اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاه طلا به تنش‌های تجاری چین و آمریکا/ بازار طلا تقویت شد

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش کیتکو نیوز، اورت میلمان متخصص فلزات گرانبهای موسسه گینزویل در این باره عنوان کرد: افزایش تنش‌های ایجاد شده میان چین و ایالات متحده در شرایط فعلی می‌تواند بدترین خبری باشد که بر وضعیت اقتصادی و بازار طلا هم تاثیرگذار خواهد بود.

تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین درست از روز پنجشنبه که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که علاقه‌ای به صحبت با شی جین پینگ رییس جمهوری چین ندارد و می‌تواند روابط خود را به صورت کامل با این کشور قطع کند، افزایش یافت. ترامپ در شرایطی چنین موضعی در پیش گرفته که عنوان کرده بود از کنترل شیوع ویروس کرونا ناامید شده است.

روز جمعه تنش‌های میان دو کشور بار دیگر اوج گرفت و دولت ترامپ اعلام کرد که قصد محموله نیمه هادی هوآوی تکنولوژی را از انجمن چیپ سازان مسدود خواهد کرد. در پاسخ، چین اعلام کرد آماده است تا شرکت‌های آمریکایی را در فهرست «نهادهای غیرقابل اعتماد» قرار دهد که می‌تواند شامل شرکت اپل، سیسکو سیستم و کوالکام باشد. چین همچنین اعلام کرد که می‌تواند خرید هواپیماهای بوئینگ را تعلیق کند.

میلمان در این باره به کیتکو گفت: پیشروی هر چه بیشتر این مشکل، مساله ایجاد شده میان ایالات متحده و چین را بار دیگر به یک معامله بزرگ تبدیل می‌کند. من بهبودی در این تنش‌‌ها نمی‌بینم و هر اندازه که این مشکلات طولانی‌تر شود و مساله ویروس کرونا هم حادتر شود، باعث افزایش لفاظی میان ایالات متحده و چین خواهد شد.

هان تان تحلیل‌گر اف‌ایکس‌تی‌ام در رابطه با طلا، گام بعدی دستیابی به قیمت 1800 دلار در هر اونس خواهد بود و تنها سوال اکنون این است که چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. تان روز جمعه خاطرنشان کرد: ماه‌های آینده می‌توان خطر نزولی را در نظر گرفت و مشکل سردی روابط میان چین و آمریکا در شرایط همه گیری کرونا تاثیر بیشتری بر اقتصاد جهان بر جای خواهد گذاشت. حداقل مقاومت برای ادامه مسیر صعودی طلا وجود دارد و بنابراین دستیابی به سطح 1800 دلاری طلا تنها نیاز به زمان دارد. 

فیلیپ استریبل استراتژیست اصلی بازار بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: هدف 1800 دلاری طلا در طول این هفته قابل دستیابی خواهد بود و به نظر می‌رسد این آغاز تکان‌های قیمت طلا باشد. باید همچنان منتظر ماند و دید که سرمایه گذاران به کدام سو متمایل خواهند شد.

این در حالی است که در آخرین ساعات انتشار این گزارش در بازار کومکس طلای قابل تحویل در ماه ژوئن به قیمت 1756.90 دلار در حال معامله بوده که در طول هفته رشد نزدیک به 2.5 درصدی داشته است.

وخامت داده‌های اقتصادی

در بخش داده‌های اقتصادی، وضعیت رو به وخامت گذاشته است.

بر اساس آخرین داده‎های منتشر شده نزدیک به 2.98 میلیون نفر دیگر به آمار افرادی که درخواست بیمه بیکاری در آمریکا داشته‌اند افزوده شده است. در واقع آمار بیکار شدگان آمریکایی از ابتدای محدودیت‌ها یعنی اواسط مارس به 36.5 میلیون نفر رسیده است. 

معاملات خرده فروشی ایالات متحده روز جمعه در ایالات متحده پایین‌تر از حد انتظار بود که در ماه آوریل با کاهش 16.4 درصدی روبرو شد و این رقم مهمترین دلیل افزایش رکود بود.

استریبل عنوان کرد: در آینده وضعیت داده‌های اقتصادی بیش از این رو به وخامت خواهد گذاشت و این مساله همچنان باعث نزدیک شدن نرخ بهره در ایالات متحده به صفر خواهد شد که در نتیجه آن بازار سهام ایالات متحده رو به ضعف خواهد گذاشت. 

تان در این باره تاکید کرد: داده‌های بد اقتصادی، سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر را که به نفع طلاست محدود می‌کند. شواهد ناچیزی خبر از بهبودی اوضاع پس از رفع محدودیت‌ها می‌دهد که این به معنای تمایل بیشتر به سرمایه گذاری بر روی طلا به عنوان پناهگاه امن خواهد بود. ETFهای فلزات گرانبها برای 15 روز متوالی ظرفیت‌های خود را افزایش دادند که بر اساس اطلاعات بلومبرگ با یک افزایش 12 ماهه ظرفیت آنها به 100 میلیون اونس رسیده است.

نرخ منفی فدرال

نرخ بهره منفی از جمله مسائلی است که هنوز مورد بحث قرار دارد این در شرایطی است که جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه به صراحت اعلام کرد که در شرایط فعلی نرخ بهره منفی مدنظر نیست، چرا که منفی شدن نرخ بهره کارآیی بسیار پیچیده دارد. قیمت طلا بر اساس این شایعات که امکان منفی شدن نرخ بهره وجود دارد تقویت شده است.

اما به نظر نمی‌رسد که بازار حتی پس از بهبود اوضاع اقتصادی تمایلی به روند تغییر مقررات وضع شده توسط پاول داشته باشد.

جاسپر لاولر رییس تحقیقات گروه سرمایه لندن با اشاره به اینکه پاول اقدام مشابهی در گذشته نیز داشته است، عنوان کرد: در واقع بازار به پاول باور دارد با این حال بازاری‌ها معتقدند رییس فدرال رزرو باید چرخش 180 درجه‌ای دیگری نیز داشته باشد. آخرین باری که وی اعلام کرد قصد دارد نرخ بهره را در یک سال چهار برابر کند در نهایت نرخ بهره کاهش یافت. البته این مساله بدان معنا نیست که وی خواهان افزایش نرخ بهره نبود بلکه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که ناچار نرخ بهره کاهش یافت. به همین دلیل است که معاملات آتی صندوق‌های فدرال در اوایل سال آینده همچنان نرخ منفی دارند.

گفته می‌شود، نگاه بازارهای هفته آینده به شهادت پاول در روز سه شنبه در مقابل کمیته بانکی سنا خواهد بود. لاولر تاکید کرد: تصور من بر این است که اگر از او خواسته شود چشم انداز نرخ منفی سود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر