طرح تبدیل خودرو هاوال H۲ به وانت کارا، کاپرا و بسترن b۳۰ ویژه اردیبهشت ماه ۹۹

گروه خودروسازی فاو چین در سال ۱۹۵۳ به عنوان یک کمپانی خودروسازی تحت امر دولت، شروع به کار کرد و حدود ۵ سال بعد موفق شد تا اولین محصول سواری خود را تولید نماید.

طرح تبدیل خودرو هاوال H2 به وانت کارا، کاپرا و بسترن b30 ویژه اردیبهشت ماه 99

گروه خودروسازی فاو چین در سال 1953 به عنوان یک کمپانی خودروسازی تحت امر دولت، شروع به کار کرد و حدود 5 سال بعد موفق شد تا اولین محصول سواری خود را تولید نماید.

این شرکت که از آن به عنوان اولین سازنده خودروهای سواری چینی یاد ‌می‌شود، توانست در سال 2009 رتبه دومین شرکت بزرگ خودروسازی را در چین، از آن خود نماید.

شرکت فاو که همکاری نزدیکی با بسیاری از خودروسازان مطرح جهان نظیر فولکس واگن، جنرال‌موتورز، آئودی، دایهاتسو، تویوتا و مزدا را در کارنامه دارد، کمپانی بسترن را در سال 2006 تاسیس نمود تا برندی برای تولید محصولات مدرن این شرکت باشد.

در حال حاضر تولیدات بسترن شامل چهار خودرو سدان به نام‌های B90 ،B70 ،B50 ،B30 و نیز دو کراس‌اوور X40 و X80 است.

در این میان گروه خودروسازی بهمن که به واسطه مونتاژ محصولات مزدا نظیر مدل محبوب مزدا 3 معرف حضور همه شما عزیزان هست، موفق شده تا شراکت خود را با گروه فاو استحکام بخشیده و اقدام به مونتاژ محصولات این شرکت چینی الاصل در خطوط تولید خود نماید.

نام فاو بسترن به واسطه عرضه مدل B50 و B50f در کشورمان بر سر زبانها افتاد. پس از عرضه مدل B50f و استقبال نسبی از آن در بازار ایران، گروه بهمن کوچکترین سدان ساخت بسترن یعنی مدل B30 را نیز روانه بازار کشورمان نمود.

این خودرو که از سال 2015 توسط شرکت بسترن به بازار چین عرضه شد،  با بهای ابتدایی حدودا 60 میلیون تومانی توانست نظرات بسیاری از مشتریان ایرانی را به خود جلب نماید. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم به بررسی جنبه‌های مختلف این سدان کامپکت بپردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

بسترن B30 که بر روی پلتفرم فولکس واگن "بورا"با نام PQ32 استوار گردیده، از ظاهری نسبتا گیرا و مدرن به ویژه در نظر مشتری ایرانی، بهره می‌برد.

بسترن B30 در نمای روبرو، دارای هماهنگی مناسبی میان عناصر تشکیل دهنده چهره بوده و تناسبی جذاب بین اندازه و طرح جلوپنجره با شکل و شمایل چراغ‌ها، در این بخش به چشم می‌خورد.

جلو پنجره به صورت یک شش ضلعی نامتوازن طراحی شده که چهار میله افقی براق کروم رنگ درون آن از سویی به سوی دیگر امتداد یافته‌اند. ضمناً پس زمینه سیاه رنگ اطراف جلو پنجره را پوشانده و تا کناره‌های چراغ‌ها گسترش یافته است.

طراحی سپر جلو به صورت همرنگ با بدنه بوده و چراغ‌های روشنایی در روز به همراه دریچه‌های هواکش در هر دو انتهای پایینی آن به چشم می‌خورد. در مجموع چهره B30 را می‌توان جوان‌پسند، تهاجمی و زیبا قلمداد نمود.

با وجود آنکه نمای جانبی بداعت و جلوه‌ی طراحی قسمت جلویی B30 را ندارد، اما چندان هم ساده نبوده و در آن از خطوط حجم دهنده استفاده شده که یکی از انتهای چراغ جلو تا انتهای گونه عقبی امتداد یافته و دیگری در ناحیه پایینی دربها به صورت یک تورفتگی خودنمایی می‌کند.

رینگ‌های این خودرو از نوع 16 اینچی بوده و دارای طراحی پنج پر ساده هستند. همچنین آینه‌های بغل همراه با چراغ راهنما و به صورت همرنگ با بدنه عرضه می‌شود.

نمای پشت بسترن B30 به هیچ عنوان قابل قیاس با نمای روبرو نیست. در این بخش چراغ‌های نسبتاً بزرگ عقب به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که حالتی اخم آلود داشته و گویی برای خودروهای پشت سر خط و نشان می‌کشند.

البته یک چنین خشونتی را می‌توان در نمای جلوی خودرو نیز احساس کرد. سپر عقب بسیار ساده طراحی شده و در بخش زیرین آن یک قطعه پلاستیکی سیاه رنگ جا خوش کرده است که چراغ های شب نما را در دو انتهای آن می‌توان مشاهده نمود.

بسترن B30 دارای ابعادی به طول 4625 میلیمتر، عرض 1790 میلیمتر و ارتفاع 1500 میلیمتر است. همچنین حدفاصل بین محورهای جلو و عقب این خودرو معادل 2630 میلیمتر است. جالب است بدانید که ابعاد B30 اندکی بزرگتر از مدل B50 است. در مجموع با توجه به شاخصه های طراحی بدنه بسترن B30 می‌توان در این قسمت نمره قبولی را در کارنامه آن ثبت کرد و آن را در زمره سدان‌های زیبا به حساب آورد.

طراحی داخلی

کابین B30 چندان مدرن به نظر نمی‌رسد و تنها می‌توان بیان کرد که نسبت به برخی محصولات هم‌رده داخلی شمایل زیباتری دارد. اما به طور کلی کابین بسترن B30 تقریبا از هیچ شاخصه هیجان انگیزی خوردار نبوده و تنها می‌تواند مشتریان با سلیقه معمولی را راضی نماید.

متریال داشبورد از جنس پلاستیک خشک و شکننده بوده که به واسطه تزیینات کرومی-نقره‌ای تا حدی از بروز احساسات منفی نسبت به آن کاسته شده است. همچنین چندین دکمه در دوطرف غربیلک فرمان، در پس زمینه ای به رنگ مشکی براق قرار گرفته‌اند که حس خوبی را به کاربر منتقل می‌نماید.

شاید مهمترین ویژگی کابین B30، صندلی‌های خوش فرم و صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن باشد که تا حد زیادی از قدمت طراحی داشبورد این خودرو کاسته است.

جنس متریال به کار رفته در پنل درب‌ها نیز تا حدی قابل قبول است. به استثنای قرارگیری دریچه‌های تهویه در قسمت تحتانی صفحه نمایشگر مرکزی، کابین بسترن B30 از منظر اصول ارگونومی نمره مناسبی را کسب می‌نماید.

موقعیت صندلی راننده در وضعیت خوبی قرار داشته و به واسطه ضخامت کم ستون‌ها، میدان دید مناسبی برای راننده به ویژه هنگام پیچیدن و دور زدن فراهم شده است. صندلی های ردیف دوم به نسبت سایر رقبا دارای فضای کمتری هستند و به ویژه برای افرادی با قد بیش از 180 سانتیمتر می‌تواند محدودیت آفرین باشد.

نکته‌ای که می‌تواند مورد توجه بسیاری، از جمله خانواده‌ها قرار بگیرد حجم 480 لیتری صندوق عقب است که می‌تواند جوابگوی نیازهای مسافرتی خانواده‌های ایرانی باشد.

مشخصات فنی بسترن B30

تنها پیشرانه ارائه شده برای بسترن B30 یک‌نمونه چهارسیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.6 دهم لیتر است که توان خروجی معادل 107 اسب بخار (5500rpm)  گشتاور 155نیوتن‌متر (3600rpm) را در اختیار راننده می‌گذارد. پیشرانه مذکور کاملاً چینی بوده و با کد CA4GB در بین محصولات بسترن شناخته می شود.

سرسیلندر این پیشرانه از جنس آلومینیوم بوده و از فناوری‌هایی نظیر زمانبندی متغیر سوپاپها، تنظیم متناوب تراکم سوخت، میل بادامک دوگانه، فلان و مهمتر از همه استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه بهره می‌برد.

این خودرو در کشور سازنده به گیربکس دستی مجهز شده اما در ایران، جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو را عهده‌دار گشته است. عملکرد اجزای فنی بسترن B30 به نحوی‌ است که این خودرو را قادر ساخته تا ظرف مدت حدود 14 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین سیستم تعلیق ‏B30 در قسمت جلو از نوع مکفرسون مستقل به همراه میل تعادل بوده و در قسمت عقب، از گونه نیمه مستقل همراه با میل تعادل بهره می‌برد.

حضور گیربکس شش سرعته ساخت آیسین ژاپن در بسترن B30 با توجه به تجهیز بسیاری از رقبا به انواع چهار سرعته می‌تواند جزو نقاط قوت بسترن B30 از نظر فنی محسوب گردد.

میزان مصرف سوخت این خودرو حدود 7 لیتر برسد کیلومتر است که با توجه به شرایط متفاوت رانندگی می‌تواند بین شش نیم تا 8 واحد متغیر باشد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو حدود 170 کیلومتربرساعت اعلام شده است. استاندارد آلایندگی این خودرو در ردیف یورو 5b قرار داشته و از این بابت در زمره کم آلاینده ترین خودروهای مونتاژ شده در کشور جای می‌گیرد.

امکانات و تجهیزات

تجهیزات رفاهی

سیستم کروز کنترل، پخش موزیک از طریق AUX USB و بلوتوث، سیستم مالتی مدیا همراه با نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم رهیاب (GPS) همراه با نقشه کامل ایران، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای تنظیم کروز کنترل و سیستم صوتی، چراغ رانندگی در روز (Daylight)، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، چراغ دنده عقب LED، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن و چراغ راهنما، سانروف برقی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت پیش کشاننده، استفاده از ترکیب پارچه و چرم در ساخت روکش صندلی، سیستم جلوگیری از برخورد با مانع حین بالا رفتن شیشه راننده، بسته شدن شیشه به صورت تک لمسی، آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت دستی، سیستم باز شدن درب‌ها بعد از وقوع تصادف، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، رینگ آلومینیومی و قابلیت تاشدن صندلی‌های عقب به صورت کامل.

تجهیزات ایمنی بسترن B30

اسکلت بندی بسترن B30 به واسطه بهره‌گیری از ساختار 3H در پنل کفی، کناری و سقف، تقویت شده است. این امر سبب گردیده تا نمونه مجهز به شش ایربگ B30، پنج ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادفات چین(C-NCAP) کسب نماید. متاسفانه نمونه ارائه شده در بازار ایران تنها از دو کیسه هوا برخوردار شده است. ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و همراه با تکنولوژی‌هایی نظیر سیستم ترمز ضد قفل توزیع الکترونیکی نیروی ترمز کنترل پایداری الکترونیکی سیستم کنترل کشش، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کمکی ترمز عرضه شده است.

تجربه رانندگی

چند نکته نسبتا مهم در خصوص رانندگی با بسترن B30 مشهود است که در ادامه به اطلاع شما می‌رسد.

فرمان برقی این خودرو در سرعت‌های بالا بیش از حد نرم به نظر می‌رسد و اطلاعات چندان دقیقی از وضعیت محور جلو را به راننده نمی دهد.

تاخیر جعبه دنده در تعویض دنده‌ها، حتی در حالت تیپ ترونیک نیز با تاخیر محسوس همراه است و به نظر می‌رسد که جعبه دنده هماهنگی چندان خوبی از نظر نرم افزاری با موتور خودرو ندارد، هرچند باید اذعان کرد که شش سرعته بودن گیربکس بسترن B30 در مجموع نسبت به سایر رقبا که اکثرا با گیربکس 4 سرعته عرضه می شوند، برتری به حساب می آید.

برای استفاده معمول شهری، عملکرد گیربکس متوسط به نظر می‌رسد، اما عجیب آنکه در صورت استفاده از حالت اسپرت (وضعیت S) گیربکس تمایلی به حفظ دنده های سنگین ندارد و به محض برداشتن پا از روی پدال گاز اقدام به سبک کردن دنده می کند، این وضعیت شاید برای استفاده شهری چندان مشکلی ایجاد نکند اما در زمان رانندگی در جاده های سرازیری کوهستانی، قطعا به چالشی برای اعصاب راننده مبدل خواهد شد.

در واقع طبق تست وضعیت S در گیربکس بسترن B30 عملکرد محسوسی نسبت به رانندگی در حالت تمام اتوماتیک ندارد و تاخیر اجرای فرامین راننده در زمان استفاده از تیپ ترونیک نیز آزار دهنده به نظر می‌رسد.

شتاب و کشش خودرو به لطف استفاده از شش دنده در گیربکس، نسبتا خوب به نظر می‌رسد، هرچند طبق تست‌های انجام شده، صفر تا صد حدود 15.5 ثانیه ای بسترن B30 را در زمره خودروهای کُند قرار می دهد، اما این امید وجود دارد که به دلیل استفاده از دنده‌های بیشتر در گیربکس، کشش کلی خودرو در سرعت های بالا برای شتاب‌گیری در زمان سبقت گیری ها از خودروهای 4 سرعته بهتر باشد.

با توجه به وجود نمد زیر کاپوت، صدای پیشرانه نسبتا اسپرت به نظر می رسد، اما اگر از علاقه مندان به شنیدن صدای موتور نیستید، باید گفت که در دور موتورهای بالا حجم نسبتا زیادی از صدا به کابین راه می‌یابد و از این رو نمی‌توان بسترن B30 را یک خودرو کم سروصدا دانست.

بسترن B30

به خصوص که تعلیق عقب نیز از ساختار نسبتا ساده میله پیچشی سود می برد که توانایی چندانی در جذب ضربات و تکان های ناشی از دست اندازها ندارد، از این رو صدا و ضربه ناشی از ناهمواری‌های سطح مسیر کاملا به کابین منتقل می شود و به همین جهت می توان بسترن B30 را خودرویی با سواری نسبتا خشک (به خصوص برای سرنشینان عقب) توصیف کرد.

رقبا و محصولات مشابه

پیش از آشفتگی های یک سال و نیم اخیر بازار، خودروهایی همچون برلیانس H330، ام وی ام 550، رنو ساندرو، لیفان X50، جک J5 اتوماتیک و بی وای دی F3  رقبای بسترن B30 بودند که در حال حاضر هر کدام از این خودروها با افزایش قیمت در بازه‌های مختلفی مواجه شده‌اند.

قیمت و شرایط فروش بسترن B30

میانگین قیمت بسترن B30 صفر کیلومتر در بازار در زمان نگارش این نوشته (خرداد ماه 99)، معادل 285 تا 290 میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین نمونه کارکرده این خودرو مدل سال 97 با 8 هزار کیلومتر کارکرد نیز بین 230 تا 240 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. بهمن موتور در آخرین شرایط فروش این خودرو که مختص دی ماه سال 97 است 124 میلیون تومان را به عنوان قیمت پایه این خودرو در نظر گرفت.

نقاط قوت و ضعف

نکات مثبت
  • وجود سیستم کنترل پایداری،امکانات رفاهی مناسب، کابین نسبتا راحت، وسعت فضای صندوق عقب، سه سال گارانتی
نکات منفی
  • فنربندی نسبتا سفت، عملکرد نه چندان هوشمند گیربکس، استفاده از پلاستیک خشک در متریال داخلی، ضعف نسبی عملکرد کولر،عدم عرضه در نسخه های 6 ایربگ، ریسک کمبود قطعات، شتاب و عملکرد متوسط

بررسی ویدیویی بسترن B30

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان