ماهان شبکه ایرانیان

چطور برای دریافت خسارت لوازم برقی اقدام کنیم؟

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از مرداد ماه سال 1391 قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید بیمه شوند؛ اما مساله ‌مورد توجه پیگیری‌هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می‌شود یا خیر؟

در حال حاضر 35 میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود 3.5 میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند.

هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آن‌ها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.

با وجود این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کرده‌اند ولی تقریبا هیچ اطلاع‌ رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بیشماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این‌ که بیمه دقیقا چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر که همگی بی ‌پاسخ مانده است.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده 12 قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

چطور برای دریافت خسارت اقدام کنیم؟

براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، 45 روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال 1391 بیمه دانا و در سالهای 1392 و 1393 بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال 1394 نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شد. همچنین در سال 1396 و 1397 بیمه دی و سال 1398 بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.

مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود.

چقدر خسارت به افراد تعلق می‌گیرد؟

طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر 121 میلیون و 280 هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و 169 میلیون ریال،، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و 548 میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر سه میلیارد و 32 میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر سه میلیارد و 221 میلیون و 500 هزار ریال تعلق می‌گیرد.

چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (2عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (2 مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

هم‌چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا 15 روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان