خبرگزاری فارس: وقتی که در اسفند سال گذشته مدارس کشور به منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد، دانشآموزان فکرش را هم نمیکردند که این تعطیلی تا پایان سال ادامه پیدا کند و حتی امتحانات آخر سال را هم تحت تأثیر قرار دهد.
بعد از شروع تعطیلات بلند مدت مدارس، مسؤولان آموزش و پرورش به سراغ برنامههایی رفتند تا کسری ساعات آموزشی را جبران کنند که اولین برنامه، آموزشهای تلویزیونی بود؛ آموزشهایی که به سرعت ساعات عمده شبکه آموزش و نیمی از ساعات شبکه 4 را به خود اختصاص داد و البته بعد از آن، شبکه معارف برای آموزش درس قرآن و شبکه 2 به برنامههای ورزشی اختصاص یافت.
همزمان با این آموزشها، معلمان نیز به صورت پراکنده آموزش مجازی را با تشکیل گروههایی در شبکههای اجتماعی آغاز کردند و چندی بعد، وزارت آموزش و پرورش پای کار آمد و با ایجاد شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد)، تلاش کرد که آموزشهای مجازی را سامان دهد و به قول مسؤولان آموزش و پرورش، فضای امن و ایمن برای آموزش ایجاد کند.
اکنون به روزهای پایانی اردیبهشت نزدیک میشویم و کمکم فصل امتحانات شروع میشود؛ اما دانشآموزان در زمانی که مدارس دایر بود چقدر آموزش را فرا گرفته بودند و وضعیت در این دوره چگونه است؟
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش 23 اردیبهشت در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در آموزش و پرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، اظهار کرد: «تلاش داریم تا تکلیف سال تحصیلی جاری را روشن کنیم تا آسیبی به سال تحصیلی آینده نرسد؛ زمانی که تعطیلات سراسری مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا از اول اسفند 98 آغاز شد حدود 70 درصد محتوای آموزشی به صورت حضوری ارائه شده بود لذا باید برای ادامه فرایند آموزشی و ارائه آموزشهای 30 درصد محتوای باقیمانده تدبیری میاندیشیدیم».
وی تصریح کرد: «برای این موضوع روشهای مختلفی را در دستور کار قرار دادیم و تمام محتوای باقیمانده از طریق تلویزیون و فضای مجازی به دانشآموزان آموزش داده شد از آنجا که آموزشهای تلویزیونی به صورت تعاملی نبود، شبکه شاد را راهاندازی کردیم و توانستیم ارتباط تعاملی بین دانشآموزان و معلمان برقرار کنیم و ارائه آموزشها در شبکه شاد ادامه یافت».
حاجیمیرزایی در خصوص امتحانات گفت: «اصل بر برگزاری حضوری امتحانات است مگر اینکه به لحاظ پروتکلهای بهداشتی امکان پذیر نباشد البته ما در پایه نهم به جهت سرنوشتساز بودن امتحانات این پایه در هدایت تحصیلی دانشآموزان اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات داریم؛ لذا براساس پروتکلهای بهداشتی این موضوع بررسی و انجام میشود امیدواریم حداقل آزمونهای ضروری و همچنین تمام امتحانات پایه نهم را به صورت حضوری برگزار کنیم».
وزیر آموزش و پرورش برگزاری آزمون حضوری را منوط به تصمیم مدارس دانست و افزود: «با توجه به متفاوت بودن میزان تراکم دانشآموزان در مدارس، اختیاراتی را به مدارس دادیم تا متناسب با شرایط هر مدرسه تصمیم گیری کنند لذا مواردی که آزمون سرنوشت ساز است یا مربوط به دروس فنی میشود حتما باید آزمون حضوری برگزار شود».
اما تعداد زیادی از خانوادههای دانشآموزان پایه نهم با برگزاری حضوری امتحانات مخالفند؛ به عنوان مثال خانواده تعدادی از دانشآموزان پایه نهمی در استان فارس در نامهای مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نوشتند: «امضا کنندگان متن زیر که گروهی از والدین دانشآموزان پایه نهم شاغل به تحصیل در مدارس شهر شیراز هستند؛ به دنبال تصمیمگیری و اطلاعرسانی اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات پایانی دانشآموزان پایه نهم به صورت حضوری، ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید به این تصمیم و اعلام جمعی در خصوص ممانعت قاطع و حداکثری از حضور فرزندانمان در مدارس جهت شرکت در امتحانات نمایشی، توجه را به نکات زیر جلب مینماییم.
- با توجه به اینکه تاکنون وضعیت بیماری کرونا، خاتمه یافته اعلام نشده و بازگشت به زندگی عادی به هموطنان توصیه نشده است، چگونه از والدین انتظار میرود جگرگوشههایشان را صرفا جهت شرکت در یک آزمون در سطح مدرسه در معرض خطر قرار دهند تا فقط یک آزمون نمایشی جهت خوشایند مسؤولان آموزش و پرورش، برگزار شود.
- همانطور که در سایر پایهها هفتم، هشتم، دهم و یازدهم بنابر اعلام نظر و تایید وزیر آموزش و پرورش، معلمان میتوانند دانشآموزان را با آزمونهای مجازی و میزان فعالیت در کلاسهای غیرحضوری و سابقه تحصیلیشان ارزیابی نمایند، چرا برای پایه نهم این امکان وجود ندارد؟
- در بخشنامه اخیر با کمال تعجب از یکسو عنوان شده که امتحانات پایه نهم به صورت هماهنگ و استانی برگزار نمیشود و از سوی دیگر به اهمیت و تأثیر نمرات دروس پایه نهم در
فرآیند هدایت تحصیلی به عنوان دلیل محکمه پسند جهت برگزاری امتحانات پایه نهم به فرم حضوری اشاره شده است.
- مگر میشود آزمونی را به فرم هماهنگ برگزار نکرد، ولی نمرات آن را در فرآیندی به اسم هدایت تحصیلی دخیل دانست؟ اصولا لازمه و پیش نیاز ضروری برای تاثیر معدل و نمرات امتحانی در هر گزینشی، هماهنگ بودن فرایند برگزاری امتحانات، یکسان بودن سؤالات و شرایط یکسان ارزیابی و تصحیح اوراق است؛ در غیر اینصورت ممکن است دانشآموزان در معرض سوالاتی با درجات سختی متفاوت در مدارس مختلف قرار گیرند و یا معلمی در اعلام نتایج امتحانات و در نتیجه معدل پایانی دانشآموزی، خواسته یا ناخواسته اعمال سلیقه کند.
- سوال بسیار مهم دیگری که در اینجا مطرح است این است که سلامت فرزندان ما را در صورت حضور اجباری و ناخواسته در مدارس چه کسی تضمین خواهد کرد؟».
تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژههایی با عناوین «درخواست لغو امتحانات حضوری پایه نهم» و «امتحانات حضوری پایه نهم برگزار نشود» خواستار پیگیری آن هستند.
روز گذشته، نشست خبری محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد؛ در این نشست خبرنگار فارس با معرفی سامانه «فارس من» به وزیر آموزش و پرورش، درخواست مردمی را در خصوص عدم برگزاری آزمون حضوری پایه نهم مطرح کرد.
حاجیمیرزایی گفت: «اینکه ما روی آزمون حضوری تکیه کردیم، سیاست ما این است که آزمونهای سرنوشتساز باید حضوری برگزار شود، چون روشهای مطمئنی میخواهد؛ این سمت موضوع را در نظر بگیرید اگر به یک روش دیگری این آزمونها برگزار شود، سوالات و ابهامات خیلی بیشتر خواهد بود».
وی با بیان اینکه باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی که حتما این کار را انجام خواهیم داد، امتحانات را برگزار کنیم، افزود: «امتحانات یک پایه است و مدارس میتوانند فضای بیشتری را در اختیارشان قرار دهند و ترجیح این است آزمونهایی که در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است به صورت حضوری برگزار کنیم».
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «اگر یک زمانی حتی به این شکل، پروتکلهای بهداشتی اجازه ندهد، این کار را نمیکنیم. تا الان مخالفتی نشده است و ما برگزار میکنیم؛ آزمون امتحانات نهایی و پایه نهم به جهت اهمیت، حساسیت و تأثیرگذاری نتایج آنها به صورت حضوری برگزار میشود و تلاش خواهد شد حداکثر ملاحظات بهداشتی را رعایت کنیم».
به گزارش فارس، وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت پایه نهم از نظر هدایت تحصیلی و، چون قرار است که دانشآموزان در پایان این سال، رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند، اصرار به برگزاری امتحانات به صورت حضوری دارد، اما خانوادهها نگران هستند و سلامتی فرزندشان را بر برگزاری حضوری امتحانات ترجیح میدهند.
به نظر میرسد در این خصوص باید ستاد ملی مدیریت کرونا و همچنین نمایندگان مجلس فکری کنند تا این نگرانی خانوادهها برطرف شود.