محصول ناهماهنگی در مدیریت «کرونا»؛ سفرهای پرخطر اوج گرفت

ماجراجویی درجاده چالوس

استدلال معاون وزیر بهداشت برای خانه‌نشینی در عید فطر

با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا همچنان در جهان و ایران ادامه دارد اما اغلب گردشگران داخلی بیشتر از این نتوانستند به شعار «در خانه می‌مانیم» پایبند بمانند و از آستانه آغاز تعطیلات به مناسبت عید فطر راهی سفر شدند. خبرهای مربوط به ترافیک‌های جاده‌ای مهر تاییدی بر این امر است. زیرا براساس اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از شامگاه روز چهارشنبه جاده‌هایی که به مقاصد جذاب برای گردشگری منتهی می‌شوند دارای ترافیک سنگین و نیمه سنگین بوده‌اند. همانند تجربیات مربوط به تعطیلاتی که در گذشته در کشور بوده مقصد سفر اغلب گردشگران داخلی شهرهای گیلان و مازندران است که همین امر نیز موجب ایجاد ترافیک‌های سنگین در جاده‌های منتهی به این شهرها شده است. به‌گونه‌ای‌که جاده کندوان از ساعت 12 جمعه دوم خرداد از سمت چالوس به طرف کرج بسته شد و از ساعت 14 از طرف کرج به سمت شمال نیز یک‌طرفه شد.

در واقع در گذشته در دوران تعطیلات عید نوروز و تعطیلات موردی مناسب سفر شاهد چنین ترافیکی در جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی بوده‌ایم. این امر همیشه در تعطیلات عادی رخ می‌داد در صورتی که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که تعطیلی عید فطر امسال یک تعطیلی عادی نیست. زیرا تک‌تک شهروندان ایرانی در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و حتی توصیه اکید بر سفر نرفتن توریست‌های داخلی دارند.

با این حال مسوولان حوزه گردشگری در دولت متفاوت از توصیه و هشدار مقامات بهداشتی و ستاد مبارزه با کرونا از هماهنگی و آمادگی کامل همه مراکز اقامتی و خدمات گردشگری در تک تک استان‌ها خبر داده‌اند که همین اطلاعات نشان می‌دهد که هیچ محدودیت و مانعی برای سفر در تعطیلات عید فطر وجود ندارد.

در واقع نه ممنوعیت‌های تردد بین استانی و نه حتی تعطیلی مراکز اقامتی شبیه آنچه در عید اجرا شد وجود ندارد بنابراین زمانی که در تعطیلات عید نوروز اعلام شد که هیچ‌یک از مراکز اقامتی در استان‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند مسافران حتی اگر با هر ترفندی می‌توانستند ممنوعیت تردد را پشت‌سر گذاشته و سفر کنند چون جایی برای سکونت وجود نداشت از سفر منصرف می‌شدند. در واقع چنین حجمی از سفر به سمت شهرهای شمالی حاکی از آن است که گویا قرنطینه به پایان رسیده و مردم نسبت به شیوع ویروس کرونا بی اعتنا شده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز چهارشنبه ‌عنوان کرد: تمامی مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، واحدهای پذیرایی و گردشگری در سراسر کشور برای شروع فعالیت دوباره خود در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند، بنابراین همه تاسیسات گردشگری که وزارت بهداشت وضعیت آنها را سفید اعلام کرده است آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به مسافران احتمالی در تعطیلات عید فطر را دارند. علاوه بر آن در سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صحبت از گردشگری هوشمندانه، مسوولانه و حرفه‌ای شده است. در همین راستا ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که در طول این مدت همه پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که در ابعاد جهانی مطرح شد را در کشور به همه تاسیسات گردشگری ابلاغ کرده‌ایم. تمامی این امور حاکی از آن است که همه عرضه‌کنندگان خدمات سفر آماده ارائه خدمات به گردشگران داخلی هستند. با این حال ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: سفر به مناطق سفید کرونایی هم خطرناک است. اصلی ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است بنابراین از همه هموطنان خواهش می‌کنم که به سفرهای غیرضروری نروند. زیرا سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهرها به خطر بیفتند.

همچنین علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز عنوان کرد: انجام سفرهای جدید خطر ابتلای جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است. رعایت بهداشت و همراهی خوب مردم سبب کاهش ابتلا به کرونا در تهران با یک شیب ملایم شده است و از پایتخت نشینان می‌خواهیم، همچنان این همراهی را ادامه دهند و از انجام سفر در تعطیلات اخیر بپرهیزند.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد، درحال‌حاضر وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در دو شهر شمالی گیلان و مازندران چندان هم مطلوب نیست زیرا براساس اعلام استاندارهای این دو استان تنها سه شهرستان استان گیلان در وضعیت سفید قرار دارند و مابقی در شرایط زرد هستند. همچنین نه‌تنها هیچ‌کدام از 22 شهرستان استان مازندران درشرایط سفید نیستند بلکه دو شهرستان آن نیز در محدوده قرمز کرونایی قرار گرفته است.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: هدف اصلی وزارت گردشگری ازسرگیری کسب‌وکارهای فعال در بازار گرد شگری است که در کنار آن سلامت مردم را نیز در نظر گرفته‌ایم بنابراین برای اینکه بتوانیم همزمان روی هردوی این امور تمرکز کنیم اعلام کرده‌ایم گردشگران داخلی سفر کنند اما با رعایت پروتکل سفر هوشمند تا با این روش هم فعالان گردشگری کسب درآمد کنند و هم علاقه‌مندان با سلامتی کاملا به سفر بروند.

وی افزود: از دو هفته گذشته و قبل از عید فطر مردم از قرنطینه خارج شده و سفرهای یک‌روزه می‌روند و ما به‌عنوان وزارت گردشگری وظیفه سفر مردم و تامین و ارائه خدمات ایمنی به آنها را به عهده داریم بنابراین برای جلوگیری از دلالانی که مراکز اقامتی و تفریحی را با نرخ‌های بالا و بهداشت پایین در اختیار گردشگران قرار می‌دهند اعلام کردیم با رعایت پروتکل هوشمند سفر صورت پذیرد. همچنین در شرایط کنونی ما به‌عنوان متولیان حوزه گردشگری باید معیشت فعالان این حوزه را نیز به همراه سلامت گردشگران داخلی همزمان حرکت دهیم. زیرا در غیر این صورت بحران سلامت فعلی را به سمت بحران اقتصادی و اجتماعی هدایت کرده و اغلب کسب‌وکارهای بازار گردشگری را از دست خواهیم داد. زیرا اغلب فعالان این حوزه درهمین چند ماه شیوع ویروس کرونا از نظر معیشتی آسیب‌های جدی خورده‌اند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: با وجود اینکه شرایط فعالان حوزه گردشگری طور دیگری ایجاب می‌کرد با این حال وزارتخانه گردشگری همسو با شعار «درخانه می‌مانیم» حرکت کرد. در صورتی که مصوبه‌ای از سوی دولت و ستاد مبارزه با کرونا مبتنی بر تعطیلی مراکز گردشگری وجود نداشت.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان