جهانپور: رکورد ۱۰۰ هزار نفری بهبودی کرونا شکست

باشگاه خبرنگاران جوان: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ویدیو کنفرانس خبری اظهار کرد: توصیه‌های بهداشتی همچنان به قوت خود باقی است و مردم کشور به ویژه در استان خوزستان نکات بهداشتی فردی را رعایت و از سفر‌ها و تردد‌های غیر ضروری پرهیز کنند تا همه اقدامات در ستاد ملی کرونا منجر به کنترل و مهاری بیماری شود.
هیچ مراسمی در روز قدس برگزار نمی شود

جهانپور ادامه داد: پس از 40 سال برای نخستین بار روز قدس برگزار نمی‌شود و روز قدس در مناطق سفید به شکل نماز جمعه خواهد بود و امسال ما روز قدس را به صورت مجازی خواهیم داشت و می‌توانیم به صورت مجازی برای اولین بار تظاهرات و به رژیم اشغالگر قدس و صهیونیسم اعتراض کنیم.
85 درصد مبتلایان جدید مربوط به بخش سرپایی است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار‌های کرونا اظهار کرد: 2 ماه پیش که می‌خواستیم از آمار سرپایی و بستری به تفکیک صحبت کنیم، 100 درصد موارد ارجاعی از بیمارستان‌ها بود، در هفته‌های آخر اسفند 95 درصد و در فروردین 90 درصد موراد مثبت شده کرونا ارجاعی از بیمارستان بود، همچنین آزمایش‌های روزانه کمتر از تعداد امروز بود و از 1500 آزمایش در روز به 15 هزار مورد رسیده ایم و اینکه عدد کلی نسبت به 2 هفته کمی افزایش پیدا کرده است، به معنای افزایش موارد مبتلایان نیست بلکه نشان از افزایش شناسایی شده است.

او ادامه داد: اگر روزی 90 درصد موارد مثبت کرونا ارجاعی از بیمارستان‌ها بود، اما امروز 15 درصد نمونه‌های مثبت کرونا ارجاعی از بیمارستان هاست و ما امروز کمترین موارد بستری در 2 ماه گذشته را داشتیم و 85 درصد موارد مثبت کرونا مربوط به بخش سرپایی بوده و تقریبا در همه استان‌ها رهگیری تماس‌ها با مبتلایان به جدیت پیگیری می‌شود و ما اکنون در وضعیتی هستیم که وقتی یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا می‌شود، بعد از قرنطینه از سایر اعضای خانواده فرد مبتلا آزمایش گرفته و این نمونه گیری از اطرافیان فرد مبتلا در 21 استان به نحو احسن انجام می‌شود و لذا ممکن است موارد مثبت ما به ظاهر بیش از 2 هفته اخیر باشد.
مردم سفر نروند، روند ابتلا به کرونا کاهشی خواهد بود

جهانپور گفت: شاهد آن هستیم که موارد بستری به شدت در حال کاهش است و امیدواریم موارد بستری با همین شیب کاهش پیدا کند و موارد فوتی هم نسبت به روز‌های پیک فوت بیماری کرونا یک سوم شده است و 30 درصد آن روزهاست و امیدواریم فوتی ها کاهش پیدا کند و اکنون اغلب فوتی‌ها کسانی هستند که 3 تا 5 هفته در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند لذا آمار فوتی با تاخیر بیشتر نسبت به مبتلایان کاهش پیدا خواهد کرد البته همه این‌ها منوط به این است که در ایام تعطیلات عید سعید فطر و 14 و 15 خرداد شاهد افزایش سفر‌های غیر ضروری نباشیم، باید توجه داشت برخی مردم در ایام عیدفطر رسوم خاصی دارند و امیدواریم رسوم سال قبل امسال برگزار نشود، اگر بتوانیم از این مرحله به صحت و سلامت عبور کنیم روند کاهش کرونا در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.
رکورد 100 هزار نفری بهبودیافتگان کرونا شکسته شد

جهانپور با بیان اینکه رکورد 100 هزار نفری بهبودی کرونا شکست، گفت: امروز از مرز 100 هزار نفر بهبودیافته کرونا عبور کردیم و 100 هزار و 564 بهبودیافته کرونا داریم و فارغ از عدد‌ها و تست‌های آزمایشگاهی آنچه مهم بوده این است که تخت‌های بیمارستان‌ها با ما صحبت می‌کند و آمار می‌دهد نیاز نیست سخنگوی وزارت بهداشت صحبت کند و آمار بدهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بسیج ملی کرونا و غربالگری‌های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تا به امروز در مرحله اول 78 میلیون و مرحله دوم 25 میلیون نفر غربالگری و بیش از 2 میلیون نفر مشکوک به کرونا شناسایی و در گام بعد از این تعداد 746 هزار نفر موارد مشکوک به کرونا تلقی شدند و از این تعداد 129 هزار و 341 نفر مبتلای قطعی در کشور بودند و 7 هزار و 249 نفر جان خود را از دست دادند.
در اغلب استان‌ها در آستانه کنترل بیماری کرونا هستیم

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وارد فاز مهار کرونا شده ایم؟ گفت: چند هفته است که در فاز مدیریت شده بیماری کرونا در سطح کلان و ملی قرار داریم و در برخی استان‌ها روند سینوسی هم ممکن است مشاهده کنیم، در استان خوزستان بین 7 تا 10 روز اخیر وضعیت مدیریت شده بیماری نداریم، با توجه به اینکه در استان‌های مختلف شاهد کاهش موارد فوت، ابتلا و بستری ناشی از کرونا هستیم، فاز مدیریت شده بیماری در اغلب استان‌ها حفظ شده است و می‌توانیم ادعا کنیم در اغلب استان‌ها در آستانه کنترل بیماری کرونا هستیم.

او ادامه داد: با توجه به فراز و نشیب‌ها در برخی استان‌ها، نمی‌توانیم واژه مهار کرونا را درباره همه کشور به کار ببریم، ولی اگر روند در روز‌های آتی ادامه داشته باشد و در استان خوزستان شاهد خروج از اپیدمی باشیم، می‌توانیم بگوییم وارد فاز کنترل بیماری شده و در آستانه کنترل هستیم و به سمت مهار بیماری حرکت می‌کنیم. اگر یک گام جلو برویم و چند استان با ثبات دیگر اضافه و خوزستان هم از طغیان بیماری کرونا خارج شود در فاز کنترل و آستانه مهار بیماری قرار می‌گیریم.
آمار شهدای سلامت 107 نفر است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تعداد شهدای سلامت گفت: کمیته ویژه‌ای موضوع شهدای سلامت را بررسی می‌کند و معیار‌هایی تعیین شده و بر اساس این معیار‌ها تعداد شهدای سلامت مشخص می‌شود و صرف پزشک یا پرستار بودن ممکن است با همه معیار‌ها منطبق نباشد. این‌که افراد درگیر کرونا باشند و در بسیج ملی حضور داشته باشند ممکن است یکی از معیار‌ها باشد، باید توجه داشت برخی از همکاران که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند ممکن است درگیر امر درمان بیماران کرونایی یا غیر کرونایی در ماه‌ها و سال‌های اخیر نبوده باشند.

او ادامه داد: آنچه رییس سازمان نظام پزشکی از شهدای سلامت احصا کرده تاکنون 107 نفر است و در نظر داشته باشید این 107 نفر شامل پزشکان، پرستاران، بهورزان، داروسازان، بهیاران، کارکنان و خدمه بیمارستان‌ها هستند باید توجه داشت نیرو‌های خدماتی بیمارستان‌ها و حتی نیرو‌های انتظامات که مواجه مستقیم با بیماران داشتند و کارد پزشکی به آنها اتلاق نمی‌شود، در این 107 نفر احصا شده اند و به نظر می‌رسد عدد‌ها با واقعیت‌ها منطبق است و مبتلایان قطعی به کرونا طبق گزارش سازمان نظام پزشکی بیش از 790 نفر در تمام رده‌ها و مشاغل نظام سلامت بوده است.
سرانجام قرارداد پرستاران 89 روزه

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت استخدام قرارداد پرستاران 89 روزه، گفت: زمانی قرار شد پرستارانی که اشتغال نداشتند، در قالب قرارداد‌های 89 روزه به کار گرفته شوند. این قرارداد‌ها کاملا قانونی است، اما به لحاظ حقوقی هیچ الزامی برای تمدید آن وجود ندارد و پس از اتمام 89 روز طرفین می‌توانند دیگر با یکدیگر همکاری نکنند البته با دستور وزیر بهداشت و شخص رئیس جمهور با توجه به اضافه شدن این عزیزان به گروه‌های درمانی قرار شد در صورتی که مجوز استخدامی صادر شود، اولویت با این افرادی باشد که به شکل 89 روزه در بحران کرونا مشغول به کار شدند.

وی افزود: اینکه این قرارداد‌ها تمدید شود در حدود اختیارات وزارت بهداشت نیست و نیازمند مجوز‌های خود از مراجع مربوطه است. هیچ کس در قرارداد 89 روزه اخراج نمی‌شود، این قرارداد تعامل طرفین برای انجام کار در 89 روز است و در صورتی که شرایط برای ادامه همکاری وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت. پس از صدور مجوز استخدامی این عزیزان جذب خواهند شد، اما هیچکس قول خاصی به فرد خاصی‌ نمی‌تواند بدهد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا از میان پرستاران 89 روزه شهید خدمت وجود دارد یا خیر، بیان کرد: بنده فعلا موردی از همکاران 89 روزه در شهدای خدمت مشاهده نکرده‌ام و نیازمند تحقیق بیشتر است تا در جلسات بعدی اعلام کنم.
منطقی برای اجرای طرح ترافیکی نمی بینیم

جهانپور درباره اصرار شهرداری تهران برای اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: ما نمی‌دانیم منطق دوستان برای برقراری مجدد ترافیک چیست، باید توجه داشت کشور در وضعیت عادی نیست و تهران هم وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های گذشته داشته است و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد چه برسد که وضع سبز یا عادی اتلاق کنیم و قاعدتا اولویت ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی بوده و ترافیک و آلودگی هوا اولویت ما نیست و منطق موضوع برای ما روشن نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: نظر وزیربهداشت به صراحت این است که تا اطلاع ثانوی اجرای طرح ترافیک در هیچ کدام از شهر‌های بزرگ منطقی نیست و قطعا با آن مخالف هستیم و بر اساس شرایط، ارزیابی ریسک و خطر نه تنها اجرای طرح ترافیک به پیشگیری از انتقال کرونا نمی‌کند بلکه با سوق دادن مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ممکن است مشکلاتی به ویژه در شهر تهران در هفته‌های بعد ایجاد کند لذا نظر وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ترافیک مشخص و صریح اعلام شده است و همچنان با اجرای طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی مخالف هستیم.
سامانه 4030 تا چه زمانی فعال است؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره ادامه فعالیت سامانه 4030 بیان کرد: فعلا سامانه 4030 در مرحله دوم غربالگری کرونا به کار خود ادامه می‌دهد البته تلاش ما این است که مردم را به سمت ثبت نام و خوداظهاری مجدد در سامانه salamat.gov.ir ببریم، سامانه 1666 بیمه سلامت هم همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

او ادامه داد: زمانی که بار و ترافیک تماس‌ها کاهش پیدا کند و مشکلات و ترافیک برای سامانه 190 رفع شده باشد و تعداد افراد نیازمند به مشاوره به شرایط عادی قبل از اسفند ماه برسد، آن زمان سامانه 190 می‌تواند جایگزین شود و در مورد ادامه همکاری 4030 هم می‌توان در آینده تصمیم گیری کرد، ممکن است سامانه 4030 به حوزه خود بازگردد یا ماموریت جدید برای این سامانه تعریف شود و تا زمانی که تعداد تماس‌ها به پیش از وضعیت عادی قبل از بسیج ملی مقابله با کرونا بازنگردد، 4030 به کار خود ادامه می‌دهد.
هیچ منطقه سبز یا بی خطر کرونا در ایران نداریم

جهانپور با اشاره به افزایش تعداد مناطق سفید گفت: تعداد مناطق سفید کرونا به 218 مورد رسیده است و اپلیکیشن ماسک اطلاعات به روز و با دقتی درباره وضعیت مناطق مختلف از روی نقشه اعلام می‌کند و مردم می‌توانند درباره محل زندگی یا کار خود اطلاعات به روزی دریافت کنند و اکنون بیش از 218 شهرستان با وضعیت سفید کرونا داریم و هیچ جای کشور منطقه سبز یا بدون خطر کرونا نداریم و ما از منطقه سفید صحبت می‌کنیم و برخی مناطق همچنان در وضعیت زرد و قرمز هستند که تعداد آن‌ها هر چند روز یک بار کم می‌شود و امیدواریم این روند حفظ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نگرانی خود را از تعطیلات و سفر‌ها در ایام عید سعید فطر و 15 خرداد اعلام می‌کنیم و امیدواریم نکات بهداشتی و پرهیز از سفر و تردد‌های غیرضروری رعایت شود و اگر مثل نوروز در ایام عید سعید فطر مراسم‌های مرسوم برگزار نشود روند رو به افزایش مناطق سفید را در روز‌ها و هفته‌های بعد شاهد خواهیم بود و هیچ جای دنیا وضعیت سبز ندارد و ایران هم هیچ منطقه سبزی ندارد، اما یک ماه پیش در کشور منطقه سفید نداشتیم، اما امروز بیش از 218 منطقه سفید داریم و امیدواریم در آینده از ماطق سبز گزارش دهیم.

جهانپور درباره ضعیف شدن ویروس کرونا بیان کرد: ضعیف شدن ویروس هنوز تایید نشده است و اینکه شاهد کاهش موارد ابتلا در کشور‌های مختلف از جمله ایران هستیم به معنای ضعیف شدن ویروس نیست هر چند درباره پاساژ و جهش‌های ویروس صحبت شده است، اما هیچ کدام نشان نمی‌دهد که رفتار ویروس تغییر کرده، کمتر تهاجمی یا ضعیف شده است و اظهارات ضد و نقیض است و امیدواریم این اتفاق بیفتد و اکنون نمی‌توان مبتنی بر مدارک و شواهد از ضعیف شدن ویروس صحبت کرد و کاماکان از بین مبتلایان بیماری با وجود کاهش موارد و اعمال محدودیت‌ها ما روزانه بین 50 تا 70 نفر را از دست می‌دهیم و باید منتظر ماند و در هفته‌ها و ماه‌های آینده درباره رفتار ویروس صحبت کرد.
تصمیمی برای بازگشایی رواق های حرم امام رضا و حضرت معصومه نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص بازگشایی بقاع متبرکه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اگر ارزیابی ریسک مجددی نداشته باشیم بقاع متبرکه پس از عید فطر در حد بازگشایی صحن‌ها باز خواهند شد و افراد به صورت عبوری حضور خواهند یافت و سلامی می‌دهند. درمورد رواق‌ها به ویژه در حرم امان رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (ع) که زائرین بیشتری به آنجا می‌روند فعلا تا اطلاع ثانوی تصمیمی برای بازگشایی وجود ندارد. موضوع بازگشایی رواق بستگی دارد ببینیم وضعیت ریسک پس از 17 خرداد به چه شکل خواهد بود.
اخراج یک پزشک از هواپیما رفتار غیرحرفه ای است

او درباره موضوع اخراج یکی از کادر درمان از یک پرواز توسط یک شرکت هواپیمایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: دوستان ما در وزارات راه و شهرسازی هنوز موردی را به وزارت بهداشت اعلام نکردند. شخص وزیر بهداشت هم گزارش این موضوع را خواسته اند و ما پیگیر آن هستیم. این اقدام و حتی رفتار‌های بعد از آن توسط یک شرکت هواپیمایی داخلی نیز بسیار غیر حرفه‌ای است؛ به نظر می‌رسد تازه تاسیس بودن و کم بودن تجربه افراد که درگیر در موضوع هستند در این رخداد بی اثر نباشد. این نوع برخورد‌ها با مردم اصلا مناسب نیست و به می‌رسد این شرکت باید آموزش رفتار سالم و رفتار رسانه‌ای صحیح را ببینند.
ابتلای مجدد بهبودیافتگان آری یا خیر؟

وی درباه احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا تصریح کرد: در این مورد هم نمی‌توان قطعی صحبت کرد. اینکه آیا قطعا هر فرد مبتلا به بیماری مجددا مبتلا نخواهد شد نمی‌شود اظهار نظر کرد، ولی قطعا با اطلاعات امروز می‌توان گفت اکثر افرادی که به ویروس مبتلا شوند و آنتی‌بادی آن‌ها از سطح قابل قبولی بیشتر باشد به نظر می‌آید که موقتا ابتلای مجدد به بیماری نخواهند داشت. اینکه این عدم ابتلا برای چه مدتی باقی می‌ماند هنوز مشخص نیست و شواهد علمی قطعی برای آن وجود ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان