قیمت مسکن ملی در شهرهای کوچک چقدر است؟

خبرگزاری ایسنا: میانگین متراژ واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر بین 80 تا 100 متر است که پیش بینی می شود قیمت هر واحد 300 تا 350 میلیون تومان باشد. به هر واحد 100 میلیون وام تعلق میگیرد، لذا باید 200 تا 250 میلیون تومان برای هر خانه هزینه شود.

از 400 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن 100 هزار واحد آن در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر ساخته می شود که مسئولیت اجرای آن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. همچنین 38 هزار واحد با توافق صورت گرفته در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد.

میانگین متراژ هر کدام از واحدهای در تعهد بنیاد مسکن برای ساخت در قالب طرح اقدام ملی 80 متر مربع است که با محاسبه مشاعات هر کدام از واحدها حدود 100 متر مربع خواهد بود. در بسیاری از موارد از 300 تا 350 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی با احتساب وام باید منابع تامین شود که بدون محاسبه وام پیش‌بینی این است که هر واحد 200 تا 250 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

آورده متقاضیان کمی بیش از 30 میلیون تومان است

رقم آورده اولیه سپرده گذاران طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر 30 میلیون تومان خواهد بود که باید به نام خود فرد متقاضی در حساب بانکی سپرده گذاری می‌شود.

طبق اعلام جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، هم اکنون بنیاد با وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است که با توجه به همه آیتم‌های اثرگذار در هزینه‌های ساخت و ساز بتوان این مبلغ را واقعی سازی کرد. احتمالاً این میزان مقداری افزایش خواهد یافت و ممکن است از پروژه ای به پروژه دیگر تغییر کند زیرا بعضاً مساحت زیربنای واحدها با هم متفاوت است.

از سوی دیگر در خصوص نحوه تخصیص زمین به پروژه‌های اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر دو گروه واگذاری در نظر گرفته شده است. در واگذاری های 99 ساله که به صورت اجاره در اختیار متقاضیان گذاشته می شود هزینه ای بابت قیمت زمین تحمیل نخواهد شد.

مورد دوم مربوط به زمین هایی است که دولت مالکیت آنها را نیز به خریدار انتقال می دهد. پیش بینی شده که هزینه این زمین ها نیز در قالب اقساط 10 ساله از متقاضیان دریافت شود. در نتیجه در زمین‌هایی که متری واگذار می‌شود قیمت زمین بنابر سهم سرانه هر واحد مسکونی از زمین از متقاضی دریافت میشود. این زمین ها معمولاً ارزنده هستند و در موقعیت خوبی از شهرهای کوچک قرار دارند.

متقاضی بنابر میزان آورده و بودجه خود می تواند انتخاب کند که واحد را از این پروژه ها انتخاب کند در غیر این صورت می تواند از پروژه های 99 ساله واحد خود را انتخاب کند که در این حالت هزینه تامین زمین با توجه به اجاره بهای بسیار ناچیزی که متقاضیان در قبال زمین پرداخت می کنند نزدیک به صفر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان