فرشته نجات BOSCH؛ ۲۵ سال نجات جان انسان ها با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

شرکت بزرگ آلمانی بوش در تاریخ ۱۹ ماه می ۲۵ سالگی فن‌آوری ابداعی خود موسوم به کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) را جشن می‌گیرد. این فن‌آوری اولین بار در مدل مرسدس بنز S کلاس سال ۱۹۹۵ استفاده شد.

فرشته نجات BOSCH؛ 25 سال نجات جان انسان ها با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

شرکت بزرگ آلمانی بوش در تاریخ 19 ماه می 25 سالگی فن‌آوری ابداعی خود موسوم به کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) را جشن می‌گیرد. این فن‌آوری اولین بار در مدل مرسدس بنز S کلاس سال 1995 استفاده شد.

بوش ادعا می‌کند که این فن‌آوری انقلابی تا به امروز جان بیش از 15 هزار نفر را در تصادفات نجات داده است و همچنین از آسیب‌های انسانی احتمالی در تصادفات تا 500 هزار نفر جلوگیری کرده است.

از سال 1995 میلادی بوش به طور دائم بر روی این فن‌آوری کار کرده و آن را ارتقا داده است و بیش از 250 میلیون سیستم کنترل پایداری تولید کرده است.

کنترل پایداری (ESP) لایه سومی برای فن‌آوری‌ها موجود یعنی سیستم ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (TC) است. سیستم کنترل پایداری با همکاری سیستم‌های موجود و به‌لطف سنسورهای اضافی می‌تواند بر عملکرد پدال گاز و ترمز کنترل داشته باشد تا از لیز خوردن خودرو بر سر پیچ و احتمال چرخیدن آن جلوگیری کند.

هارلد کروگر عضو هیئت مدیره شرکت بوش در رابطه با 25 سالگی این فن آوری می‌گوید:

ارتقا عملکرد کنترل پایداری یکی از اهداف بزرگ شرکت بوش در این سال‌ها بوده تا به کمک آن احتمال مرگ حتمی در تصادفات را به صفر برسانیم. ESP دقیقا جمله معروف شرکت بوش یعنی "ساخته شده برای زندگی" را معنا می‌کند.

کنترل پایداری

طبق اطلاعات شرکت بوش بیش از 82 درصد خودروهای به فروش رسیده در سال گذشته میلادی مجهز به سیستم کنترل پایداری (ESP) بوده‌اند. این رقم در سال 2017 میلادی در حدود 64 درصد بوده است.

نصب سیستم کنترل پایداری در کشورهای مختلفی همچون استرالیا، ژاپن، آمریکا، کانادا، نیوزلند و... در خودروهای سبک شهری به صورت اجباری درآمده است. طبق اعلام شرکت بوش سه گانه کمربند ایمنی سه نقطه ای، ایربگ و کنترل پایداری (ESP) مهم ترین دست‌آوردهای بشر برای افزایش ایمنی وسایل نقلیه هستند.

نکته غم انگیز ماجرا اما عدم اجباری بودن این سیستم مهم و حیاتی در صنعت خودروسازی داخلی ما است که هر ساله خسارت های جانی و مالی فراتر از تصور را به کشور ما وارد می کند و تا به امروز هیچ گونه تلاشی برای تحقق این امر صورت نپذیرفته است.

هرچند قرار بود در قالب استاندارد های 85 گانه، اجباری شدن نصب ESP نیز در خودروهای تولیدی کشور الزامی شود، اما در عمل شاهد به تعویق افتادن نصب این ابزار حیاتی هستیم که می تواند اساسا از وقوع بسیاری از تلفات پیشگیری کند.

Anton van Zanten یکی از مهندسان ارشد بوش که در قالبی تیم 25 نفره موفق به طراحی و توسعه سیستم ئی اس پی شدند.

ESP چگونه کار می کند؟

ESP یا سیستم پایداری الکترونیکی، در واقع مکانیزمی الکتروهیدرولیکی برای فعال سازی هوشمند ترمز در چرخ های مختلف است. به عبارت دیگر این سیستم می تواند بسته به شرایط خودرو، ترمز یک یا چند چرخ را به شکل مستقل از سایر چرخ ها فعال نماید تا از وقوع حادثه و از دست رفتن کنترل خودرو پیشگیری شود.

وجود ESP باعث می شود که پدیده های بیش فرمانی (چرخش خودرو به دور خود) یا کم فرمانی (خارج شدن از دایره پیچ در اثر سرعت زیاد حرکت) تقریبا به طور کامل رفع شود و ایمنی خودرو در گذر از جاده های لغزنده در شرایط آب و هوایی مختلف اعم از خیس بودن مسیر یا یخ زدگی مسیر) به شکل فوق العاده ای افزایش یابد.

مرسدس بنز S600 در سال 1995 به صورت استاندارد با سامانه ESP عرضه شد.

براساس یک براورد اولیه، ESP می تواند به راحتی از وقوع 40 درصد از تصادفات مرگبار پیشگیری کند و ناگفته پیداست که با توجه به شرایط ایمنی اسفبار بدنه خودروهای داخلی، وجود چنین سیستمی تا چه حد می تواند در کاهش آمار تلفات رانندگی راهگشا باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان