ایرادات خصوصی‌سازی در ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمیدرضا فولادگر با اشاره به تدوین و ارائه سه گزارش نظارتی این کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس گفت: آسیب‌شناسی اجرای اصل 44، راه‌های تحقق شعار سال درباره جهش تولید و آثار اقتصادی ناشی از کرونا گزارش‌های تدوین شده، این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه این گزارش‌ها متاسفانه به دلیل کمبود زمان به صورت فشرده در صحن قرائت شد، افزود: گزارش آسیب‌شناسی اجرای اصل 44 باید در اسفند ماه ارائه می‌شد که با شیوع کرونا به امسال موکول شد.

نماینده مردم اصفهان در دور دهم مجلس افزود: ما اجرای اصل 44 را در سه دوره مجلس و بعد از اصلاح این اصل و تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید طی 12 سال گذشته و همچنین خلاصه گزارش‌های آسیب‌شناسی گذشته را مورد بررسی قرار داده و گزارشی را تدوین کردیم.

فولادگر تاکید کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم اگر گزارش این آسیب‌شناسی‌ها همان زمان به دستگاه‌های اجرایی ارائه و در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار می‌گرفت و به عنوان یک مطالبه هم در مجلس به آن توجه می‌شد، مطمئنا اکنون شاهد اجرای بسیار بهتر اصل 44 قانون اساسی در کشور بودیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس تصریح کرد: برای اجرای اصل 44 در کشور حرکت‌های خوبی آغاز شد اما متاسفانه اولویت‌ها به سمت نگاه درآمدی به این اصل، رد دیون و ورود شرکت‌های شبه دولتی پیش رفت و در نتیجه شرکت‌های خصوصی کمی وارد معاملات شده و ساختارها کمتر اصلاح شدند و براین اساس بسیاری از بنگاه‌های واگذار شده، دچار مشکل شدند.

اشکال در روش قیمت‌گذاری و عدم تعهد بعد از واگذاری‌ ایراد خصوصی‌سازی

وی اظهار کرد: بعد از اصلاحات اصل 44 قانون اساسی، روش رد دیون اصلاح شد و بخش خصوصی حقیقی به میدان آمد.

فولادگر با اشاره به انتقاد نسبت به یک چند شرکت واگذار شده اخیر گفت: اشکال در روش قیمت‌گذاری، عدم اجرای درست اهلیت در آیین‌نامه‌ها و همچنین عدم تعهد بعد از واگذاری‌ها از ایرادات اساسی بود که ما پیشنهادات اصلاحی خود را در این مورد طی گزارشی به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردیم.

نماینده مردم اصفهان در دور دهم مجلس افزود: گزارش دوم درباره راه‌های تحقق جهش تولید بود که ما ابتدا مفاهیم و الزامات آن را در حوزه‌های افزایش استفاده از ظرفیت‌های کشور در زمینه تولیدی، خدماتی، نرم افزاری، نیروی انسانی، شرکت‌های دانش بنیان، نیروهای جوان، ساختارها، سیاست‌ها و جمعیت کشور تعریف و اعلام کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس تاکید کرد: در قسمت سخت‌افزاری به صورت بخش به بخش اعلام کردیم کجا باید جهش تولید اتفاق بیافتد مانند معدن و صنایع معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی، مسکن و ساختمان، گردشگری، حمل و نقل و ...، همچنین یک سری اولویت‌ها را مشخص کردیم.

 وی با اشاره به تلاش‌های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برای بررسی آثار کرونا بر اقتصاد کشور گفت: ما وضعیت اقتصادی کل دنیا و ایران بعد از کرونا را آسیب‌شناسی کرده و اقدامات انجام شده دولتمردان در دنیا را با امکانات داخلی کشور خود مقایسه و انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان