باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تلکه کردن مردم با جعل عنوان مسئولان و نهاد‌های اجرایی کشور

در این گزارش شما را با یکی از شگرد‌های مرسوم سودجویان که چندسالی است مورد اجرای متهمان برای کلاهبرداری قرار گرفته است، آشنا می‌کنیم.

تلکه کردن مردم با جعل عنوان مسئولان و نهاد‌های اجرایی کشور

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برداشت از حساب بانکی یکی از ترفند‌های سودجویان برای کلاهبرداری از هموطنان است و این نوع از کلاهبرداری نیز شاخه‌های مختلفی دارد که متهمان برای برداشت مبالغ حساب‌های بانکی شهروندان دست به اجرای نقشه‌های خود می‌زنند.

یکی از این شیوه‌های کلاهبرداری، جا زدن شیادان به عنوان اشخاص مملکتی و اجرایی کشور است که با عنوان برنده شدن در مسابقات تلویزیونی و رادیویی از مردم اخاذی می‌کنند.

یکی از شگرد‌های مرسوم سودجویان که چندسالی است مورد اجرای متهمان قرار گرفته است، کلاهبرداری در پوشش کارمند رادیو و تلویزیون است که در همین رابطه چندی پیش فرد کلاهبرداری در پوشش کارمند شبکه رادیویی جوان سازمان صدا و سیما با شهروندان تماس گرفته و به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس یکی از اپراتور‌های داخلی، وی را برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اعلام می‌کند.

متهم در تماسی به شهروندان اعلام می‌کند که اگر سیم کارت به نام خودش است می‌تواند از این جایزه بهره ببرد و به او اعلام می‌کند که برای دریافت جایزه خود به دستگاه خودپرداز بانک مراجعه کند.

در این رابطه متهم بعد از کشاندن شهروندان به مقابل دستگاه عابر بانک، از آن‌ها تقاضا می‌کند که زبان دستگاه خودپرداز را به انگلیسی تغییر داده و عملیات پیچیده دریافت موجودی را انجام دهند که در همین خصوص کلاهبرداران از آشنا نبودن قربانیان با زبان انگلیسی سوءاستفاده کرده و عملیات را به گونه‌ای پیش می‌برند که قربانی مبلغ هنگفتی را به حساب کلاهبردار واریز کند.

به همین راحتی است که کلاهبرداران از هموطنان اخاذی می‌کنند و با اجرای ترفندی آسان و بدون شبهه اقدام به جلب اعتماد افراد کرده و احساساتشان را به بازی می‌دهند و از همین طریق حساب بانکی شهروندان در کسری از ثانیه تخلیه می‌شود.

برای پیگیری این موضوع به سراغ سرپرست پلیس فتا تهران بزرگ رفته و در این رابطه از وی پرس و جو کردیم.

تلکه کردن مردم با جعل عنوان مسئولان و نهاد‌های اجرایی کشور/ کوتاهی برخی از بانک‌های عامل در انجام تعهدات

سرهنگ داوود معظمی گودرزی سرپرست پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره، اظهار کرد: در رابطه با تقسیم بندی جرایم باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگر این جرایم منجر به فعال سازی اپلیکیشن‌ها و برداشت اینترنتی از حساب بانکی شهروندان شود، بررسی و رسیدگی به پرونده‌های مرتبط بر عهده پلیس فتا است.

وی افزود: شیوه رایجی که توسط کلاهبرداران برای سودجویی و اخاذی از هموطنان مرسوم شده این است که متهمان در شبکه‌های اجتماعی با برقراری تماس با کاربران اقدام به معرفی خود به عنوان کارمند اجرایی سازمان صدا و سیما و یا دیگر سازمان‌ها و نهاد مسئول در کشور می‌کنند و در صفحه حساب مجازی خود عکس مخصوص یا لوگوی مرتبط با این نهاد‌ها را برای جلب اعتماد مردم بر روی پروفایل خود بارگزاری می‌کنند.

سرهنگ معظمی گودرزی تصریح کرد: در ادامه متهمان با معرفی خود به عنوان افراد مسئول، شهروندان را به بهانه مختلف به پای دستگاه خود پرداز بانکی می‌کشانند و از این طریق طی انجام پروسه‌ای با چرب زبانی اعتماد شهروند را جلب کرده و به نحوی که مالک حساب رمز فعال سازی اپلیکیشن بانک را به مجرمان ارائه کند و در این حین ناخواسته اقدام به انتقال وجه به کارت سارق می‌کند.

سرپرست پلیس فتا تهران بزرگ ادامه داد: خوشبختانه هماهنگی مطلوبی ما بین پلیس فتا، بانک مرکزی ج. ا. ا و شبکه بانکی کشور وجود دارد و با رصد مستمر آسیب پذیری‌های مرتبط با حوزه‌های بانکی بلافاصله اعلام و مشکلات مربوطه مرتفع می‌شوند.

وی اضافه کرد: اخیرا طی بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته توسط همکارانم مشخص شد که شیوه فوق در یکی از بانک‌های عامل دارای پرونده‌های زیادی با اجرای همین شیوه مجرمانه است، لذا با توجه به اینکه حفظ اموال هموطنان برای ما ارزشمند و در اولویت است ضمن بررسی چگونگی وقوع این شیوه مجرمانه، به مسئولان بانک مربوطه تاکید کردیم تا هر چه سریع‌تر همانند سایر بانک‌ها فعال سازی بانکداری اینترنتی را از حالت غیر حضوری به روش استاندارد فعال کند چرا که از آن سو کلاهبرداران در انجام مقاصد شوم خود حرفه‌ای اقدام می‌کنند و افراد باسواد زیادی از جامعه با همین روش آسیب مالی دیده‌اند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان کرد: در بررسی‌های تخصصی پلیس، چندین باند فعال با عنوان کلاهبرداری در پوشش جعل عنوان اشخاص رسمی در فضای مجازی شناسایی و منهدم شدند و با تلاش همکارانم بخش قابل توجهی از مبالغ سرقت شده به مالباخته‌هابرگشت داده شده است.

سرپرست پلیس فتا تهران بزرگ تاکید کرد: هموطنان توجه داشته باشند که در زمان نصب و فعال سازی اپلیکیشن‌های مختلف کد فعال سازی پیامک شده را به افراد ناشناس اعلام نکنند.

وی افزود: اگر مالکان سیم‌کارت‌ها، خطوط خود را در اختیار دیگران قرار دهند درصورت کلاهبرداری؛ مالک سیم کارت به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده در این زمینه و کلاهبرداری سودجویان، بهترین اقدام را خود کاربران می‌توانند داشته باشند تا در معرض کلاهبرداری توسط متهمان قرار نگیرند و در این راه رعایت نکات کلیدی امنیتی می‌تواند تا حدود زیادی به هموطنان کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان