بررسی آمارهای وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد

کانون جدید بیماری کرونا

دنیای اقتصاد : آمارهای وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفته و به عنوان کانون جدید بیماری کرونا در کشور معرفی شده است

این برای دومین روز متوالی است که میزان مبتلایان جدید بالای 2 هزار نفر ثبت شده است. البته روز گذشته میزان مبتلایان به میزان 8 درصد در یک روز کاهش داشت، اما نسبت به هفته قبل 43 درصد به میزان مبتلایان افزوده شده است. در مجموع میزان کل مبتلایان در ایران به رقم 124 هزار و 603 نفر رسیده است. با این رقم ایران از لحاظ میزان مبتلایان در رده دهم دنیا قرار گرفته است. ترکیه با شناسایی 150 هزار نفر در رتبه نهم قرار گرفته است، هند نیز تاکنون 102 هزار بیمار را شناسایی کرده و در رتبه یازدهم پس از ایران قرار دارد. روز گذشته میزان آزمایش‌های صورت گرفته در ایران 14 هزار و 536 عدد بود. بر این اساس در روز گذشته نسبت افراد مبتلای جدید به آزمایش‌های صورت گرفته به رقم 5/ 14 درصد رسید. این موضوع نشان می‌دهد که از هر 100 آزمایش انجام شده در ایران کمتر از 15 نفر با علامت مثبت شناسایی شده‌اند. در نتیجه تعداد کل آزمایش‌های صورت گرفته تا روز گذشته در ایران به بیش از 716 هزار عدد رسیده است بنابراین می‌توان عنوان کرد که در حال حاضر کمتر از یک درصد از جمعیت کشور تست شده‌اند. ایران به ازای هر یک میلیون نفر از 8 هزار و 540 نفر آزمایش گرفته است، این رقم برای ترکیه حدود 20 هزار نفر و برای آلمان 37 هزار نفر است. بیشترین رقم تست نسبت به جمعیت، در اسپانیا بوده که این کشور به ازای هر یک میلیون نفر از 65 هزار نفر از جمعیت خود تست کرونا گرفته است. حتی آمریکا نیز سطح تست کمتری داشته و از یک میلیون نفر، حدود 37 هزار تست انجام داده است. اما با توجه به جمعیت این کشور بیشترین تست در آمریکا ثبت شده است. در مجموع در آمریکا 12 میلیون تست و در روسیه 7 میلیون تست انجام شده است. نکته قابل توجه در آمار روسیه این است که این کشور حدود 300 هزار مبتلا را شناسایی کرده، اما کل فوتی‌های این کشور 2 هزار و 837 نفر بوده است. ایران نیز با ثبت 62 فوتی در روز گذشته میزان فوتی‌های خود را به رقم 7 هزار و 119 نفر رسانده و در جدول فوتی‌ها در رتبه نهم قرار گرفته است. همچنین براساس آمارهای روز گذشته 2 هزار و 698 نفر از بیماران در ایران در وضعیت شدید این بیماری قرار گرفته‌اند. از حیث بیماران بدحال، ایران پس از آمریکا و برزیل در رتبه سوم قرار دارد. روسیه، فرانسه، انگلیس و اسپانیا بیماران بدحال کمتری نسبت به ایران دارند.

وضعیت قرمز خوزستان

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان تقریبا 25 درصد از بیماران جدید مربوط به استان خوزستان است، این در حالی است که این استان 6 درصد جمعیت کل ایران را تشکیل می‌دهد، در نتیجه این استان نسبت به جمعیت  مبتلایان بالایی را ثبت کرده است. اگرچه که این استان در اوایل شیوع این بیماری، جزو استان‌های کم‌خطر به‌شمار می‌آمد، اما پای این بیماری به خوزستان دیر باز شده و حالا شرایط به نحوی است که 2 هزار بیمار فعال در این استان وجود دارد. هر چند که مسوولان عنوان کردند در روزهای اخیر از شدت این بیماری در استان خوزستان، کاسته شده است، اما محدودیت‌های رفت و آمد در بسیاری از شهرهای این استان برقرار است. براساس گزارش‌ها، میزان مراجعات به بیمارستان پس از لغو محدودیت‌ها در انتهای فروردین‌ماه افزایش یافت و این موضوع نشان می‌دهد که شرایط خوزستان، متفاوت از سایر استان‌های کشور است. روز گذشته، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته در 10 استان فوتی گزارش نشده و در 6 استان یک مورد فوتی گزارش شده است. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان فوتی‌های تهران در سه روز اخیر کمتر از 10 نفر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که مرکز ثقل کرونا از استان‌های مرکزی کشور به استان‌های مرزی منتقل شده است. البته مسوولان هشدار داده‌اند که هیچ شهر یا استانی در وضعیت سفید قرار ندارد، از سوی دیگر شیوع بیماری در استان خوزستان نشان می‌دهد که گرما اثری در کنترل این بیماری ندارد، در نتیجه تنها عاملی که می‌تواند این بیماری را از پای درآورد، تولید واکسن و در اختیار مردم دنیا قرار دادن آن است.

تولید واکسن و داروی کرونا

روز گذشته اخبار امیدوارکننده‌ای مبنی بر تولید واکسن در یکی از شرکت‌های آمریکا منتشر شد. بر این اساس، کارخانه مدرنا آمریکا تاکید کرده که این واکسن روی 8 نفر آزمایش شده و بدن این افراد توانسته پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس کرونا را تولید کند. این شرکت می‌گوید واکنش بدن این 8 نفر، مشابه واکنش سیستم ایمنی بدن کسانی بوده که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند. این شرکت ادعا کرده که مرحله بزرگ‌تر این آزمایش که می‌تواند نشان دهد آیا تزریق این واکسن واقعا می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند، 40 روز دیگر آغاز خواهد شد. قرار است در این مرحله 45 نفر این واکسن را دریافت کنند، مدرنا می‌گوید امیدوار است بتواند مراحل گسترده‌تر آزمایش این واکسن را در ماه جولای آغاز کند و همزمان از اکنون برای تولید انبوه آن سرمایه‌گذاری می‌کند. از سوی دیگر، روز گذشته اخباری مبنی بر کشف یک داروی موثر چینی برای مقابله با کرونا مطرح شد. به گزارش یورونیوز، دانشمندان چینی مدعی شدند دارویی را تولید کرده‌اند که افزون بر کوتاه کردن دوره درمان ابتلا به بیماری کووید-19 موجب افزایش ایمنی کوتاه‌مدت بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود.سنی شی، مدیر مرکز نوآوری‌ ژنتیکی دانشگاه پکن با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که نتایج آزمایش این دارو بر موش‌های آلوده به ویروس کرونا تنها پس از پنج روز مثبت بوده و برنامه‌ریزی برای کارآزمایی بالینی آن به سرعت در حال انجام است. به گفته او این دارو بر پایه پادتن (آنتی‌بادی)ای که از 60 بیمار بهبودیافته تهیه شده بود، ساخته شده و نتایج اولیه آزمایش آن روز یکشنبه در نشریه علمی سِل (Cell) منتشر شده است. استفاده از پادتن روش درمانی جدیدی نیست و پیش‌تر نیز در معالجه چند ویروس دیگر از جمله اچ‌آی‌وی، ابولا و سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است.

06-02

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان