برخلاف برخی کشورها که هر خودرویی با هر سطحی از ایمنی میتواند سر از خیابانها و جادهها در بیاورد، در کشورهای پیشرفته لازمه حضور مدلهای جدید در مسیرهای عمومی پاس کردن استانداردهای موجود و دارا بودن سطحی معین از ایمنی است.
وظیفه تعیین میزان ایمنی خودروها در این کشورها را چند مرجع بر عهده دارند. انکپ (NCAP) یکی از این مراجع است که شاخههایی را در قارههای مختلف دارد. شاخه اروپایی این مرجع، یوروانکپ (Euro NCAP) نام دارد و همانطور که قابل حدس است، به ارزیابی ایمنی خودروها در قاره سبز میپردازد.
یوروانکپ با بروزآوری مداوم تستهای خود، امتیازها را به شکل سختگیرانهتری اعطا میکند. این کار طبیعتا خودروسازان را به تکاپو میاندازد تا برای کسب امتیازهای بهتر، سطح ایمنی محصولات خود را بالاتر ببرند. نتیجه اینکه مشتریان بهتدریج صاحب خودروهای مطمئنتری شده و ایمنی عبور و مرور ارتقا پیدا میکند.
نموداری از کاهش چشمگیر مرگ و میر جادهای در اروپا از سال 2005 به این طرف
در همین راستا یوروانکپ برای سال 2020 در برخی از پروتکلهای خود بازنگری کرده و ضمن ایجاد تغییرات در تستهای کنونی، چند تست تازه را برای ارزیابی ایمنی خودروها طراحی کرده است.
معرفی مانعهای متحرک جدید یکی از مهمترین بروزآوریهای یوروانکپ است که جایگزین تست 23 ساله و قدیمی برخورد مانع تغییر شکلدهنده با پوشش متوسط میشود. این تست با هدف ارزیابی سطح حفاظت از سرنشینان در تصادفات به اصطلاح شاخ به شاخ و نقش ساختار دماغه خودرو در میزان صدمات وارده طراحی شده است.
آنطور که یوروانکپ گفته در این ارزیابی از پیشرفتهترین آدمک که یک مرد با جثه متوسط را شبیهسازی میکند، استفاده خواهد کرد.
برخورد جانبی دیگر تستی است که در سال 2020 سختگیرانهتر از قبل شده است. در این تست بر سرعت و جرم مانع برخوردکننده افزوده شده تا سازه خودرو فشار بیشتری را تحمل کند.
یوروانکپ امسال از یک تست جدید برای ارزیابی اثر برخوردهای جانبی استفاده خواهد کرد. این تست با هدف بررسی نحوه حرکت راننده و سرنشین کناری در برخوردهای جانبی و اقداماتی که خودروسازان برای کاهش صدمات ناشی از تماس بدن یا سر آنها با یکدیگر انجام دادهاند، طراحی شده است.
ارزیابی سیستمهای پایش وضعیت راننده دیگر موردی است که به دسته سامانههای کمکی راننده اضافه شده است. همچنین یوروانکپ برای تست سیستم ترمز اضطراری و محافظت از عابرین پیاده سناریوهای سختگیرانهتری طراحی کرده تا خودروسازان را به بهبود تکنولوژیهای فعلی ملزم کند.
در نهایت فراهم کردن اطلاعاتی سریع و دقیق از محل وقوع تصادف تستی است که یوروانکپ از این به بعد انجام خواهد داد. در این تست هر چه دسترسی مجازی و فیزیکی نیروهای امدادی به مصدومان داخل کابین خودرو راحتتر باشد، امتیاز بیشتری به مدل تحت ارزیابی تعلق خواهد گرفت.