان قدیمیترین و بزرگترین نام در صنعت خودروسازی ایتالیا، سال 1899 میلادی توسط جووانی آنِلی (Giovanni Agnelli) یکی از اعضای خانواده معروف آنلی در شهر تورین روی کار آمد.
کلمه فیات از حروف اول عبارت Fabbrica Italiana di Automobili Torino گرفته شده که به معنای "کارخانه خودروسازی ایتالیایی تورین" است.
نشان فیات طی بیش از یک قرن که از تولدش میگذرد مکرراً دستخوش تحول شده و چندین بار چهره جدیدی به خود گرفته است.
لوگوی امروزی این شرکت یکی از سادهترینها در صنعت خودروسازی بوده و قاب دایرهای متمایل به مربع کرومی، زمینه راهراه قرمز و مشکی و نوشته عمودی بزرگ FIAT به رنگ سفید بخشهای تشکیل دهنده آن هستند.
لوگوی فیات فلسفه پیچیدهای ندارد و همواره آن را با هدف به تصویر کشیدن نام کمپانی در واضحترین حالت ممکن ساخته و پرداختهاند.
پاگانی
پاگانی سال 1988 توسط یکی از مدیران آرژانتینی تبار اسبق دپارتمان مواد کامپوزیت لامبورگینی بنام هوراسیو پاگانی (Horacio Pagani) در منطقهای موسوم به سَن سِزاریو سول پانارو (San Cesario sul Panaro) نزدیک مودنا و با نام مرکز تحقیقات کامپوزیت پاگانی تأسیس شد.
این شرکت در ابتدا روی مواد کامپوزیت کار میکرد و همکاری گستردهای با لامبورگینی داشت، اما هوراسیو پس از چند سال به فکر ساختن خودرویی با برند پاگانی افتاد و همزمان با تولید فیبرکربن راه خودروساز شدن را پیش گرفت.
لوگوی پاگانی یک بیضی افقی نقرهای رنگ است که در گوشه چپ بالایی آن یک قطعه آبیرنگ و حروف در هم آمیخته H. و P. (مخفف نام هوراسیو پاگانی) و در مرکز نوشته برجسته PAGANI به چشم میخورد.
نوشته Automobili Modena حاشیه پایینی نیز بر اصالت مودنایی این کمپانی دلالت دارد.