زیرخاکی هم به سرنوشت نون خ و پایتخت دچار شد

دیروز همزمان با خبر ادامه پخش سریال «زیرخاکی» پس از شب‌های قدر، جلیل سامان کارگردان این مجموعه در اینستاگرام خود پستی منتشر کرد و از ناتمام ماندن تصویربرداری فصل دوم سریال به علت شیوع کرونا

زیرخاکی هم به سرنوشت نون خ و پایتخت دچار شد

خراسان نوشت: دیروز همزمان با خبر ادامه پخش سریال «زیرخاکی» پس از شب‌های قدر، جلیل سامان کارگردان این مجموعه در اینستاگرام خود پستی منتشر کرد و از ناتمام ماندن تصویربرداری فصل دوم سریال به علت شیوع کرونا و ادامه تصویربرداری آن در زمانی نامشخص خبر داد تا این مجموعه هم به جمع آن دسته از سریال‌های تلویزیون که تحت تاثیر ویروس کرونا نیمه‌تمام باقی مانده‌اند، اضافه شود.

پخش سریال‌های ناتمام، از مجموعه نوروزی «دوپینگ» ساخته رضا مقصودی آغاز شد و پس از آن با «پایتخت 6»، «نون خ 2» و اکنون «زیرخاکی» ادامه پیدا کرده است. البته سریال «دوپینگ» در ظاهر ناتمام نماند اما اگر به یاد داشته باشید، به علت کم شدن تعداد قسمت‌های سریال تحت تاثیر شیوع کرونا، این مجموعه در غیاب بعضی شخصیت‌های محوری قصه به پایان رسید و اتفاقات پایان سریال در قالب نریشن از زبان کاراکتر «شیوا» گفته شد! سریال «پایتخت 6» و «نون خ 2» هم کاملا نیمه‌تمام باقی ماندند. درباره سریال «زیرخاکی» هم باید تا زمان نامعلومی منتظر تصویربرداری دو قسمت پایانی آن باشیم!

سریال «بچه مهندس 3» هم به دلیل شیوع کرونا کمی کوتاه شده است. البته طبق گفته عوامل سریال، قصه ناتمام نیست اما باید صبر کرد و دید داستان این سریال نیز عجله‌ای و سرهم‌بندی شده به پایان می‌رسد یا لطمه‌ای به آن وارد نشده است.

نکته عجیب این است که در ابتدای پخش این سریال‌ها، هیچ اشاره‌ای به ناتمام بودن تصویربرداری سریال‌ها نمی‌شود و حتی خبر توقف تصویربرداری آن‌ها تکذیب هم می‌شود! ناگهان پس از پایان سریال یا در آستانه قسمت‌های پایانی، خبرهایی درباره توقف تولید به دلیل شیوع کرونا و ادامه تصویربرداری بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی، به گوش می‌رسد و مخاطب ناگهان غافلگیر می‌شود! احتمالا به دلیل جذب مخاطب و ترغیب او به دنبال کردن سریال تا پایان، این موضوع از ابتدا اطلاع‌رسانی نمی‌شود اما در نهایت، نتیجه‌ای جز نارضایتی تماشاگران به دنبال ندارد.

واگذاری آنتن به آثار آماده پخش بهتر بود

تلویزیون با ایجاد یک تغییر اساسی در برنامه‌ریزی‌های قبلی خود، وضعیت بحرانی پیش‌آمده را به خوبی مدیریت می‌کرد و به جای پخش سریال‌هایی که تصویربرداری‌شان نیمه‌تمام باقی مانده است، سریال‌های آماده را روانه آنتن می کرد. اکنون چهار سریال‌ «دنیای گمشده» به کارگردانی امین امانی، «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، «از سرنوشت» اثر محمدرضا خردمندان و «پرگار» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، تصویربرداری‌شان کامل شده و مراحل پس از تولید را می‌گذرانند یا کاملا آماده پخش هستند.

هرچند که سریال‌هایی مانند «از سرنوشت» یا «دنیای گمشده» ویژه پخش از شبکه 2 ساخته شده‌اند اما می‌شد سریالی را از یک شبکه به شبکه دیگری سپرد تا شاهد پخش چند سریال‌ ناتمام نباشیم. مثلا امسال سریال طنز «پدر پسری» می‌توانست از شبکه 5 به شبکه دیگری واگذار و جایگزین یک سریال ناتمام شود. این اتفاق البته مسبوق به سابقه است و پیشتر مجموعه «دلدادگان» که در شبکه 5 تولید شده بود، از شبکه 3 پخش شد.

تغییر در سیاست‌های همیشگی

شیوع ویروس کرونا همه‌چیز را تغییر داده و همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخته است، بنابراین ساخت آثار سینمایی یا تلویزیونی، اکران فیلم‌ها، پخش سریال‌ها و برنامه‌ها هم تحت تاثیر این اتفاق بوده‌اند. تلویزیون می‌توانست با تغییر سیاست‌های خود در پخش سریال‌ها، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی را که به وجود آمده، مدیریت کند. یکی از این سیاست‌ها، پخش چهار سریال شبانه از شبکه‌های مختلف تلویزیون است. چه اشکالی داشت یک یا دو شبکه امسال سریال مناسبتی پخش نمی‌کردند تا مجبور نباشند مخاطب را برای دیدن ادامه آن به زمان دیگری حواله دهند؟ تغییر رویه معمول پخش سریال یا اکران فیلم‌ها اتفاق عجیبی نیست. طبیعتا همه این تغییرات بدون هیچ مشکلی و به آسانی نمی‌تواند اتفاق بیفتد، اما در وضعیت فعلی، راه‌حل‌هایی بهتر از پخش سریال نیمه‌تمام وجود دارد.

فرصتی برای تجدیدنظر در توقیفی‌ها

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا، تصویربرداری سریال‌ها را متوقف کرد، تلویزیون فرصت بسیار خوبی در اختیار داشت تا اکنون که نمی‌تواند چند سریال نیمه‌تمام را روی آنتن بفرستد، درباره مجموعه‌های توقیف‌شده تجدید نظر کند و سریال‌هایی را که مدت‌هاست آماده پخش هستند، اما مهر توقیف روی آن‌ها خورده، پخش کند. یکی از این سریال‌ها «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی است که به دلیل اعتراض به مسائل قومیتی، هفت سال است که اجازه پخش پیدا نکرده. یکی دیگر از جدیدترین سریال‌ها هم مجموعه طنز «کتونی زرنگی» که است که چند ماه قبل به دلیل بعضی اظهارنظرهای کارگردانش در فضای مجازی، در دقیقه 90 از جدول پخش بیرون کشیده شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که سریال «آخر خط» به کارگردانی علی مسعودی هم توقیف شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان