ویژه‌های مشرق؛

زیباکلام: هرکس دیگری هم جای روحانی باشد، وضع همین است/ توصیه روزنامه اصلاح طلب به نمایندگان: وکیل الدوله باشید

حمایت ویژه از قرارداد خسارت بار توتال، پشتیبانی ویژه از برجام، حمایت تمام قد از آخوندی-وزیر ناکارآمد وقت راه و شهرسازی- و بزک FATF تنها بخشی از کارنامه وکیل الدوله ها در مجلس دهم است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام:هرکس دیگری هم جای روحانی باشد، وضع همین است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «آتش توپخانه سه سال است که دولت دوازدهم را گلوله باران می‌کند و مردم کلام دیگری جز حمله به روحانی نشنیده‌اند. اما از سال آینده دیگر دولت روحانی وجود نخواهد داشت، آن زمان باید دید که آنها می‌خواهند مشکلات را بر سر چه کسی خالی کنند. چون دیگر ظریف، نوبخت و روحانی در کار نیستند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «مقصود این نیست که دولت روحانی بدون عیب و نقص بوده، از جمله مشکلات دولت روحانی این بوده که در پیگیری مطالبات 24‌میلیون رای‌دهنده ثبات لازم نشان نداد اما واقع مطلب این است که هر کس دیگری هم رئیس‌جمهور شود، تفاوت چندانی با آقای روحانی نخواهد داشت چرا که وقتی قرار است به‌عنوان مثال در بودجه سال 99 بر اساس یک‌میلیون بشکه صادرات نفت بسته شود و در نتیجه تحریم‌ها نمی‌توانیم یک‌میلیون بشکه صادر کنیم، هر کس دیگری که جای آقای روحانی باشد، چه گامی می‌تواند بردارد؟».

اصلاح طلبان در سال 96 تاکید داشتند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف به ریاست جمهوری برسند، وضعیت کشور بحرانی شده و در این وضع بحرانی، دلار 5 هزارتومان می شود. هرچقدر آن ادعا درست بود، ادعای زیباکلام مبنی بر اینکه «هرکس دیگری هم جای روحانی باشد، وضع همین است»، درست است.

زیباکلام ریشه مشکلات را سیاست خارجی و تحریم ها جا زده است. این در حالی است که اقدام اخیر در ارسال نفتکش های حامل بنزین به ونزوئلا و شکستن تحریم ها، خط بطلانی بر این ادعا بود.

چندی پیش «احمد شیرزاد» عضو طیف تندروی اصلاح طلب گفته بود: «سیاست اصلاح‌طلبان در سال‌های 92 و 96 هم خودشان و هم روحانی و هم مردم را منتفع کرد زیرا اگر روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد، یک نیروی تندروی اصولگرا بر کرسی ریاست‌جمهوری می‌نشست و معلوم نبود متعاقب سیاست‌های چنان فردی در تمام این سال‌ها چه بر سر ایران می‌آمد».

کارنامه دولت خالی است؛ از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری 1400 بسیار نزدیک است. برای همین اصلاح طلبان به تکاپو افتاده اند تا هرطور شده، این کارنامه خالی و غیرقابل دفاع را بزک کنند.

بر همین اساس، فعالین این طیف یکروز می گویند که «هرکس جای روحانی بود، وضع همین بود»! و روز دیگر می گویند «روحانی کشور را نجات داد و هرکس جای روحانی بود، وضع به شدت بغرنج می شد»!

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات چندی پیش با اشاره به کارنامه دولت روحانی گفته بود: «توجه داشته باشید که دولت روحانی در سال‌های قبل خیلی مسائل کم اهمیت‌تر از کرونا را هم نتوانست مدیریت کند...من معتقدم انتظار مدیریت این شرایط از آقای روحانی اساسا انتظاری واهی است زیرا او مدت‌هاست که به طور جدی نشان داده هیچ برنامه‌ای ندارد و دچار روزمرگی شدید است...حتما ارزیابی جامعه مدنی در سال آینده از عملکرد روحانی و دولت به مراتب منفی‌تر و سیاه‌تر از قبل خواهد بود...البته اگر آقای روحانی این وزرای ضعیف و نالایق را از دور خود کنار بزند و یکسری آدم‌های باتجربه را برای مدیریت کرونا روی کار آورد، در همین شرایط تحریم و با همین محدودیت منابع هم می‌توان تصمیمات خوبی گرفت».

اصلاح طلبان از یکسو دولت را بزک می کنند و از سوی دیگر، سفره خود را از دولت جداکرده و ژست اپوزیسیون و منتقد دوآتشه به خود می گیرند. این در حالی است که وضع موجود در کشور محصول حضور اصلاح طلبان در قدرت است.

دولت اصلاح طلبان در هفت سال اخیر با قصور و تقصیرهای خود، مردم را با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه کرد. جریان اصلاح طلب بانی اصلی وضع موجود است.

**توصیه روزنامه اصلاح طلب به نمایندگان:وکیل الدوله باشید

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده سابق مجلس و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم- در یادداشتی با عنوان «تعامل یکساله» نوشت: «نمایندگان مجلس یازدهم باید بدانند که تنها یک سال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید باقیست و ایجاد چالش و جدال لفظی میان دو قوه در این مدت کوتاه، نه به سود مجلس و دولت خواهد بود و نه به سود مردم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «باید گفت که کمیسیون‌ها و هیات رییسه مجلس نقش بسیار مهمی را برعهده خواهند داشت. فراموش نکنید که سوال از وزرا یا استیضاح آنان از فیلتر هیات رییسه می‌گذرد و امکان عدم ارجاع آنان یا تاخیر در ارجاع به صحن علنی برای اعضای هیات رییسه وجود دارد».

مدیرمسئول این روزنامه اصلاح طلب علیرغم آنکه در مجلس دهم مسئولیت سنگین و مهم ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده داشت، یکروز با «شهرام جزایری» -مفسد اقتصادی مشهور در زمان دولت اصلاحات- کله پاچه می خورد و روز دیگر به دنبال رفع حصر سران فتنه بود.

حالا این روزنامه اصلاح طلب صراحتا به مجلس توصیه می کند که در نظارت بر عملکرد دولت، اهمال و کوتاهی کند. این در حالی است که یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت و ریل گذاری حرکت دولت است.

یکی از نقاط ضعف جدی مجلس دهم این بود که بخش قابل توجهی از نمایندگان، بجای اینکه نماینده ملت باشند، وکیل دولت بودند. این طیف از نمایندگان، خانه ملت را به دفتر دولت تبدیل کرده و برهمین اساس بر قصور و تقصیرهای برخی دولتمردان سرپوش می گذاشتند.

حمایت ویژه از قرارداد خسارت بار توتال، پشتیبانی ویژه از برجام، حمایت تمام قد از آخوندی-وزیر ناکارآمد وقت راه و شهرسازی- و بزک FATF تنها بخشی از کارنامه وکیل الدوله ها در مجلس دهم است.

** کشورِ فلج و مردمِ روانی، تعریف ارگان دولت از وضع موجود!

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «بی‌تردید می‌توان اذعان نمود که مجلس یازدهم در بی‌سابقه‌ترین شرایط بحرانی امروز شروع به‌کار کرد. شرایطی بحرانی برای کشور و برای جهان و برای بشریت، نیاز به توضیح نیست که کشور چگونه در بحران عمیق اقتصادی ناشی از تحریم و کسر بودجه بی‌سابقه ٥٠درصدی و تورم و بیکاری فلج کننده گرفتار بود که بیماری عجیب وعالمگیر کرونا از راه رسید و اتفاقاتی را باعث شد که در یکصد ساله اخیر هم مشابه آن در تاریخ ثبت نشده است».

کرباسچی در ادامه نوشت: «از سویی دیگر بلیه‌های طبیعی سیل و زلزله و گردوغبار و آفات طبیعی دیگر و مشکل آب و هوا و... و تنش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی و تهاجم روانی و تبلیغاتی پرحجم شبانه‌روزی و پیامد همه اینها تأثیرات مخرب روحی و عصبی که منشأ بیماری‌های حاد فراگیر روانی در بسیاری از اقشار جامعه شده است».

کرباسچی در یادداشت مذکور، وضع فعلی کشور را بغرنج و اسفناک توصیف کرده و مدعی شده است که بسیاری از اقشار جامعه مبتلا به بیماری های حاد روانی هستند!

این فعال اصلاح طلب در حالی به سیاه نمایی عمیق وضع موجود اقدام کرده که اولا وضع فعلی اصلا آنطوری نیست که وی شرح می دهد، ثانیا علت اصلی مشکلات فعلی اقتصادی در کشور سوءمدیریت در دستگاه اجرایی کشور است.

در حال حاضر قوه قضاییه با جدیت در حال برخورد با فساد است و در این مسیر هیچ ملاحظه و خط قرمزی وجود ندارد. علاوه بر این مجلس یازدهم با اکثریت جوانان مومن و انقلابی و متخصص فعالیت خود را آغاز کرده است. تشکیل فراکسیون مناطق محروم و فراکسیون حمایت از تولید و کارگران در کنار جلسات متعدد نمایندگان جدید با صاحبنظران و کارشناسان این نوید را می دهد که انشاالله مجلس یازدهم قدم های بزرگی برای رفع مشکلات مردم خواهد برداشت.

از سوی دیگر، مردم عزیز ایران در ماههای اخیر در «رزمایش کمک همدلانه» سنگ تمام گذاشته و اقدامات متعدد و تحسین برانگیزی انجام داده اند. در ماههای اخیر در اقصی نقاط کشور بسته های اقلام ضروری خانوار در اختیار اقشار ضعیف قرار گرفت.

کرباسچی از همه چیز از جمله سیل و زلزله و گرد و غبار و آفات طبیعی و کرونا و...صحبت کرده ولی به هیچ عنوان به سوءمدیریت در دولت اشاره نکرده است.

این در حالی است که این فعال اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان