گزارش ویژه مشرق؛

شاهد ۱۲۹ و مهاجر۶ مشغول شکار سران تروریست‌ها در ادلب / دومین عملیات هدفمند و موفق پهپادهای ایرانی در سال جدید +تصاویر

شاید نظیر چنین عملیات‌هایی را تنها نیروی هوایی امریکا با تجهیزات و تکنولوژی ده‌ها برابر بیشتر از نیروهای خودی توانسته باشند در جنگ سوریه انجام دهند.

سرویس جهان مشرق _ در حالیکه با دخالت ارتش ترکیه و پیمان آتش بس موقت در استان ادلب، تروریست‌ها چند صباحی بیشتر (اما اندک) به حیات خود در مناطق اشغالی استان ادلب ادامه می‌دهند، اما کم کم زمزمه‌های آغاز عملیات جدید ارتش سوریه در شمال این کشور به گوش می‌رسد.

در چند ماه گذشته علی رغم آتش بس اعمال شده در خطوط تماس، تروریست‌ها چندین بار با حملات به مواضع ارتش سوریه اقدام به نقض آتش بس کرده‌اند که این اقدامات با پاسخ متقابل و کوبنده ارتش مواجه شده است. اما در این میان نیروهای مقاومت نیز به عنوان حامی دولت و ارتش سوریه در نبرد با تروریسم تکفیری در این کشور، اقدامات درخشانی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

روز گذشته خبری در رسانه‌های مختلف وابسته به گروه‌های تروریستی منتشر شد مبنی بر اینکه فرمانده تیپ یکم نیروهای جبهه وطنی تحریر NLF که ائتلاف زیرمجموعه‌های سابق گروه تروریستی ارتش آزاد هستند در حمله یک فروند پهپاد ایرانی به خودرو وی در منطقه جبل الزاویه ادلب به هلاکت رسیده است.

این شخص "هشام ابواحمد" از نظامیان سابق و فراری از ارتش سوریه و از فرماندهان مشهور تروریست‌ها در استان ادلب به شمار میرفت.

هشام ابواحمد فرمانده تیپ 1 گروه تروریستی موسوم جبهه وطنی تحریر

اما این فرمانده تروریست‌ها توسط کدام پهپاد شکار شد؟

از آنجاییکه تنها گروه حامی ارتش سوریه که مجهز به پهپادهای مسلح تهاجمی است، مستشاران ایرانی حاضر در این کشور هستند، قطع به یقین این عملیات از سوی یگان‌های پهپادی کشورمان صورت گرفته است. در تصاویری که در سالهای گذشته از عملیات پهپادهای تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه منتشر شده است دو مدل پهپاد تهاجمی شاهد129 و مهاجر6 به کرات در مناطق مختلف سوریه دیده شده‌اند. یکی از این مراکز کنترل پهپادی در فرودگاه شهر حماه قرار دارد که با توجه به اینکه نزدیک‌ترین پایگاه به منطقه جبل الزاویه، محل انجام عملیات محسوب می‌شود، به احتمال زیاد پهپادهای مهاجر6 کشورمان در این مقر مسئول شکار فرمانده بزرگ تروریست‌ها بوده‌اند.

در گذشته بارها تصاویر ماهواره‌ای از حضور پهپاد مهاجر6 در فرودگاه حماه منتشر شده است.

تصویر ماهواره‌ای از حضور پهپاد مهاجر6 در فرودگاه حماه

اما این تنها شکار موفق پهپادهای ایرانی در سال جدید نبوده است.

در روز 18 آوریل سال جاری نیز اخباری به سرعت در حسابهای کاربری وابسته به تروریست‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان میدهد یکی از مشهورترین اپراتورهای ضد زره آنها در حالی که با خودرو شخصی خود در منطقه سهل الغاب در استان ادلب در حال حرکت بوده است توسط یک فروند پهپاد تهاجمی ایرانی شناسایی شده و با شلیک و اصابت موشک به هلاکت رسیده است.

این شخص "ماهر کوجاک" از گروه ضد زره تیپ یکم ساحلی ارتش آزاد نام داشت که بنا بر ادعای تروریست‌ها در طول سالهای جنگ داخلی این کشور 155 شکار موفق با موشک ضد زره BGM71 Tow را در کارنامه خود داشته است.

ماهر کوجاک

تیپ 1 و 2 ساحلی، تیپ 13 و چندین گروه دیگر از جمله تروریست‌هایی بودند که از سال 2014 مستقیما توسط ارتش امریکا به موشک‌های تاو مجهز شده و تحت تعلیم اساتید امریکایی قرار گرفتند.

خالد خلوف، سهیل حمود(معروف به ابوتاو)، ابوحمزه و بسیاری از اپراتورهای مشهور ضد زره تروریست‌ها عضو همین گروه‌های نامبرده بودند.

خالد خلوف اپراتور ضد زره تروریست‌ها که در سال 2017 به هلاکت رسید

این عملیات از منظر اطلاعات دقیق، شناسایی به موقع و توان بالای رصد نیروهای خودی از قوای دشمن در عمق استان ادلب و همچنین شکار خودروی حامل تروریست‌ها در جاده‌های عبوری به راستی درخشان و کم نظیر بوده است.

شاید نظیر چنین عملیاتهایی را تنها نیروی هوایی امریکا با تجهیزات و تکنولوژی ده ها برابر بیشتر از نیروهای خودی توانسته باشند در جنگ سوریه انجام دهند، اما متاسفانه ضعف و شاید کم کاری رسانه‌ها در پوشش چنین دستاوردهای بزرگی در عرصه میدانی جنگ سوریه موجب شده تا افراد اندکی از جزئیات آن و توانایی‌های رزمندگان ایرانی و محور مقاومت مطلع باشند.

برای مقایسه تنها کافیست به عملکرد ارتش ترکیه در پوشش رسانه‌ای انهدام چند دستگاه سامانه پدافندی در لیبی نگاهی بیندازیم : جایی که ده‌ها فیلم و تصویر تبلیغاتی برای نابودی سامانه‌های پانتسیر ارتش امارات توسط پهپادهای Bayraktar ارتش ترکیه ساخته شده و تمامی فضای مجازی را در بر می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان