معامله‌گران حقیقی- حقوقی در کدام گروه‌ها فعال بودند؟

آرایش متفاوت بورس‌بازان در دو نیمه

دنیای اقتصاد : بازار سهام در حالی سال گذشته را با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۱۸۷درصدی سپری کرد که این روند در سال جدید نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با شدت بیشتری نیز ادامه یافت

10-01

در این راستا عملکرد بازیگران بازار سهام طی 42روز معاملاتی سال 99 نشان از خالص خرید 33هزار و 209میلیارد تومانی سهامداران خرد دارد. در این میان مبادلات معامله‌گران حقیقی و حقوقی را می‌توان در دو نیمه متفاوت ترسیم کرد؛ در حالی نیمه نخست طی یک بازه زمانی 33روزه از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز 22 اردیبهشت‌ماه شاهد برتری معامله‌گران خرد بازار در جبهه خرید بودیم که این روند از 23اردیبهشت متوقف شد. شرایط مزبور سبب شد بیش از 33هزار و 800میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی سهامداران حقیقی منتقل شود. این در حالی است که آرایش بورس‌بازان در نیمه دوم به سمت زمین حقوقی‌ها تغییر مسیر داد، به‌طوری‌که از این تاریخ به بعد یعنی طی 9روز کاری اخیر شاهد ثبت خالص خرید 637میلیارد تومانی در کارنامه معامله‌گران حقوقی بودیم.

از سوی دیگر بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته طی این دو بازه زمانی نیز نشان از تغییر نگاه معامله‌گران به خرید سهام دارد. در حالی در نیمه نخست سهامداران خرد بیشترین توجه را به جمع‌آوری سهام گروه کالایی و بزرگان بازار داشتند که در این راستا حقیقی‌ها خریدهای سنگینی در صنایعی از جمله فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی ثبت شد. در سمت مقابل از تاریخ 23اردیبهشت‌ماه که تغییر زمین به سمت حقوقی‌های بازار شکل گرفت، بیشتر خریدهای سهامداران خرد در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی، خودرو و ساخت قطعات و زراعت شکل گرفت. در همین راستا حقوقی‌های بازار نیز حمایت‌های قابل‌توجهی را در نمادهای کالایی داشتند.

نگاهی دقیق‌تر به تغییر مالکیت‌ها

همانطور که عنوان شد از ابتدای سال 99 تا پایان روز 22اردیبهشت‌ماه شاهد تداوم خریدهای سنگین از سوی سهامداران خرد بودیم. این امر سبب شد تا طی این 33روز کاری، 33هزار و 846میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت به‌طوری‌که 11هزار و550میلیارد تومان نقدینگی به خالص خرید سهام پالایشی در این بازه زمانی تعلق داشت. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌های بازار نیز به جمع‌آوری سهام نفت سپاهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید 5هزار و 800میلیارد تومانی در نماد «شسپا»، یک هزار و 800میلیارد تومانی در نماد «شبندر» و 3/ 1هزار میلیارد تومانی در نماد «شپنا» شکل گرفت.

در همین راستا فلزات اساسی نیز با تغییر مالکیت 3هزار و 400میلیارد تومانی به سمت پرتفوی سهامداران خرد روبه‌رو شدند. در این میان ملی مس ایران بیشترین خرید را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که با انتقال یک هزار و 237میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از معامله‌گران همراه شد. فولادمبارکه نیز با ثبت خالص خرید بیش از یک‌هزار میلیارد تومانی از دیگر نمادهای موردتوجه سهامداران خرد در این بازه زمانی بود.

گروه شیمیایی نیز در حالی یکی از دیگر صنایع موردتوجه سهامداران حقیقی تا پایان 22اردیبهشت‌ماه بودند که در نهایت حقیقی‌ها توانستند حدود 3هزار و 150میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد سهام خود منتقل کنند. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان قرار داشت. به‌طوری‌که حقیقی‌ها با خریدهای پیوسته خود طی 33روز کاری ابتدای سال توانستند 1242میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. این در حالی است که در همین بازه زمانی سهامداران عمده به حمایت از سهام پدیده شیمی قرن پرداختند و با خریدهای قابل‌توجه خود حدود 2هزار میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود جابه‌جا کردند.

خریدها در نیمه دوم چگونه بود؟

همانطور که عنوان شد نیمه دوم معاملات بورس‌بازان از تاریخ 23اردیبهشت‌ماه به سمت زمین حقوقی‌های بازار تغییر مسیر داد. در حالی بیشتر خریدهای سهامداران خرد در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی، خودرو و ساخت قطعات و زراعت بود که حقوقی‌ها نیز به حمایت‌ از سهام بزرگ بازار و به‌ویژه کالایی‌ها پرداختند. در این میان شاید بتوان جو روانی آزادسازی سهام عدالت و همچنین سردرگمی سیاست‌گذار در قانون‌گذاری را بیشترین عامل در تغییر مسیر بازار و در نهایت کاهش قیمت بزرگان بورسی دانست.

بر این اساس سهامداران خرد در این 9روز کاری بیشترین خرید را در سهام گروه سرمایه‌گذاری‌ها داشتند که با خالص خرید 400 میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این میان گروه‌ صنایع ‌بهشهر ایران با ثبت خالص خرید 166میلیارد تومانی و ‌سرمایه‌گذاری ‌بهمن نیز با ثبت خالص 150میلیارد تومانی از جمله نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها بودند. گروه غذایی نیز در حالی خالص خرید 350میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد در این 9روز کاری تجربه کرد که در این میان 108میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام «غگل» اختصاص داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان