طبق روالی که از چند ماه پیش در دیجیاتو آغاز کردهایم، در این مطلب هم نگاهی گذرا خواهیم داشت بر برخی از مهمترین خبرهای جهان خودرو در روزهای اخیر. چنانچه سری مطالب قبلی برایتان مفید و جالب بوده، دعوت میکنیم با ادامه مطلب حاضر نیز همراه ما باشید.
اولین خبر این هفته را از بیوایدی (BYD) شروع میکنیم. این شرکت چینی که دومین تولیدکننده بزرگ مدلهای برقی محسوب میشود، قصد دارد اواخر امسال کراساوور الکتریکی تانگ EV600 را راهی بازار نروژ کند. شاید بدانید که این کشور اروپایی بهشت خودروهای برقی لقب گرفته است.
تانگ EV600 در دو نسخه تک و دو موتوره تولید میشود. هر موتور این کراساوور سایز متوسط حدود 240 اسب بخار قدرت دارد. بیوایدی وظیفه تامین انرژی پیشرانه را بر عهده پک باتری 82.8 کیلووات ساعتی گذشته و ادعا میکند با تکیه بر این پک و بر اساس استاندارد NEDC میتوان تا 520 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پیمود. هنوز مشخص نیست این خودرو با چه قیمتی در نروژ به فروش خواهد رسید.
دومین خبر برگزیده اینکه طبق نتایج تحقیقات موسسه Deloitte در حال حاضر 40 درصد از قیمت خودروهای تولیدی به تجهیزات الکترونیکی وابسته است. آنطور که این موسسه اعلام کرده در سال 2000 این میزان کمتر از 18 درصد بود و پیشبینی میشود در سال 2030 تا 45 درصد از قیمت نهایی خودروها با تجهیزات الکترونیکی به کار رفته در آنها در ارتباط باشد. این موسسه افزوده در سال 2004 کمتر از 20 درصد خودروها به امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، ایربگهای جانبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسورهای عقب و سیستم پایش نقاط کور مجهز بودند، حال آنکه در سال 2017 میزان خودروهای مجهز به این امکانات به بیش از 80 درصد افزایش یافته است.
سومین خبری که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفت، اعلام شکایت و درخواست جریمه وزارت محیط زیست کره جنوبی از سه برند مرسدس بنز، نیسان و پورشه بود. این وزارت برندهای مذکور را به استفاده از یک نرمافزار غیرقانونی که میزان اکسیدهای نیتروژن آزاد شده از مدلهای دیزلی را کمتر از حد واقعی نشان میدهد، متهم کرده است.
بیشترین میزان جریمه به مرسدس بنز تعلق دارد و این شرکت در صورت محکوم شدن باید 77.6 میلیون وون (معادل 63.4 میلیون دلار) بپردازد. پورشه و نیسان نیز به ترتیب جریمههای 1 میلیارد و 900 میلیون وونی (معادل 817.300 دلار و 735.600 دلار) را پیش روی خود دارند.
تبدیل شدن خودروهای برقی، تسلا مدل 3 و جگوار I-Pace به دو خودروی پرفروش انگلستان چهارمین خبر انتخابی این مطلب است. طبق آمار در ماه آوریل میزان فروش خودروهای نو در این کشور با 97.3 درصد افت به تنها 4,321 دستگاه رسیده که از سال 1946 به این طرف بدترین رکورد به شمار میرود. از بین مدلهای فروخته شده، 658 دستگاه مدل 3 و 367 دستگاه جگوار I-Pace بودهاند؛ البته ذکر این نکته ضروری است که این خودروها اکثرا برای ناوگانها خریداری شده و درصد کمی از آنها راهی پارکینگ مشتریان خصوصی شده است.
صحبت از تسلا شد، پنجمین خبر هم با این شرکت نوپا ارتباط دارد. باب لوتز یکی از مدیران و کارشناسان خبره صنعت خودرو که سابقه حضور در برندهای مطرحی چون فورد، کرایسلر و جنرال موتورز را در کارنامه دارد، اخیرا باز هم در مصاحبهای به انتقاد از تسلا پرداخته و این شرکت را محکوم به شکست تلقی کرده است. وی برای پیشبینی خود دلایلی مثل ادامهدار بودن زیاندهی، نداشتن تکنولوژی خاص، ورود برندهای مطرح به بازار خودروهای برقی، شمار زیاد کارکنان و ادغام عمودی را آورده است.
ششمین خبر برگزیده این مطلب به معرفی نسخه ضد گلوله از سدان لوکس و تشریفاتی آئودی A8 مربوط میشود. این نسخه که در زیر کاپوت آن موتور S8 نصب شده مخصوص بازار روسیه توسعه یافته است و 750 هزار دلار قیمت دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید این رقم حدود 600 هزار دلار از S8 استاندارد، بیشتر است!
به گفته آئودی، A8 ضدگلوله سطح حفاظت VR9/VR10 را ارایه میکند. به عبارت دیگر این خودرو میتواند در صورت حمله با مسلسل، نارنجکها و گلولههای شلیک شده توسط تک تیراندازان از سرنشینان خود محافظت کند؛ همچنین این خودرو به امکاناتی مثل سیستم اطفاء حریق، سیستم تامین هوای تازه، سیستم جدا کردن لولای درها برای مواقعی که سرنشینان در داخل کابین گیر افتاده باشند و تایرهای پنچررو تا 80 کیلومتر مسافت مجهز است.
با وجود وزنی بین 3.9 الی 4.2 تن، A8 ضدگلوله در عرض 6.3 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و قادر است به نهایت سرعت 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
هفتمین خبر مطلب حاضر را به تیونینگ یک کراساوور چینی توسط تیونر پرآوازه جهان یعنی برابوس اختصاص دادهایم. شاید بدانید برند Wey زیرمجموعه شرکت گریت وال بوده و عمدتا بر تولید کراساوورهای لوکس تمرکز دارد. این برند سال گذشته برای ارتقای محصولات خود توافقنامهای را با برابوس امضا کرد. نسخه تیون شده از کراساوور VV7 GT ماحصل این توافقنامه است که اخیرا معرفی شده است.
کراساوور کوپه VV7 GT در حقیقت بر مبنای شاسیبلند هاوال H6 توسعه یافته و اشتراکات زیادی با آن دارد. متخصصین برابوس با بازنگری در بخشهای مختلف ظاهری، این خودرو را به مدلی جذابتر و هیجانانگیزتر تبدیل کردهاند. گلگیرهای متورم، رینگهای 21 اینچی زیبا، سپرهای جلو و عقب بازطراحی شده، دیفیوزر عقب، خروجیهای اگزوز بزرگتر و چراغهای LED جدید برخی از تفاوتهای این نسخه با مدل استاندارد هستند. به گفته چینیها در داخل کابین نیز تغییراتی اعمال شده، هر چند درباره جزئیات این بخش اطلاعاتی در دست نیست.
برابوس که تخصص بسیار بالایی در زمینه استخراج اسب بخار دارد، این بار دست به تغییر خاصی در بخش پیشرانه VV7 GT نزده و موتور 2 لیتری آن مثل سابق توانایی تولید 227 اسب بخار قدرت و 387 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس هفت سرعته خودکار به سمت چرخهای جلو هدایت میشود. این کراساوور اسپرت با قیمت پایه 191,800 یوان (معادل 27,100 دلار) از جولای امسال به فروش خواهد رسید.
معرفی فیسلیفت کیا پیکانتو موضوع هشتمین و آخرین خبر انتخابی برای شما مخاطبین گرامی دیجیاتو است. نسل فعلی پیکانتو که در سرزمین مادری با نام Morning شناخته میشود، از سال 2017 روی خط تولید قرار دارد. حال پس از سه سال خودروساز کرهای تصمیم گرفته نسخه فیسلیفت آن را با نام Morning Urban رونمایی کند.
برخلاف رویه مرسوم بین کیا و هیوندای، تغییرات موجود در نسخه فیسلیفت خفیف بوده و به مواردی مثل بازنگری در جلوپنجره و اضافه شدن قطعه کرومی به قسمت میانی آن، چراغهای روشنایی در روز جدید، سپر اسپرت جدید با چراغهای مهشکن، گرافیک سهبعدی چراغهای عقب، سپر بازطراحی شده و رینگهای 16 اینچی زیبا محدود میشود.
در داخل کابین نیز بکارگیری نمایشگر 8 اینچی برای سیستم اینفوتینمنت، نصب نمایشگر 4.2 اینچی در پشت فرمان و سیستم تشخیص صدا از جمله ویژگیهای قابل ذکر Morning Urban هستند.
نیروبخش این نسخه موتور 1 لیتری سه سیلندر با 75 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور است. کیا میگوید Morning Urban با مصرف 6.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، کممصرفترین مدل حاضر در کلاس خود است. برای این هاچبک کوچک شهری قیمتی معادل 9,760 دلار تعیین شده است.