عمر و میزان شارژدهی باتری فاکتورهایی هستند که در رابطه با لوازم الکترونیکی مورد توجه قرار میگیرند. با توجه به گسترش استفاده از پیشرانههای تمام الکتریکی در وسایل نقلیه، این دو فاکتور وارد حوزه خودرو نیز شده و خریداران مدلهای برقی بسیار به آن اهمیت میدهند.
این امر اصلا هم بیدلیل نیست، زیرا از یک سو بخش اعظمی از قیمت یک خودروی برقی به باتری آن وابسته است و در صورت افت زودهنگام کارایی باتری هزینه زیادی به مالکین تحمیل میشود؛ از سوی دیگر هنوز تعداد ایستگاههای شارژ بسیار کمتر از پمپ بنزینها است و دارندگان خودروهای الکتریکی نمیتوانند با خیالی راحت به همه جا سفر کنند. مسافت قابل پیمایش محدودتر هم مشکل را دوچندان میکند.
در حال حاضر پیشرفتهای خوبی در رابطه با دامنه حرکتی خودروهای الکتریکی حاصل شده و برخی از مدلهای ساخت تسلا قادر هستند با یک بار شارژ بیش از 600 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارند. درباره عمر باتری نیز این شرکت سخت مشغول تحقیق بوده و میخواهد پکی با عمر بیش از یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) توسعه دهد.
اما آنطور که رویترز از صحبتهای داگ پارکس (Doug Parks) معاون ارشد جنرال موتورز نقل کرده، این شرکت تقریبا به تکنولوژیهای لازم برای تولید باتری با عمر یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) دست یافته است.
اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید پذیرفت پیشرفت شگرفی در زمینه ساخت باتری رخ داده و یکی از نقاط ضعف مدلهای برقی بهطور کامل برطرف شده است. چنانچه میانگین مسافت قابل پیمایش سالانه وسایل نقلیه را 25 هزار کیلومتر در نظر بگیریم، در این صورت باتری ابداعی جنرال موتورز نزدیک به 40 سال دوام خواهد آورد که این رقم بسیار فراتر از عمر متوسط خودروها است.
پس از عبور کارکرد باتری از یک میلیون مایل تخمین زده میشود که بین 20 الی 30 درصد از ظرفیت آن کاهش پیدا کند. در این حالت میتوان بهجای بازیافت، کاربردهای ثانویهای برای باتری متصور شد و در مکانهایی که نیاز به سیستم ذخیره انرژی دارند، از باتریهای از رده خارج خودروها استفاده کرد.
هنوز مشخص نیست باتری پیشرفته جنرال موتورز چه زمانی به مرحله تولید خواهد رسید. پیشتر این شرکت با رونمایی از باتری اولتیومی سر و صدای زیادی برپا کرده بود. به گفته جنرال موتورز در باتری اولتیومی امکان ذخیرهسازی انرژی الکتریکی تا 200 کیلووات ساعت وجود دارد و در صورت تجهیز یک سدان فولسایز به باتری مشابه، مسافت قابل پیمایش آن در حدود 640 کیلومتر خواهد بود.
شایان ذکر است چندی قبل سامسونگ هم از ساخت پروتوتایپ باتری جامد برای خودروهای الکتریکی خبر داده بود. این شرکت کرهای ادعا میکند باتری ابداعیاش چرخه عمری برابر با 1000 بار شارژ داشته و برد حرکتی اتومبیلها را به 800 کیلومتر میرساند.