آنچه از آیات کتاب خدا و روایات شریفه در توصیف ماه مبارک رمضان وارد شده است ما را به این حقیقت رهنمون میکند که ماه مبارک رمضان، ماه سیروسلوک و سفر به سوی پروردگار بزرگ عالم است. ماه مبارک رمضان فصل و بهار زیباییها و حسنات است. آثار و ثمراتی که برای روزهداری در این ماه بیان شده است، در راستای همین سیروسلوک الی الله است. رسول اکرم (ص) به نقل از خداوند متعال فرموده است:
«روزه براى من است و من خود جزاى آن مى شوم و جزاى آن را مى دهم. روزه خواستههاى نفسانى و شهوات طبع را از بین مى برد. روزه آینه دل را صفا مى دهد، و اعضا و جوارح را پاک مى سازد، و ظاهر و باطن را آباد مى کند، انسان را در مقابل نعمت هاى پروردگار متعال سپاسگزار قرار مى دهد، موجبات دستگیرى از نیازمندان و احسان بر فقرا را فراهم مى کند، حالت خضوع و خشوع قلب و گریه و تضرع را ایجاد مى نماید، یگانه وسیله توجه و پناه به سوى خداوند مهربان است، موجب انقطاع و اعراض از مخلوقات بوده و اهتمام انسان را از غیر راه حق مصروف مى دارد، سبب مى شود که بر حسنات و اعمال خیر انسان افزوده شده و به همان نسبت از کارهاى بد و ناشایست که مخالف صلاح و روحانیت و سعادت است کاسته شود. و در روزه گرفتن فواید بیشماری است، و همین اندازه که اشاره شد براى اشخاص عاقل و خردمند که توفیق عمل به این عبادت مهم را پیدا کرده اند کفایت خواهد کرد.»[1]
انسان باید نوری از عمل، حال و معرفت در خود ایجاد کند تا عنوان مسافر و سالک بر او صدق کند. در سورهٔ مبارکهٔ فاطر خداوند متعال حقیقت سفر به سوی خود را که بالاترین سیر و پربرکت ترین سفر و سودمندترین سلوک است، اینگونه بیان میفرماید:
إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه [2]
صعود در آیهٔ شریفه به معنای حرکت رو به بالاست؛ حرکتی معنوی که پایان آن قرب و لقاء به حضرت حق است. خداوند متعال برخی از بندگان را با عنوان «مقربین» نام میبرد. آنها به خدای خود نزدیک شدند و به وصف «مقرب بودن» توصیف شدند، حال آنکه روی زمین خاکی زیستند و جسم آنها از خاک و دارای نیازهای مادی هستند.
إِنَّ اللهَ یُبَشِّـرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمـَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَمِنْ الْمـُقَرَّبِینَ [3]
همچنین در پایان سورهٔ مبارکهٔ واقعه آمده است:
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ۞ أُوْلَئِکَ الْمـُقَرَّبُونَ [4]
امام صادق(ع) در توصیف «سابقون» که پروردگار دربارهٔ آنها فرموده است { أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ } فرمود:
«آنان کسانی هستند که از وجود خداوند متعال در خوف و هراسند. میل به طاعت او دارند و از معصیتش کراهت دارند.»[5]
----------------------------------------------------------------
[1] . مصباح الشریعه، ترجمه مصطفوی: 83 و 84؛ مستدرک الوسائل: 7/500،باب1، حدیث8742؛ «الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِهِ وَ الصَّوْمُ یُمِیتُ مُرَادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ وَ فِیهِ صَفَاءُ الْقَلْبِ وَ طَهَارَةُ الْجَوَارِحِ وَ عِمَارَةُ الظَّاهِرِ وَ الْبَاطِنِ وَ الشُّکْرُ عَلَى النِّعَمِ وَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْفُقَرَاءِ وَ زِیَادَةُ التَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ الْبُکَاءِ وَ حَبْلُ الِالْتِجَاءِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ سَبَبُ انْکِسَارِ الْهِمَّةِ وَ تَخْفِیفِ السَّیِّئَاتِ وَ تَضْعِیفِ الْحَسَنَاتِ وَ فِیهِ مِنَ الْفَوَائِدِ مَا لَا یُحْصَى وَ کَفَى بِمَا ذَکَرْنَاهُ مِنْهُ لِمَنْ عَقَلَهُ وَ وُفِّقَ لِاسْتِعْمَالِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.»
[2] . فاطر (35): 10؛ «حقایق پاک [چون عقاید و اندیشه های صحیح] به سوی او بالا میرود و عمل شایسته آن را بالا میبرد.»
[3] . آلعمران (3): 45؛ « [یاد کنید] زمانی که فرشتگان گفتند: ای مریم! یقیناً خدا تو را به کلمه ای از سوی خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است مژده میدهد که در دنیا و آخرت دارای مقبولیّت و آبرومندی و از مقربّان است.»
[4] . واقعه (56): 10 و 11؛ «و پیشی گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند، اینان مقربان اند.»
[5] . الکافی: 1/271، حدیث 1؛ بحارالانوار: 25/52، باب 3، حدیث 3.
برگرفته از کتاب حسنات و سیئات نوشته استاد حسین انصاریان
مطالب مرتبط
نه واژه براى یک رمضان
روزه در کلام امام علی (ع)
روزه، روزگار پیوستن به اصل خویش (1)
رمضان؛ راه سعادت
نور رمضان (3)
اهمیت روزه و رمضان را در قرآن و احادیث بیان کنید.