آگهی جنجالی
اعتراض گسترده به نژادپرستانه بودن آگهی نسل جدید گلف، کارخانه فولکسواگن را ناچار به عذرخواهی کرد. آگهی ده ثانیهای که در صفحه اینستاگرام فولکسواگن منتشر شده بود، دست بزرگ زنی را نشان میداد که با خنده مردی را مانند عروسک بازی میدهد.
این دست سپس مرد را از یک مدل گلف دور کرده و به داخل یک رستوران فرانسوی پرتاب میکند که نامش "پتی کولون" است که به فارسی "کشورگشای کوچولو" ترجمه میشود.
حقههای تصویری شبیه به این در شبکههای اجتماعی زیاد دیده میشود، اما معترضان معتقدند سفید بودن پوست دست و سیاهپوست بودن مرد، برتری نژادی سفیدپوستان را به بیننده القا میکند.
پس از این ویدیو عبارت "نسل جدید گلف" حرف به حرف روی صفحه ظاهر میشود. معترضان میگویند این حروف به ترتیبی ظاهر میشود که ابتدا کلمهای دیگر را نمایش میدهد؛ کلمهای که برای خطاب قرار دادن سیاهپوستان از آن استفاده میشد و به کار بردن آن بسیار توهینآمیز است.
منتقدان میگویند آگهی فولکسواگن برتری نژاد سفیدپوستان را به بیننده القا میکند
فولکسواگن ابتدا در برابر اعتراضها مقاومت کرد و گفت: نژاد کسانی که در ویدیو هستند ربطی به مضمون آن ندارد. اما با بالاگرفتن اعتراضها، مدیران فولکسواگن در شبکههای اجتماعی از مردم عذرخواهی کردند.
الکه هایتمولر، مدیر برابری نژادی در فولکسواگن و یورگن استاکمان، مدیر بازاریابی این شرکت در بیانیه خود گفتهاند: "ما خشم مردم را درک میکنیم و [این آگهی]برای خود ما هم تکاندهنده بود. این ویدیو توهینی به همه دستاوردهای جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان است. این [آگهی]توهینی به همه انسانهای نجیب است. "
ویدیو بخشی از مجموعهای است که قرار بود در پسزمینه داستانی عاشقانه بین یک زن سفیدپوست و مردی با پوست تیره، نسل جدید گلف را تبلیغ کند. مثلا در ویدیویی زن با گذاشتن پاکتی زیر برفپاککن مرد را گول میزند که انگار جریمه شده است، در حالی که نامهای عاشقانه در پاکت است.
یک سخنگوی فولکسواگن به خبرگزاری رویترز گفته است که معمولا آگهیها را آژانسهای تبلیغاتی در خارج از کارخانه میسازند. او همچنین گفته که کارخانه در حال تحقیق است تا ببیندکجا اشتباه شده و نتایج این تحقیق را به طور عمومی منتشر خواهد کرد.
موسسه گلوبالدیتا پیشبینی کرده امسال حدود 74 میلیون دستگاه خودرو در جهان فروخته شود
ماه سخت
آمار گردآوری شده توسط یک موسسه تحقیقاتی نشان میدهد که فروش خودرو در جهان در اوج شیوع ویروس کرونا نسبت به پارسال تقریبا نصف شد.
موسسه گلوبالدیتا میگوید در ماه آوریل امسال در جهان سه میلیون و هشتصد هزار دستگاه ماشین فروخته شده که 47/5 درصد از فروش در ماه آوریل سال 2019 کمتر است.
بیشترین کاهش در آمریکای جنوبی و اروپا بوده است. فروش در آمریکای جنوبی اندکی بیشتر از 80 هزار دستگاه بود که 78 درصد از پارسال کمتر است و در اروپا حدود 426 هزار دستگاه ماشین فروخته شد که 76 درصد کمتر از سال گذشته است.
گلوبالدیتا میگوید ماه آوریل بدترین ماه سال برای صنعت خودرو بوده و پس از باز شدن بازار چین و پایان خانهنشینی در بازارهای بزرگ دیگر نظیر آمریکا و اروپا، فروش خودرو افزایش خواهد یافت. به گفته این موسسه کرونا باعث شده مردم در استفاده از تاکسی و اجاره خودرو تردید کنند و همین ممکن است به فروش بیشتر ماشین کمک کند.
با این حال گلوبالدیتا میگوید صنعت خودرو برای عبور از بحران نیاز به کمک دولتی دارد و حتی در صورت اجرای سیاستهایی برای تشویق مردم به خرید خودرو، فروش امسال حدود 74 میلیون دستگاه خواهد بود که نزدیک به 18 درصد از پارسال کمتر است.
ساخت هر مدل مینیاتوری رولزرویس کالینان تا 450 ساعت طول میکشد
رولز رویس مینیاتوری
رولز رویس هفته گذشته یک مدل مینیاتوری از شاسیبلند خود، کالینان را به بازار عرضه کرد. این مدل که در ابعاد یک به هشت ساخته شده با جزییاتی مشابه با مدل اصلی تولید میشود. رولزرویس میگوید ساخت هر ماشین تا 450 ساعت، تقریبا نصف زمان ساخت ماشین در ابعاد واقعی طول میکشد.
هر مدل از هزار قطعه تشکیل شده که جنس اکثر آنها مشابه با قطعاتی است که در کالینان اصلی به کار برده میشود. با باز شدن درها، چراغهای داخل ماشین روشن میشود و چراغهای جلو و عقب ماشین را هم میتوان با سیستم کنترل از راه دور روشن و خاموش کرد.
جنس بسیاری از قطعات رولزرویس مینیاتوری با مدل اصلی مشترک است
طول کالینان مینیاتوری 66 سانتیمتر و عرضش 22/8 سانتیمتر است و ماشین در ویترینی شیشهای به طول یک متر به مشتری تحویل داده میشود. خریداران 40 هزار انتخاب برای رنگ ماشین دارند و اگر رنگ مورد علاقه خود را پیدا نکنند، رولزرویس رنگ دلخواه آنها را برایشان میسازد.
اضافه کردن امکانات سفارشی به رنگ محدود نمیشود. مشتری میتواند طرح داشبورد، جنس چوب، تودوزی و دیگر امکانات ماشین را هم با سلیقه خود تعیین کند.
کسانی که از رولزرویس مدل اصلی کالینان را خریده باشند هم میتوانند مدلی کاملا شبیه به ماشین خود سفارش دهند و تزیینات داخل اتاق تا حتی دوختهای تودوزی هم شبیه به ماشین اصلی خواهد بود.
رولزرویس میگوید قیمت پایه هر مدل مینیاتوری کالینان بدون امکانات سفارشی حدود هفده هزار دلار است.
تحقیقات ولوو نشان داده رانندگان درباره خطر رانندگی با سرعت زیاد اطلاع کافی ندارند
آرام برانید
ولوو اعلام کرده برای کاهش خطر مرگ هنگام تصادف، از این به بعد سرعت ماشینهایش را به 180 کیلومتر در ساعت محدود خواهد کرد. محدود کردن سرعت، بخشی از برنامه مفصلتر ولوو برای کمک به رساندن تعداد تلفات ناشی از تصادف به صفر است. حداکثر سرعت برخی مدلهای این کارخانه در حال حاضر به 250 کیلومتر در ساعت میرسد.
ولوو همچنین سیستم تازهای به ماشینهایش اضافه خواهد کرد که به راننده اجازه میدهد برای سرعت ماشین محدودیت تعیین کند. مالک ماشین میتواند حداکثر سرعت را بین 50 تا 180 کیلومتر در ساعت تعیین کند. در این صورت اگر جوانان یا رانندگان کمتجربه ماشین را برانند در خطر کمتری خواهند بود.
مالین اکهولم، مدیر بخش ایمنی ولوو میگوید حداکثر سرعت تعیین شده از حداکثر سرعت قانونی در همه کشورها بیشتر است. به گفته او گرچه 180 کیلومتر هنوز هم سرعت بالایی است، اما به هر حال یک محدودیت است و ولوو با این کار میخواهد توجه جامعه را به خطر سرعت بالا جلب کند.
ولوو میگوید تحقیقاتش نشان داده که رانندگان درباره خطرات رانندگی با سرعت بالا اطلاع کافی ندارند. علاوه بر سرعت زیاد، مستی و حواسپرتی دو عامل دیگری است که به گفته ولوو هنگام رانندگی امنیت سرنشینان و عابران را به خطر میاندازد.