درمان خشکی پوست با ۵ راهکار ساده

به لطف وجود عادت‌های مفیدی که در گزارش زیر خواهید خواند می‌توانید بی‌زحمت و مشقت خشکی دستانتان را رفع کنید.

درمان خشکی پوست با 5 راهکار ساده

 رفع خشکی پوست دست دغدغه‌ی افرادی بی‌شماری است و این در حالی است که دست در تمام اوقات شبانه روز با مواد و اجسام مختلفی در تماس است که موجب خشکی پوست دست می‌شود. اما از سویی دیگر افرادی که در رعایت بهداشت فردی وسواس زیادی به خرج می‌دهند و یا اینکه دستانشان را به کرات می‌شویند (خصوصاً در این دوران اپیدمی کرونا کوید-19) علائمی همچون خارش، خشکی و التهاب پوستشان را تشدید می‌کنند. اما به لطف وجود عادت‌های مفیدی که در ادامه خواهید خواند می‌توانید بی‌زحمت و مشقت خشکی دستانتان را رفع کنید.

پس برای رفع خشکی پوست دست:

1 –هربار که دستانتان را می‌شویید از لوسیون استفاده کنید

رفع خشکی پوست دست با پنج راهکار بسیار ساده

 

بیشتر بخوانید:

کرونا و خشکی پوست

ترکیب پترولاتیوم، دایمتیکون و دیگر انواع چرب‌کننده‌ها لایه‌ای محافظ روی پوست دستان تشکیل می‌دهند و رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. اسید هیالورونیک و گلیسیرین نیز ترکیبی مرطوب‌کننده می‌سازند؛ بنابراین پس از شستشوی دست‌ها کرم یا لوسیون دست را به دستان کمی مرطوب خود بمالید. سعی کنید تا زمانی که دستانتان خشک نشده‌اند به چیزی دست نزنید، بدین‌ترتیب کرم یا لوسیون کاملاً جذب پوست خواهند شد.

البته فراموش نکنید که میکروب‌ها با دستان مرطوب راحت‌تر منتقل می‌شوند پس برای کار با دستانتان عجله نکنید و بگذارید کرم کاملاً جذب پوست شود.

2 – شب‌ها نیز از پوستتان مراقبت کنید

رفع خشکی پوست دست با پنج راهکار بسیار ساده

شب بهترین فرصت برای مراقبت و مرطوب نگه‌داشتن پوست دست‌هاست، چون کرم یا لوسیونی که استفاده می‌کنید مدت بیشتری روی دستتان می‌ماند و کامل جذب پوست می‌شود. بدین‌ترتیب هرچه ماندگاری این مواد روی دستان بیشتر باشد درمان سریع‌تر خواهد بود و نتیجه‌اش نیز ماندگارتر.

پس هنگام خواب دستتان را حسابی به کرم یا لوسیون آغشته کنید. البته می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های طبیعی نیز استفاده کنید، مثلاً روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا حتی ژل آلوئه‌ورا. سپس دستکش نخی دستتان کنید.

بیشتر بخوانید:

درمان خشکی پوست ناشی از زیاد شستن دست ها

3 – لایه‌برداری پوست را فراموش نکنید

رفع خشکی پوست دست با پنج راهکار بسیار ساده

لایه‌برداری پوست باعث می‌شود از شر سلول‌های مرده‌ی پوستی خلاص شوید تا پوست لایه‌ی جدیدی بسازد و بدین‌ترتیب نیز کرم یا لوسیون بهتر جذب پوست شوند و تأثیرگذاری‌شان نیز بیشتر شود. برخی تصور می‌کنند طی هفته یک تا دو بار لایه‌برداری پوست برایشان کافی است، اما در این مورد باید به پوست خودتان توجه کنید.

چنانچه پس از لایه‌برداری متوجه سرخی، خارش یا التهاب پوستی شدید و یا اینکه اگر هم‌اکنون پوستتان التهاب دارد بهتر است با آن مدارا کنید و پیش از عادت به لایه‌برداری بگذارید التهابش کامل درمان شود؛ بنابراین برای لایه‌برداری از پوست دو قاشق چایخوری روغن نارگیل را با دو قاشق چاخوری شکر مخلوط کنید.

این ترکیب را روی پوستتان بگذارید و یک‌دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب بشویید. البته می‌توانید شکر را با هر رغن مرطوب‌کننده‌ی دلخواهتان ترکیب کنید، مثل روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور، بعد هم دیگر روغن‌ها لازم یا کمی ویتامین E به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

درمان خشکی پوست ناشی از زیاد شستن دست ها

4 – دستانتان را در ماده‌ی مرطوب‌کنن ده غوطه‌ور کنید

رفع خشکی پوست دست با پنج راهکار بسیار ساده

غوطه‌ورسازی دست از دیگر روش‌هایی است که در رفع خشکی پوست دست تأثیر بسیاری دارد. با این روش می‌توانید خشکی دست‌ها را کامل از بین ببرید و پوستتان را مرطوب نگه دارید. می‌توانید پس از حمام پوستتان را با مرطوب‌کننده‌ای طبیعی ماساژ دهید؛ بنابراین کافی است یک فنجان پودر جو دو سر را با سه قاشق چایخوری روغن زیتون قاطی کنید.

سپس این ترکیب را با یک کاسه آب گرم مخلوط کنید و دستتان را به مدت ده دقیقه در کاسه بگذارید. زیتون به لطف ویتامین ٍE خاصیت مرطوب‌کننده دارد و از پوستتان در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند. جو دو سر نیز موجب نرم‌شدن پوست می‌شود و با مرطوب‌نگه‌داشتنش موجب رفع خشکی پوست دست خواهد شد.

5 – دستانتان را سرسری نشویید

رفع خشکی پوست دست با پنج راهکار بسیار ساده

شستشوی مداوم دست‌ها اثر بسیار مخربی روی پوست دارد، بدین‌ترتیب که لایه‌ی محافظ روی پوست را از بین می‌برد و خشکی پوست و التهاب را به بار می‌آورد. از سویی دیگر نیز محصولات بهداشتی که میزان پ‌هاششان (pH) مناسب نیست و حتی روش نادرست شستشوی دست‌ها نیز می‌تواند اثر مخربی بر پوست دست برجای بگذارد.

پس تصور نکنید آب جوش نسبت به آب سرد میکرب‌زدایی بیشتری دارد، بنابراین به خاطر بسپارید نباید دستانتان را با آب جوش بشویید، چون موجب خشکی پوست می‌شود. بهتر است از صابون مایع استفاده کنید، چون صابون‌های جامد پ‌هاش بیشتری دارند و موجب بروز التهاب پوستی می‌شوند. همچنین هنگام خشک‌کردن دستانتان فشار زیادی بر پوست خود وارد نکنید، کافی است با حوله یا دستمال آهسته روی دست ضربه بزنید.

منبع: روزیاتو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان